مرحله دوم جشن عاطفه‌ها 19 مهر برگزار می‌شود،دانش‌آموزان نیازمند را تنها نگذارید

آغاز مهربـانی با آغاز مـهر

برخورداری از نعمت تحصیل و داشتن حداقلی از امکانات رفاهی برای حضور در مدرسه، حق تک‌تک دانش‌آموزان است، اما گاهی به دلیل فقر، ناآگاهی، نداشتن اوراق هویتی یا بدسرپرست بودن، برخی دانش‌آموزان از تحصیل باز می‌مانند. خیلی از این دانش‌آموزان به این دلیل که از بدیهی‌ترین تجهیزات ضروری تحصیل، مثل قلم، دفتر و لباس مناسب محرومند، امکان تحصیل پیدا نمی‌کنند. هر سال در روزهای داغ بازگشایی مدارس، جشن عاطفه‌ها برگزار می‌شود تا گوشه‌ای از آلام این دانش‌آموزان نیازمند برطرف شود.
کد خبر: ۱۰۷۵۲۲۶
آغاز مهربـانی با آغاز مـهر

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، هدف از اجرای طرح ملی جشن عاطفه‌ها را گسترش فرهنگ احسان و کمک به ادامه تحصیل دانش‌آموزان نیازمند می‌داند.

به گفته این مقام مسئول، 312 هزار دانش‌آموز تحت حمایت کمیته امداد هستند که مهم‌ترین نگرانی خانواده آنها، آینده تحصیلی و شغلی این دانش‌آموزان است.

گام دوم نیکوکاری برداشته می‌شود

جشن عاطفه‌ها در مرحله اول، 23 و 24 شهریور در پایگاه‌ها و میعادگاه‌های نماز جمعه برگزار شد و در مرحله دوم نیز 19 مهر در مدرسه‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

ابوالقاسم رستگار، مدیرکل هماهنگی امور مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) در خصوص فلسفه جشن عاطفه‌ها عنوان می‌کند: جشن عاطفه‌ها، جشنی یک روزه نیست، بلکه کمیته امداد حدود سه ماه برای آن برنامه ریزی می‌کند و با صنوف، کارخانه‌ها، صدا و سیما و مدرسه‌ها رایزنی‌های خود را انجام داده؛ طوری که هم‌اکنون نیاز دانش‌آموزان کمتر برخوردار احصا شده است.

آن‌طور که او می‌گوید، آموزشگاه‌ها و مدارسی که دارای دانش‌آموزان محروم و کمتر برخوردار نباشند، به‌عنوان معین مدارس دارای دانش‌آموزان محروم در نظر گرفته می‌شوند و مشارکت‌ها، از مدارس برخوردار به مدارس کمتر برخوردار ارسال خواهد شد.

اهدای کمک از طریق فضای مجازی، کاربردی و کم هزینه

تا همین چند سال پیش، چادرهای برپایی جشن عاطفه‌ها در بسیاری از نقاط شهرها برپا می‌شد، اما چند سالی می‌شود که با وجود ضریب نفوذ اینترنت در میان خانواده‌ها، نحوه برگزاری جشن عاطفه‌ها نیز تغییر کرده و خیلی از کمک‌ها به صورت مجازی به دست بچه‌های نیازمند می‌رسد.

رستگار، مدیرکل هماهنگی امور مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) نیز درباره مزیت‌های استفاده از فضای مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های جشن عاطفه‌ها، عنوان می‌کند: هدف ما آن است که چادرهایی را که پیش از این در سال‌های گذشته برای دریافت کمک‌های مردمی به‌عنوان پایگاه در معابر برقرار می‌شد، جمع‌آوری کنیم. روش‌های غیر حضوری بهترین و راحت‌ترین راه پرداخت کمک‌های نیکوکاران است و نیازی به حضور در پایگاه‌ها نیست. این در حالی است که بیشترین تاکید ما پرداخت از طریق روش‌های غیر حضوری است؛ طوری که تلاش می‌کنیم تعداد پایگاه‌ها را کاهش دهیم و چادرها نیز از سطح معابر جمع‌آوری شده‌اند.

به گفته این مقام مسئول، حتی یک ریال از هزینه‌های جمع‌آوری شده در جشن عاطفه‌ها برای برپایی این جشن توسط کمیته امداد امام خمینی(ره) هزینه نخواهد شد و هزینه‌های برپایی این جشن اعتبارات جداگانه دارد.

علی‌محمد ذوالفقاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) توضیح می‌دهد: امسال تلاش کرده‌ایم، بستر مشارکت غیرحضوری مردم در جشن عاطفه‌ها هموار شود تا هم مردم بتوانند راحت‌تر در این کار خیر شرکت کنند و هم هزینه برگزاری این جشن کاهش پیدا کند.

در این مسیر، افراد می‌توانند از راه‌های مختلف مثل شماره‌گیری #1*8877* یا از طریق اپلیکیشن سکه و یا مراجعه به سایت کمیته امداد امام خمینی‌(ره) به نشانی EMDAD.IR نسبت به واریز غیرحضوری کمک‌های خود به جشن عاطفه‌ها اقدام کنند.

مشارکت مردمی شتاب گرفته است

شرکت در جشن عاطفه‌ها چندان ارتباطی به دارا و ندار بودن فرد ندارد، بلکه بیشتر به روحیه بشردوستی و مشارکت‌جویی افراد مرتبط است. خیلی اوقات می‌توان با کمترین هزینه در این جشن ملی مشارکت داشت و قطره‌ای از دریای بیکران محبت مردم شد.

در‌باره مبالغ کمک‌های مردمی به این جشن انسانی نیز ذوالفقاری، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی‌(ره) یادآوری می‌کند: سال گذشته،‌ مردم حدود 53 میلیارد تومان به جشن عاطفه‌ها کمک کردند. امسال هم در مرحله اول جشن عاطفه‌ها، 29 میلیارد تومان جمع آوری شد و پیش بینی می‌کنیم، در مرحله دوم این جشن که در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود، شاهد جمع آوری میلیاردها تومان کمک مردمی باشیم.

بر اساس آمارهای رسمی کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، کمک‌های مردمی در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 48 درصد افزایش نشان می‌دهد. این کمک‌ها ( شامل 312 میلیارد تومان کمک نقدی، 111 میلیارد تومان در قالب کالا، 155 میلیارد تومان کمک به صورت مستقیم و 72 میلیارد تومان از طریق مراکز نیکوکاری) بین نیازمندان توزیع شده است.

با توجه به افزایش کمک‌های مردمی در نیمه اول امسال، می‌توان امیدوار بود، بعد از برگزاری مرحله دوم جشن عاطفه‌ها، رکورد سال گذشته هم شکسته شود و حجم هدایای دریافتی از سوی مردم به بالای 53 میلیارد تومان سال گذشته برسد.

نقش جشن عاطفه‌ها در ترویج فرهنگ نیکوکاری

با توجه به وجود فاصله طبقاتی در جامعه و نیز اقشار ضعیف، برگزاری برنامه‌های خیریه‌ای مثل جشن عاطفه‌ها، می‌تواند تا حدودی از فشار اقتصادی وارد شده بر اقشار کم‌درآمد بکاهد.

دکتر سعید محمدی صادق، متخصص علوم ارتباطات اجتماعی توضیح می‌دهد: با وجود فرهنگ انفاق و برادری در جامعه ایران، برگزاری چنین جشن‌هایی طبیعی است. جشن عاطفه‌ها هم که سال‌هاست برای کمک به دانش‌آموزان نیازمند برگزار می‌شود، برآمده از چنین فرهنگ پسندیده‌ای است. البته هرچه مشارکت‌کنندگان در این جشن، کالاهای مرغوب‌تر خود را به نیازمندان ببخشند، بدون شک اثرگذاری این مراسم بهتر خواهد بود.

در برگزاری جشن عاطفه‌ها، لازم است نهادهای مسئول، همچون کمیته امداد امام خمینی‌(ره)، توجه ویژه‌ای به اقشار محروم در جامعه، همچون دانش‌آموزان ساکن مناطق محروم و نقاط مرزی و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست، معطوف کنند. علاوه بر این، محمدی صادق تاکید دارد: در این گونه برنامه‌ها، باید توجه خاصی به محرومان اقلیت‌های قومی و مذهبی صورت گیرد؛ چراکه کم‌توجهی به این گونه افراد، می‌تواند زمینه‌ساز پیوستن آنها به گروه‌های فعال در امور غیرقانونی شود. تأثیر رسانه‌های جمعی بر فرهنگسازی در یک جامعه، بدیهی است. برای برگزاری هرچه بهتر مراسمی مثل جشن عاطفه‌ها نیاز است این رسانه‌ها نقش خود را به درستی ایفا کنند.

این استادیار دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان معتقد است: رسانه‌ها باید ضمن تبیین اهداف اصلی برگزاری این جشن، نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند. بدون شک، نشان دادن تأثیر هرچند کوچک کمک‌های مردمی بر زندگی محرومان، می‌تواند منجر به آسوده شدن خیال مردم و تمایل هرچه بیشتر آنها برای مشارکت در این گونه برنامه‌ها باشد. علاوه بر این، پوشش رسانه‌ای گسترده این جشن‌ها، منجر به ترویج هرچه بیشتر فرهنگ نیکوکاری در میان مردم و افزایش نشاط و شادابی جامعه خواهد شد. شخصیت کودکان همچون خمیری بدون شکل است. آنها رفتارهای اجتماعی را از والدین خود الگو می‌گیرند.

این متخصص علوم ارتباطات اجتماعی با اشاره به همین مساله می‌گوید: وقتی یک کودک مشاهده کند پدر و مادرش در امور خیریه مثل جشن عاطفه‌ها دغدغه‌مند هستند، بدون شک او نیز حساسیت لازم را نسبت به همنوعان خود پیدا خواهد کرد. بنابراین، بهتر است والدین به همراه کودکان خود در برنامه‌های خیریه‌ای مثل جشن عاطفه‌ها شرکت کنند تا نوع‌دوستی در خمیرمایه شخصیت آن کودک نهادینه شود.

افزایش 30 درصدی کمک‌های مردمی در جشن عاطفه‌ها

موج خیرخواهی مردم برای کمک به دانش‌آموزان بی بضاعت، سال به سال افزایش پیدا می‌کند. پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی‌(ره) با تایید این موضوع، تاکید می‌کند: 23 و 24 شهریور امسال مرحله نخست جشن عاطفه‌ها در سطح ملی برگزار شد و آمارهای اولیه نشان می‌دهد، حجم کمک‌های مردم در جشن عاطفه‌ها نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به این که ورود دانش‌آموزان محروم به سال تحصیلی جدید، هزینه‌هایی به خانواده‌های نیازمند تحمیل می‌کند، می‌گوید: کمیته امداد برای تامین لوازم تحصیلی دانش‌آموزان هر ساله برنامه ویژه‌ای دارد، اما این اقدامات در دو سال اخیر تقویت شده است. بسته‌های تحصیلی مورد نیاز با توجه به پایه تحصیلی دانش‌آموزان تهیه می‌شود و پیش از بازگشایی مدارس در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

فتاح با بیان این که لوازم تحصیلی مورد نیاز دانش‌آموزان در جشن عاطفه‌ها با دست پرمهر مردم در قالب کمک‌های نقدی و غیر‌نقدی تهیه می‌شود، می‌افزاید: مرحله دوم جشن عاطفه‌ها با توزیع پاکت میان دانش‌آموزان در مدارس آغاز می‌شود. در این مرحله خانواده هر دانش‌آموز با توجه به توانایی مالی خود به دانش‌آموزان محروم کمک می‌کنند. این بخش از کمک‌ها در اختیار اولیای مدارس قرار می‌گیرد تا میان دانش‌آموزان نیازمند همان مدرسه توزیع شود.

این مقام مسئول با اعلام این که شاخص‌ها نشان می‌دهد، اعتماد مردم به کمیته امداد بهبود یافته است، یادآور می‌شود: سال 94 رقم مشارکت‌های مردمی در کمک به نیازمندان هزار میلیارد تومان بود، اما این رقم با حدود 50 درصد افزایش در سال 95، به 1450 میلیارد تومان رسید. مشارکت‌های مردمی در شش ماهه نخست امسال نیز در تمام شاخص‌ها 30 تا 50 درصد رشد داشته و این آمارها نشان‌دهنده افزایش اعتماد عمومی به کمیته امداد است.

کمیته امداد امام خمینی‌(ره) زمینه ادامه تحصیل 330 هزار دانش‌آموز و 72 هزار دانشجو را فراهم کرده است. به گفته فتاح، اگر از این افراد حمایت نمی‌شد، از تحصیل باز می‌ماندند و برای با سوادی این افراد باید هزینه مضاعفی صرف می‌شد.بر همین اساس، کار کمیته امداد امام خمینی‌(ره) پیشگیری از آسیب‌های پیچیده‌تر است. البته در این که باید اسامی دریافت‌کنندگان هدایای جشن عاطفه‌ها، پوشیده بماند، شکی نیست.

به گفته فتاح، مردم باید بدانند کمک‌هایشان به خانه، اشتغال، جهیزیه و کمک‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند تبدیل می‌شود. با توجه به این که جامعه تحت حمایت کمیته امداد افراد آبرومندی هستند و بسیاری از این افراد تقاضا دارند اطلاعاتشان محرمانه در اختیار کمیته امداد بماند، در این زمینه نمی‌توان اطلاع‌رسانی کرد، اما پخش تیزرهایی از فعالیت کمیته امداد با همکاری رسانه ملی و با هدف تشویق مردم به امور خیر، نشان می‌دهد کمک‌های مردمی چگونه برای نیازمندان هزینه می‌شود.

امین جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها