عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین

اقدام مهم ایران علیه نسل کشی مسلمانان میانمار/ جلسه ویژه مجلس با دستگاه دیپلماسی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: واکنش قابل توجه جمهوری اسلامی ایران در قبال فاجعه نسل کشی میانمار موجب شد، مرز همسایگان این کشور بسوی آوارگان مسلمان باز شود و از طرفی محکومیت تهران نسبت به رفتار خشونت آمیز علیه مسلمانان جنوب شرق آسیا، سازمان ملل را به تحرکات حقوق بشری وا داشت.
کد خبر: ۱۰۷۰۰۸۵
اقدام مهم ایران علیه نسل کشی مسلمانان میانمار/ جلسه ویژه مجلس با دستگاه دیپلماسی

ابوالفضل حسن بیگی در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص اقدامات ضد انسانی و بحران نسل کشی مسلمانان میانماری اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران هم در دولت و هم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طی ادوار مختلف در رابطه با مشکلات مسلمانان خاصه مردم میانمار وارد عمل شد و با وزیر خارجه و معاونان وی تشکیل جلسه داده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه در این راستا هر نوع اقدامات دیپلماتیک را بکار گرفته تا از آرمان های ما که دفاع از مستضعفین و مسلمانان جهان است در این زمینه عملیاتی شود. اما متاسفانه هر گونه حرکتی از طریق سازمان ملل ضد نسل کشی و آزار مسلمان با سوء استفاده آمریکا از حق «وتو» خود در این نهاد بین المللی مواجه می شود و عملا اقدامات مجامع بین المللی به نتیجه نمی رسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خانه ملت خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همچون قبل از ارتکاب دولت میانمار به نسل کشی مسلمین را از طریق دستگاه دیپلماسی قویا محکوم نموده و تاکنون در این ارتباط با کشورهای اسلامی و منطقه آسیای شرقی و همسایگان وارد رایزنی دیپلماتیک شده است.

حسن بیگی با بیان اینکه واکنش ایران علیه رفتار خشونت آمیز میانماری ها نسبت به مسلمانان در مقاطعی باعث کاهش فشار روی آنها شده است، ابراز داشت: اما بعد از مدت کوتاهی مجددا بخاطر نفوذ خط فکری ایالات متحده در حاکمیت میانمار التیام زخم مسلمانان جای خود را به افزایش فشار و سرکوب می دهد.

وی در مورد گام عملی مجلس و گفت وگو با مقامات وزارت خارجه درباره فجایع اخیر میانمار افزود: بدلیل تعطیلی، مجلس جسله ای با دستگاه دیپلماسی نداشته است، لیکن کمیسیون از طریق ریاست خود بصورت تلفنی و حضوری هم با شورای عالی امنیت ملی و هم وزارت امور خارجه انجام رایزنی می کند. این نهاد ذیربط همواره به مسئولیت های ذاتی خود در این خصوص اهتمام داشته و تا کنون برای کاهش فشار ضد مردم میانمار تلاش های شایانی از خود نشان داده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه وزارت خارجه برای حل بحران میانمار از جایگاه کشورهای اسلامی بهره گفته است، گفت: آنچه ما انتظار داریم نقش آفرینی سازمان ملل و مجامع حقوق بشری در جهت پایان بخشی به مناقشات آسیای شرقی است اما متاسفانه همه این نهادها تحت تاثیر منویات آمریکایی ها قرار دارند.

وی تصریح کرد: ورود جمهوری اسلامی ایران به صحنه میانمار موجب شد، سازمان ملل کمک های انسان دوستانه خود به آوارگان و خانواده های جان باختگان میانماری را افزایش دهد و مهمتر اینکه تهران از طریق رایزنی با همسایگان میانمار تلاش کرد به پناهندگان مسلمان میانماری اجازه ورود دهند تا از خطر مرگ و کشتار رهایی یابند.

حسن بیگی در تشریح ابعاد دیگر اقدام دستگاه دیپلماسی کشورمان در جلوگیری ادامه نسل کشی مسلمانان روهینگیایی گفت: به واسطه رایزنی های تهران مرز کشورهای همسایه که در گذشته بسته بود به روی آوارگان باز شد. از سویی دیگر کمک های حقوق بشری افزایش یافت و نکته مهمتر اینکه دولت میانمار هم اکنون تلاش دارد با گروه های افراطی که ضد مسلمانان رفتار خشونت آمیز دارد وارد مذاکره شود.

وی یادآور شد: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همواره وظایف خود در قبال 222 کشور عضو سازمان را انجام می دهد و تحقیقا در رابطه با موضوع میانمار که فوریت هم دارد قطعا با مقامات وزارت خارجه تشکیل جلسه خواهد داد و به بررسی موضوع می پردازد.

این نماینده مجلس در ادامه گفتگو به چرایی بحران چند ده ساله میانمار پرداخت و گفت: متاسفانه تحرکات ضد بشری کشور میانمار سالهاست که ادامه دارد و فاجعه آمیزتر اینکه این قبیل اقدامات علیه مسلمان آسیای شرقی در سایه حمایت ایالات متحده از دولت میانمار صورت می گیرد.

وی افزود: دولت آمریکا در پی رسیدن به اهداف شوم خود تلاش می کند چنانچه در هر نقطه از دنیا اقدامی علیه اقوام مسلمان شکل می گیرد به بهترین وجه آن را پشتیبانی کند تا بیش از گذشته اتحاد و مواضع مردم مسلمان تضعیف شود.

حسن بیگی در این خصوص دو نکته را حایز اهمیت دانست و تصریح کرد: دولتمردان آمریکایی از یک سو با حمایت از تروریست های افراطی همچون داعش به نسل کشی و آوارگی مسلمانان جهان مرتکب جنایت می شود و از سویی دیگر تلاش دارند با تخریب زیرساخت ها و امکانات مناطق مسلمان نشین بوسیله عوامل خود، نظیر آنچه امروز در میانمار رخ می دهد را مدیریت کرده و مسلمان در فقر و تنگدستی مجبور به کوچ دسته جمعی به سایر مرزها شوند. بنابراین با چنین حربه ای آمریکایی ها قصد دارند مسلمانان را مظهر و نماد فقر و بیچارگی به دنیا معرفی کنند.

وی تاکید کرد: دولت مرکزی میانمار بشدت از طرف واشنگتن مورد حمایت قرار می گیرد و بخاطر همین مقامات این کشور مطمئن هستند با وجود هر گونه اقدام ضد انسانی که انجام دهند در مجامع بین المللی و سازمان ملل از حمایت آمریکا برخوردار خواهند بود. لذا جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیاری کرده تا مسلمانان جهان از جمله اقوام روهینگیایی را از چتر قیمومیت آمریکا خارج کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نسل کشی در مناطق مسلمان نشین میانمار را قطعا از ناحیه چراغ سبز دولتی بشمار آورد و خاطر نشان کرد: ریشه این اقدامات در دعواهای قومی و قبیله ای و طایفه ای عنوان می شود اما بی تردید همانگونه که اشاره شد هدف اصلی مجوز دولت میانمار برای سرکوب گسترده مسلمانان؛ تحقق اهداف آمریکا در منطقه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها