گفت وگوی جام جم آنلاین با یک مشاور و برنامه ریز تحصیلی

راز و رمزهای انتخاب رشته صحیح / انتظار معجزه نداشته باشید

تا پایان فرصت 5 روزه ای که سازمان سنجش به داوطلبان مجاز آزمون سراسری 96 داده است ، تنها دو روز باقی است، روزهایی پر از استرس و نگرانی هم برای داوطلبان و هم خانواده هایشان.
کد خبر: ۱۰۶۱۴۶۳
راز و رمزهای انتخاب رشته صحیح / انتظار معجزه نداشته باشید

به گزارش جام جم آنلاین، همین موضوع باعث شده بازار موسسات مدعی انتخاب رشته های تضمینی این روزها داغ تر شده و پای برخی مشاوران سودجو به فرآیند انتخاب رشته ، باز شود. با حبیب صابری ، مدرس کنکور و مشاور و برنامه ریز تحصیلی، به همین بهانه به گفتگو نشسته و رازو رمزهای یک انتخاب رشته صحیح را مرور کرده ایم؛ مشاوری که معتقد است:« انتخاب رشته کار پیچیده ای نیست.»

یک انتخاب رشته خوب چه ویژگی هایی دارد؟

من معتقدم که بهترین انتخاب رشته توسط خود دانش آموز و از بین علائق خودش انجام می شود، یعنی دقیقا همانطور که سازمان سنجش به آن اشاره کرده، انتخاب رشته چیزی نیست جز اظهار علاقه دانش آموز نسبت به رشته هایی که سازمان سنجش به صورت کدرشته ها با ظرفیت های مختلف در دانشگاه ها بیان کرده است و تا زمانی که برگه انتخاب رشته نفر بالاتر از این فرد، مورد بررسی سازمان سنجش قرار نگیرد ، نفر پایین تر سنجیده نمی شود ؛ بنابراین نباید از انتخاب رشته انتظار معجزه داشت. اما درحال حاضر این جوی که با بازارگرمی موسسه های انتخاب رشته بین داوطلبان بوجودآمده باعث شده که داوطلبان فکر کنند که با انتخاب رشته، واقعا قرار است اتفاقی بیفتد، درصورتی که اتفاق اصلی با همان درس خواندن هایشان و کسب رتبه هایشان افتاده و آنها فقط باید در انتخاب رشته علائق خودشان را پیدا کنند.

اما هستند موسسات و مراکزی که با وعده قبولی تضمینی داوطلب در یک رشته خاص، این تصور را برای داوطلبان بوجود می آورند که قرار است معجزه شود!

بله متاسفانه همین طور است، درحال حاضر فضای بسیار غلطی در انتخاب رشته باز شده و رقم های کاذب و غیرواقعی میلیونی در این میان بین مشاوران و داوطلبان مبادله می شود که به عقیده من این حرکت کلاش محورانه است و معنای کاری که الان در برخی موسسه های انتخاب رشته انجام می شود چیزی جز یک جور دزدی محترمانه نیست و داوطلبان و مخصوصا خانواده هایشان باید مراقب باشند که در دام این افراد سودجو گرفتار نشوند. چراکه ضمانت قبولی یک داوطلب از سوی یک موسسه محال است ، مگر آنها جای سازمان سنجش نشسته اند که ادعا می کنند با گرفتن رقم های میلیونی می توانند در قبولی افراد دخالت کنند؟! همینجاست که باید خانواده ها دقت بیشتری از خودشان نشان بدهند.

با این حال داوطلبان برای انتخاب رشته صحیح به مشاوره نیاز دارند؟

بله، قطعا نیاز دارند.البته در مرحله اول باید به علائق خودشان توجه کنند و بعد با کشف این علائق از افراد دیگر راهنمایی بگیرند، اما در حالت کلی بهترین مشاور برای داوطلبان ، افرادی هستند که با آنها در ارتباط بوده اند، که این افراد در درجه اول شامل خانواده خود فرد می شود. درحقیقت ، داوطلب با صحبت کردن با خانواده خودش و فهمیدن اینکه خانواده تا کجا و تا چه اندازه به او اعتبار مالی و استقلالی می دهد، می تواند تا اندازه ای در مسیر انتخاب درست قرار بگیرد. برای مثال داوطلب باید بداند که آیا خانواده اش هزینه قبولی او در دانشگاه آزاد یا غیرانتفاعی و...را تقبل می کند، آیا این استقلال را به او می دهد که در یک شهرستان دیگر و دور از خانواده ادامه تحصیل بدهد؟! در مرتبه بعدی داوطلب باید به نظر افراد باتجربه که می توانند معلمان یا مشاوران تحصیلی باشند توجه کند. البته مشاورانی که در مراکز معتبر مانند خود مدارس، به داوطلبان مشاوره می دهند و دنبال بازار گرمی برای کنکور نیستند، اینها می توانند با کمک به داوطلبان ، برای آنها اسنجام فکری ایجاد کنند تا انتخاب بهتری داشته باشند.

مطالعه دفترچه انتخاب رشته ای که سازمان سنجش منتشر می کند چقدر می تواند موثر باشد؟

خیلی زیاد. ما اگر به متن دفترچه انتخاب رشته دقت کنیم ، می بینیم که خود این متن اینقدر گویاست که واقعا احتیاج به هیچ چیز دیگری برای انتخاب رشته نیست. اما متاسفانه خیلی وقت ها خانواده ها و دانش آموزان، حتی یک بار هم این دفترچه را مطالعه نمی کنند و همین اتفاق باعث می شود که این تصور برایشان بوجود بیاید که انتخاب رشته کار سختی است درحالیکه برای کسی که دفترچه را به خوبی مطالعه کرده انتخاب رشته اصلا پیچیده نیست.

در این فرصت چند روزه باقیمانده تا پایان مهلت انتخاب رشته چه توصیه ای به داوطلبان دارید؟

داوطلبان در مرحله اول باید به رتبه ای که آورده اند توجه کنند و از خودشان انتظار زیاد نداشته باشند، چون قبولی شان بستگی به همین رتبه دارد و نه چیز دیگر. در مرحله بعدی به علائقی که دارند با توجه به استعدادها و محیط خانوادگی خود توجه کنند و بعد با مطالعه دفترچه انتخاب رشته ، دست به انتخاب بزنند که چرا که خودشان متخصص ترین فرد برای انتخاب هستند. البته در صورت نیاز می توانند از مشاوران دلسوز و معتبر هم کمک بگیرند.

مینا مولایی – خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها