در افتتاحیه اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی مطرح شد

راهبرد «هر مستضعف مظلوم یک رسانه» برای رسانه‌های مستقل

نهمین اجلاس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی با حضور شخصیت‌های سیاسی و رسانه‌ای داخلی و بین‌المللی در مشهد آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۱۰۴۷۵۰۸
راهبرد «هر مستضعف مظلوم یک رسانه» برای رسانه‌های مستقل

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی، صبح روز گذشته با حضور سیدعمار حکیم، امیر دریابان علی شمخانی، اعضای این اتحادیه و جمعی از مسئولان استان خراسان رضوی در سالن همایش‌های صبای صداوسیمای مرکز خراسان رضوی برگزار شد.

امیر دریابان علی شمخانی در آیین آغاز به کار نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اظهار کرد: امروز مفهوم رسانه هم در کارکرد و هم در تاثیر و نفوذ دچار دگرگونی جدی شده است.

وی گفت: راهبرد «هر مستضعف مظلوم یک رسانه» باید سرلوحه فعالیت رسانه‌های مستقل جهان در مسیر آگاه‌سازی افکار عمومی قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که باید تلاش کنیم بیشترین اوقات فراغت نسل بشر را بپوشانیم، تاکید کرد: به همین علت نیازمند تمرکز قوا، نقشه راه مشخص و تأسی به پشتیبانی حضرت حق، پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(س) هستیم.

شمخانی با اشاره به شکل‌گیری تحول ماهوی در مفهوم و کارکرد رسانه‌ها و تفوق نقش و تاثیر‌گذاری شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی بر رسانه‌های سنتی اظهار کرد: بسترسازی برای ایفای نقش فعال شهروندان خبرنگار و توسعه جغرافیایی، جنسیتی، مذهبی و سیاسی مخاطبان و همکاران بر محور آزادیخواهی و ظلم‌ستیزی، زمینه افزایش بهره‌وری در کارکرد رسانه‌های مستقل و کاهش هزینه‌های غیرضرور را فراهم خواهد کرد.

وی قدرت‌سازی در خدمت اهداف جهان اسلام، آگاه‌سازی افکار عمومی جهانی نسبت به واقعیت‌های دین حنیف اسلام و مقابله موثر با عملیات روانی علیه محور مقاومت را کار ویژه فعالیت رسانه‌های کشورهای اسلامی دانست و افزود: شناسایی ظرفیت‌ها و جهت دهی هدفمند به آیین‌های تقویمی چون حج، اربعین و مناسبت‌های مشترک میان مذاهب اسلامی از ضرورت‌هایی است که می‌تواند جهانیان را با ارزش‌های انسانی و جهان‌شمول دین اسلام آشنا کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر ضرورت تبیین اهداف انقلاب اسلامی در فضایی که نظام سلطه بر ایجاد فتنه‌های مذهبی در جهان اسلام متمرکز شده است، اظهار کرد: همه مذاهب و حکومت‌های اسلامی در مسیر تحقق اهداف حق‌طلبانه باید انقلاب اسلامی را مدافع و پشتیبان خود بدانند و جمهوری اسلامی ایران را متحد راهبردی خود ببینند.

شمخانی همچنین افزود: باید از هرگونه افراط‌گری مذهبی در رسانه‌ها و نزاع‌هایی که صرفا منافع سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و نظام سلطه را محقق می‌سازند، پرهیز شود و ظرفیت‌های جهان اسلام به سمت امور اصلی و اولویت‌هایی همچون رشد اقتصادی، قدرت یافتن در معادلات جهانی و استقرار صلح و امنیت هدایت شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی از مدیران و اصحاب رسانه‌های کشورهای اسلامی خواست با گام برداشتن در مسیر گسترش فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی، ضمن تولید مدیای حلال، زمینه استفاده مخاطبان خود از مدیای مباح را نیز فراهم کنند.

مشهد خاستگاه وحدت و تمدن اسلامی

دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی نیز در مراسم آغاز به کار نهمین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از شهر مشهد به عنوان خاستگاه علم،معرفت، بصیرت و تعالی بشریت و در نهایت وحدت و تمدن اسلامی یاد و تصریح کرد: مشهد الگویی از وحدت ادیان، مذاهب، رنگ‌ها، زبان‌ها و ملیت‌های مختلف است.

علی کریمیان با بیان این‌که نهمین اجلاس اتحادیه، گرامیداشت ده سال تلاش است،گفت: این اجلاس پاسداشت شهدایی است که به‌دنبال آزادیخواهی و گسترش انسانیت در جهان بودند.

وی گفت: امروز پاسداشت رسانه و جایگاه شهدای آن است که با شکستن فضای تک‌صدایی و انحصار رسانه، بشریت را از ظلمات به نور هدایت کردند.

کریمیان با تاکید بر این‌که در جهان امروز نقش بی‌بدیل رسانه‌ها بر افکار عمومی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، اظهار کرد: امپراتوری رسانه که در سیطره صیهونیست‌ها قرار دارد، تلاش می‌کند اهداف و معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود را بر جهان تحمیل کند.

وی با اشاره به شرایط بحرانی منطقه و فتنه جریان‌های تکفیری عنوان کرد: امروز در این شرایط نقش رسانه بیش از پیش اهمیت دارد و در گیر و دار این شرایط بحرانی تلاش دشمن بر آن است که اولویت‌ها را جابه‌جا کند و جریان فلسطین را به عنوان محوری‌ترین قضیه جهان اسلام به فراموشی بسپارد.

به دنبال کرامت انسانی

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز گفت: رسانه در کنار عزت باید به دنبال کرامت انسانی باشد و این موارد باید در رسانه‌های هدف‌دار و متعهد اسلامی مد نظر باشد.

حجت‌الاسلام سیدعمار حکیم ضمن قدردانی از رهبری و دولت جمهوری اسلامی برای برگزاری چنین جلساتی که به ارتقای روحیه برادری در منطقه کمک می‌کند، اظهار کرد: این اجلاس در مشهدالرضا و پایتخت معنوی جهان اسلام برگزار می‌شود که بر اهمیت جلسه افزوده است و باید از امام رضا(ع) بخواهیم این رویدادها و تحولات را به نفع جهان اسلام سوق دهد تا شاهد موفقیت‌های بیشتری در جبهه مقاومت باشیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به این‌که این اجلاس خاستگاه وحدت و تمدن اسلامی است، ابراز کرد: یکی از جلوه‌های تمدن اسلامی، وحدت است و دومین ویژگی اقتدار آن است.

سیدعمار حکیم با بیان این‌که اینها نشان می‌دهد امت اسلام یک امت متمدن است، بیان کرد: ما باید به رسانه‌های جهان اسلام بگوییم اگر رسالتی را بخواهند بر دوش بکشند، این است که رسانه دارای هدف است و به دنبال احیای فرهنگ است و نه به دنبال برانگیختن مسائلی حاشیه‌ای.

وی با بیان این‌که رسانه‌های اسلامی باید به دنبال ایجاد وحدت در میان کشورهای اسلامی باشند، تصریح کرد: وحدت نه تنها شعار نیست بلکه راهکاری برای کشورهای اسلامی است و باید این وحدت را رسانه‌ها بین مذاهب اسلامی برقرار کنند.

حکیم صحبت با زبان مهربانی را عاملی موثر در جذب مخاطبان به رسانه‌های اسلامی برشمرد و اظهار کرد: باید پیام‌های اسلامی را به صورت شیوا و رسا انتقال دهیم و لذا باید برای نشاندن حق و واقعیت تلاش کنیم و نباید کار را در زمینه سیاسی و نظامی متوقف کنیم.

وی با اشاره به این‌که در دیدگاه اسلامی ما رسانه‌ها باید منصفانه عمل کنند و نباید در شرایط خلاف واقع عمل کنیم، تصریح کرد: ما به دنبال همگرایی با پیروان مذاهب اسلامی هستیم و باید روی نقاط اشتراک خودمان کار کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها