عمده شرکت‌های بازار سرمایه سال مالی پایان اسفند داشته و براساس قانون تجارت چهار ماه فرصت برگزاری مجمع و ارائه صورت‌های مالی سالانه و تصویب آن را دارند و همچنین مدیران شرکت‌ها باید گزارش عملکرد و برنامه‌های خود را به سهامداران ارائه کنند، اما مانند سال‌های گذشته، بخشی از شرکت‌ها توانسته اند زودتر از مهلت قانونی مجامع خود را برگزار کنند. با این حال، برگزاری مجامع، پیچیدگی‌هایی نیز دارد؛ شرکت‌ها مکلف به اخذ گزارش حسابرسی از حسابرسان معتمد سازمان بورس هستند.
کد خبر: ۱۰۴۱۲۰۲
گذری بر‌فصل مجامع شرکت‌های بورسی

گزارش حسابرسی «مقبول» به معنی تائید حساب‌ها و نبود ایراد خاصی در حساب‌های شرکت است، اما بعد از این سطح، گزارش حسابرسی می‌تواند «مشروط» باشد که حاکی از وجود ایراد البته به میزان محدود است؛ البته بانک‌ها و بیمه‌ها علاوه بر گزارش حسابرس، باید به ترتیب تائیدیه‌های بانک مرکزی و بیمه مرکزی را اخذ کنند. بررسی مجامع برگزاری شده نشان می‌دهد عمده شرکت‌ها سود قابل توجهی تقسیم کرده‌اند؛ همچنین عملکرد عمده شرکت‌ها در سال مالی 1395 بهبود نسبی نسبت به سال قبل از آن، یعنی 1394 داشته است.

سیمانی‌ها؛ تفاوت در عملکردها

سیمان خوزستان به دلیل اختلاف حساب‌های مالیاتی تنها 30 ریال تقسیم کرد در حالی که در سال مالی گذشته 615 ریال سود توزیع کرده بود؛ این شرکت از تغییر سیاست صادرات به عراق از سیمان به کلینکر خبر داده است.

سیمان بهبهان نیز 1850 ریال سود نقدی توزیع کرده و توانسته به بازارهای آفریقا راه یابد.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع سیمان (سیدکو) 80 ریال سود نقدی تقسیم کرد در حالی که در مجمع گذشته تنها 20 ریال تقسیم کرده بود؛ تاسیس صندوق بازارگردانی برای مدیریت قیمت سهام و افزایش سرمایه 20 درصدی از برنامه‌های این شرکت است و همچنین این شرکت از بهبود عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه درسال مالی گذشته خبر داده است.

با این حال، مدیرعامل سیدکو گفته وضعیت صنعت به نحوی است که صادرات دشوار شده و تاسیس واحدهای جدید اقتصادی نیست.

کاشی و سرامیک

شرکت کاشی الوند، پس از بهبود سود عملیاتی در سال 1395 نسبت به سال قبل از آن، موفق به تحقق 172 ریال شد که 200 ریال سود نقدی میان سهامداران خود توزیع کرد. شرکت برنامه‌هایی برای افزایش صادرات در برنامه خود دارد. با این حال، مدیریت شرکت معتقد است صنعت کاشی همچنان در رکود قرار دارد. کاشی سعدی تحت تاثیر رکود بازار در صنعت زیانده است و سودی برای تقسیم بین سهامداران ندارد.

شرکت برنامه‌هایی برای فروش محصولات انبار شده و همچنین پیگیری افزایش نرخ دارد تا بتواند از وضعیت رکود و زیاندهی خارج شود.

وصول مطالبات، چالش صنعت برق

شرکت تولید نیروی برق دماوند، در سال 1395 با کاهش 17 درصدی درآمد روبه رو شده است که بخشی از آن ناشی از کاهش 8 درصدی تولید شرکت بوده است. مدیران شرکت اعتقاد دارند که وزارت نیرو تغییراتی را در شرایط خرید برق از نیروگاه‌ها ایجاد کرده است که به نفع نیروگاه‌های دولتی شده است، همچنین شرکت اعلام کرده است که نرخ فروش برق در سال 1395 نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است. همچنین وصول مطالبات برق فروخته شده از وزارت نیرو چالش اصلی شرکت است که بر‌اساس قانون توانسته بخشی از مطالبات را با بدهی‌های مالیاتی تهاتر کند؛ شرکت تولید نیروی برق دماوند نیز 1150 ریال سود نقدی میان سهامداران خود توزیع کرد.

فروش زمین کانون برنامه‌ها

برخی شرکت‌هایی که دچار زیان شده‌اند، برنامه‌هایی از جمله جابه جایی واحدهای خود و فروش زمین را از برنامه‌های آتی خود اعلام کردند. شرکت کربن ایران، از برنامه فروش زمین کارخانه و تاسیس یا خرید کارخانه جدید خبر داده است.

این شرکت به دلیل زیاندهی، سودی برای تقسیم نداشت و شرکت ایران تایر نیز که امسال به دلیل راه‌اندازی واحد لاستیک رادیال و فروش زمین سودده است، از انتقال کارخانه به استان خوزستان خبر داده و واگذاری زمین کارخانه در برنامه‌های شرکت پس از انتقال است. این شرکت نیز سودی برای تقسیم نداشت.

بیمه‌ای‌ها

شرکت‌های بیمه، با وجود لزوم تائید ذخایر بیمه‌ای، توسط بیمه مرکزی در سال گذشته در آخرین روزها مجامع خود را برگزار کردند، اما دو شرکت بیمه تجارت نو (بنو) و بیمه ما (ما) مجامع خود را در خرداد برگزار کردند که بیمه تجارت نو سود 280 ریالی تقسیم کرد و این شرکت تازه تاسیس از برنامه خود برای توسعه فعالیت‌ها و ارائه محصولات جدید در حوزه بیمه عمر و انتقال سهام به بازارهای بالاتر خبر داد.

شرکت بیمه ما نیز 170 ریال سود نقدی بین سهامداران توزیع کرده است.

راه‌اندازی طرح توسعه

لاستیک بارز، در مجمع خود 500 ریال سود نقدی تقسیم کرده است و خبر از شروع فعالیت طرح توسعه خود، یعنی شرکت لاستیک بارز کردستان داد. این شرکت به ظرفیت روزانه 4000 حلقه لاستیک رسیده و پیش‌بینی می‌شود ماهانه هزار حلقه افزایش یابد. این واحد ظرفیت تولید لاستیک بارز را 50 درصد افزایش می‌دهد.

تلاش برای وصول مطالبات از بیمه‌ها

شرکت کی‌بی‌سی از اخذ نمایندگی‌های انحصاری از شرکت‌های معتبر خارجی خبر داده است و این شرکت به حوزه تجهیزات پزشکی ورود کرده است. این شرکت نیمی از فروش‌های خود را به وزارت بهداشت انجام می‌دهد، اما مساله اصلی این شرکت، وصول مطالبات ناشی از فروش‌هاست.

شرکت کی‌بی‌سی 800 ریال سود نقدی توزیع کرد و دیگر شرکت دارویی، شرکت داروسازی سبحان انکولوژی است که از برنامه خود برای افزایش ظرفیت تولید و تولید محصولات جدید در حوزه داروهای ضد سرطان خبر داده است. همچنین شرکت تفاهم نامه‌هایی برای ارائه محصولات جدید امضا کرده است.

با این حال، مدیران شرکت از فروش 96 درصدی محصولات ضد‌سرطان خود به بیمارستان‌ها و داروخانه‌های دولتی خبر دادند که به دلیل عدم تخصیص بودجه کافی از سوی دولت، نتوانسته‌اند مطالبات خود را وصول کنند و دوره وصول حساب‌های دریافتی افزایش قابل توجهی داشته است.

از سوی دیگر، شرکت با کاهش قیمت از سوی وزارت بهداشت روبه‌رو شده است. با این حال، این شرکت 200 ریال سود نقدی به سهامداران خود تخصیص داد.

عملکرد ضعیف لیزینگ

مدیران شرکت‌های لیزینگ از عدم توجه و مظلوم واقع شدن صنعت گلایه داشتند. با این حال، شرکت لیزینگ ملت، تنها 10 ریال سود نقدی تقسیم کرد که بندهای حسابرسی و همچنین کاهش سود از جمله دلایل این موضوع است. همچنین حجم فعالیت‌های لیزینگ شرکت کاهش 40 درصدی داشته است.

البته مدیران لیزینگ بهمن در مجمع با بیان این که با تمرکز بر خودروهای کار، نرخ نکول پایینی نسبت به متوسط صنعت تجربه کردند، توانسته‌اند سوددهی خود را حفظ کرده و 300 ریال سود نقدی میان سهامداران خود توزیع کنند.

محمد صادق‌پور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها