در کنفرانس سخت‌افزار گوگل چه خبر بود؟

باهـوش مصنوعـی + عکس

گوگل تا چند سال پیش تنها کنفرانس مشهور I/O را در طول سال برگزار می‌کرد و معرفی محصولات و سرویس‌های جدیدش همگی در همین کنفرانس خلاصه می‌شد، اما با ورود سخت‌افزار گوگل و دستگاه‌های ساخت مستقیم این شرکت، گوگل مانند اپل تصمیم به تقسیم این دو حوزه‌ به دو کنفرانس جداگانه گرفت.
کد خبر: ۱۰۸۴۰۸۶
باهـوش مصنوعـی + عکس

سرویس‌ها و پیشرفت‌هایش کماکان در کنفرانس I/O‌ ارائه‌ می‌شود و سخت‌افزار و دستگاه‌های جانبی در کنفرانس سخت‌افزار. امسال نیز در دومین سال تولید سخت‌افزار، این شرکت مجموعه‌ دستگاه‌های جدیدش را در کنفرانس پاییزی‌اش معرفی کرد. مجموعه‌ای که شاید در نگاه نخست تنها یک به‌روزرسانی‌ سری پیشین قلمداد شود، اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان رد پای شعار «دنیای بر پایه‌ هوش‌ مصنوعی» و آینده‌ ترسیم‌شده بر مبنای آن را در تمام این دستگاه‌ها مشاهده کرد.

پیکسل دوم

مهم‌ترین و پرسروصدا‌ترین محصولی که در کنفرانس سخت‌افزار گوگل معرفی شد، نسخه‌ دوم گوشی پیکسل یعنی پیکسل 2 و پیکسل2 XL بود. گوگل در این نسخه، ریسک زیادی نکرده و همان پیکسل سال پیش را بهبود و پیشرفت داده است. سخت‌افزار کمی قوی‌تر شده، هر دو مدل ضدآب هستند و صفحه در مدل XL لبه‌ کمی دارد و دارای انحنا در گوشه‌هاست. اینها را فراموش کنید، ستاره‌ این نمایش، دوربین است. دوربین پیکسل عالی بود و دوربین پیکسل 2 با امتیاز 98 در سایت معتبر DXO (بالاترین امتیاز در تاریخ دوربین‌های گوشی) تجربه عکاسی را به فوق‌العاده رسانده است! امکان فشار دادن کناره‌های گوشی برای فعال کردن دستیار دیجیتالی هوشمند هم کلک جالبی است.

اما متأسفانه موارد خوب همین‌جا تمام و ناامیدی‌ها آغاز می‌شود! حذف ورودی فیش هدفون توسط اپل چندان دور از انتظار نبود، اما واقعا گوگل چه توجیهی برای این کار دارد؟ شاید اگر پیکسل 2 قبل از آیفون X، سامسونگ S8 و حتی گوشی Essential معرفی شده بود، صفحه‌ آن جذاب جلوه می‌کرد، اما الان دور، دور صفحات لبه‌به‌لبه است و گوشی پیکسل2 XL (که ساخت ال‌جی است) هنوز نتوانسته لبه‌ها را به طور کامل حذف کند. از همه‌ اینها مهم‌تر‌ بحث قیمت و بازاریابی است: وجود سخت‌افزار مشابه و دوربین یکسان در هر دو مدل، هضم اختلاف قیمت 200 دلاری آنها را سخت می‌کند! از سوی دیگر، گوگل از پیکسل اصلی که یکی از بهترین گوشی‌های 2016 به حساب می‌آمد، تا امروز تنها 3 میلیون نسخه فروخته است، معادل تعداد آیفونی که اپل در یک هفته می‌فروشد! حال آیا با رقابت وحشتناکی که در بازار گوشی‌های رده‌بالا و با قیمت بیشتر از 800 دلار وجود دارد، کسی سراغ پیکسل 2 خواهد رفت؟

مینی و مکس!

گوگل برای آنهایی که حس می‌کردند بلندگوی هوشمند گوگل هوم (Google Home) کمی گران و بدریخت است، گوگل هوم مینی (Mini) را معرفی کرده است. بلندگوی کوچک دونات‌ شکلی که به لطف دستیار دیجیتال گوگل همه‌ کارهایی را که گوگل هوم انجام می‌داد انجام می‌دهد، اما با 100 دلار ارزان‌تر! باید اعتراف کرد گوگل هوم مینی موجود جالبی است که با قیمت مناسب 50 دلاری‌ می‌تواند در رقابت با آمازونِ پیشرو، سهم بازار خوبی را برای گوگل به ارمغان بیاورد.

در آن سوی طیف هم گوگل محصولی را عرضه کرده است: گوگل هوم مکس (Max). غول بلندگوهای هوشمندی که می‌تواند صدا را تا 20 برابر قوی‌تر از گوگل هوم پخش کند! ویژگی منحصر به فرد هوم مکس، سیستم صدای هوشمند (Smart Sound) آن است که با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، اندازه و جهت صدا را با در نظر گرفتن محیط اطرف بلندگو تنظیم می‌کند. در محیط شلوغ، صدا بلندتر پخش می‌شود و اگر هوم مکس را کنار یک قفسه بگذارید، بلندی صدا را در سمت آزاد آن افزایش می‌دهد. هوم مکس گوگل با برچسب قیمت 400 دلاری‌ به میزان هوم مینی مشتری نخواهد داشت، ولی این به آن معنا نیست که طرفداران یک سیستم صوتی قوی و در عین حال هوشمند از این گزینه‌ جذاب به راحتی بگذرند.

ترجمه‌های درِ گوشی

اگر اپل هدفون‌های بی‌سیم دارد، چرا گوگل نداشته باشد؟ اگر اپل به کمک AirPod کارکردهای Siri را فراتر برده، چرا گوگل دقیقا همین مسیر را نرود؟ ایده‌ هدفون‌های بی‌سیم گوگل به نام پیکسل بادز(Pixel Buds) است. هدفون 160 دلاری گوگل که با اتصال آن به تلفن همراهتان از طریق بلوتوث، می‌توانید موسیقی را پخش و کنترل کنید و از همه مهم‌تر با نگه‌داشتن دکمه‌ روی آن، با دستیار دیجیتالی گوگل صحبت کنید. تا اینجای قضیه گوگل کار جدیدی انجام نداده و انواع و اقسام هدفون‌های بی‌سیم دیگری هم در بازار هستند که همین امکانات را داشته باشند. ولی چیزی که پیکسل بادز را از موارد دیگر متمایز می‌کند، قابلیت ترجمه‌ درجا برای بیش از 40 زبان است. این هدفون‌ها قابلیت آن را دارند که هنگام شنیدن جملاتی به زبان دیگر، آنها را همزمان برای شما ترجمه کنند. البته اگر بخواهیم کمی عملی‌تر به مساله نگاه کنیم، تا زمانی که هر دو طرف مکالمه این هدفون‌ها را در گوش نداشته باشند، ترجمه‌ جملات برای یک نفر که نمی‌تواند پاسخ آن جملات را در همان زبان بدهد فایده چندانی نخواهد داشت!

پیکسل هیبریدی

گوگل، بزرگ سری پیکسل یعنی لپ‌تاپ پیکسل را فراموش نکرده بود و در مراسمش از پیکسل‌بوک (Pixelbook) رونمایی کرد. پیکسل‌بوک یک لپ‌تاپ-تبلت بسیار باریک با قطر یک سانتی‌متری و فوق‌سبک با وزن یک کیلوگرم است. امکانات سخت‌افزاری پیکسل‌بوک عالی است: 16 گیگابایت رم، 512 گیگابایت SSD و شارژ سریع که با تنها 15 دقیقه شارژ، به شما دو ساعت باتری می‌دهد. پیکسل‌بوک کروم‌بوک‌ها را یک مرحله جلوتر می‌برد: اکنون امکان اجرای تمام برنامه‌های اندرویدی روی آن وجود دارد و همچنین دستیار دیجیتالی گوگل نصب‌شده روی آن، قابلیت‌های مفیدی را به پیکسل‌بوک اضافه می‌کند. یکی از امکانات جالب‌توجه این لپ‌تاپ، Instant Tethering است که اگر در جایی باشید که سیگنال وای‌فای وجود ندارد، پیکسل‌بوک به‌طور خودکار از اینترنت همراه‌ گوشی پیکسل برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند! البته مشخص نیست که این قابلیت مختص گوشی پیکسل است یا با هر تلفن همراه اندرویدی کار خواهد کرد.

گوگل امسال یک دستگاه همراه هم برای پیکسل‌بوک خود معرفی کرد: قلم! بله، پیکسل‌بوک عملا یک کروم‌بوک هیبریدی است که به کمک قلم می‌توانید با دقت بالا روی آن طراحی کنید و بنویسید. به نظر می‌آید گوگل باید این واقعیت تلخ را بپذیرد که پیکسل‌بوک با وجود این امکانات سخت‌افزاری و قلم، کماکان نوعی اسراف منابع به حساب می‌آید؛ آن هم با قیمت 1000 دلاری‌اش (بدون قلم 100 دلاری)! سوال بنیادین اینجاست که چرا مشتری در مقابل دستگاهی مثل مایکروسافت سرفس که همین امکانات را با همین قیمت، اما همراه با ویندوز و نرم‌افزارهای فراوانش عرضه می‌کند، باید پیکسل‌بوک را انتخاب کند؟

کلیپی برای تصاویر

آخرین و عجیب‌ترین محصولی که گوگل در کنفرانسش معرفی کرد، گوگل کلیپس (Google Clips) بود. گوگل کلیپس دوربین کوچکی شبیه به دروبین‌های GoPro یا پولاروید‌های مکعبی است که می‌توان آن را به هر چیزی متصل کرد تا به ‌طور مستقل تصویربرداری کند.

ویژگی شاخص کلیپس هم مانند دیگر محصولات گوگل، هوش مصنوعی تعبیه‌شده در آن است. کلیپس به‌ طور خودکار و مداوم، صحنه‌های جالب و خاص را که در آن افراد یا حیوانات خانگی هستند، شناسایی کرده و به صورت پشت سر هم از آنها تصویربرداری می‌کند. پس از آن، کاربر می‌تواند به کمک نرم‌افزار همراه این دوربین (به نام کلیپس!) از میان این «کلیپ‌»‌های گرفته ‌شده، آنهایی را که به نظرش بهتر می‌آیند انتخاب و در گوشی یا گوگل فوتوز ذخیره کند.

محمود صادقی

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها