سرطان بیضه یکی از سرطان‌های نسبتا شایع در مردان بوده و از هر 250 مرد یک نفر در طول زندگی مبتلا به این سرطان می‌شود و شایع‌ترین علامت آن، وجود یک توده بدون درد داخل نسج بیضه است.
کد خبر: ۱۰۳۹۷۳۵
آیا سرطان بیضه درمان‌پذیر است؟

به گزارش جام جم آنلاین، به همین دلیل به همه آقایان توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار بیضه‌های خود را به دقت لمس و در صورت مشاهده هر گونه توده داخل نسج بیضه بلافاصله به پزشک مراجعه کنند.

این موضوع بخصوص در افرادی صدق می‌کند که دارای عوامل خطرساز برای سرطان بیضه هستند. این در حالی است که سرطان بیضه یک درصد کل سرطان‌های بدخیم در مردان را شامل می‌شود و حدود 2 تا 3 درصد موارد نیز سرطان بیضه دو طرفه است. باید بدانید سرطان بیضه اگر بموقع تشخیص داده نشود، بسرعت در بدن پخش خواهد شد.

علائم سرطان بیضه

وجود یک توده بدون درد داخل نسج بیضه

احساس درد حاد یا مبهم در کیسه بیضه یا قسمت تحتانی شکم

بزرگ شدن سینه‌ها (بعضی از تومورهای بیضه ماده‌ای ترشح می‌کنند که سبب بزرگ شدن سینه در مردان می‌شود)

احساس درد در قسمت تحتانی کمر که به علت گسترش تومور بیضه در ناحیه شکم است و در مراحل پیشرفته بیماری دیده می‌شود.

یکی از محل‌های شایع گسترش سرطان بیضه، ریه‌ها هستند که در آن بیمار ممکن است دچار سرفه با خلط خونی شود و متاسفانه نشان‌دهنده مراحل بسیار پیشرفته بیماری است.

از پیشگیری تا درمان سرطان بیضه

تشخیص نادرست و تأخیر در مراجعه سبب تأخیر در شروع درمان و بدتر شدن علائم اولیه سرطان بیضه می‌شود و بهترین راه تشخیص ماهیت توده‌های بیضوی، انجام سونوگرافی از بیضه‌هاست. اگر پسربچه‌ای یا مردی مبتلا به اوریون شود، به احتمال 30 درصد یک یا هر دو بیضه او به عفونت بیضه اوریونی مبتلا خواهد شد و هر بیضه که گرفتار شود بتدریج دچار تحلیل شده و از بین می‌رود.

اگر ابتلا دو طرفه باشد، هر دو بیضه دچار تحلیل شده و ضمن این که فرد قدرت باروری خود را از دست می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان بیضه نیز در او زیاد می‌شود. بنابراین تزریق بموقع واکسن اوریون می‌تواند از این خطر بزرگ پیشگیری کند. گاهی به هر دلیلی مثلا ورزش، افتادن یا وارد شدن ضربه توسط دیگران، به نسج بیضه آسیب می‌رسد. در این گونه افراد نیز خطر ابتلا به سرطان بیضه افزایش می‌یابد. البته خوشبختانه این سرطان از جمله سرطان‌هایی است که درمان‌های مؤثر برای آن وجود دارد و اگر بموقع تشخیص داده شود و درمان صحیح صورت بگیرد تا 90 درصد موارد را می‌توان با موفقیت درمان کرد.

حتی در مواردی که سرطان بیضه به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کرده باشد تا 80 درصد موارد قابل درمان است. در ابتدا برای درمان سرطان بیضه باید بیضه همان طرف در آورده شود. مرحله بعدی درمان پس از در آوردن بیضه به تشخیص پاتولوژی و وسعت بیماری بستگی دارد. با توجه به شرایط بیمار می‌توان از پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و جراحی استفاده کرد و شانس زنده ماندن بیمار برای پنج سال در مراحل ابتدایی 95 درصد و در مراحل پیشرفته 80 درصد است.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
پیمان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
۰
۱۹
من شكستش دادم، اونم از نوع غیر سمینوماش رو
ازش نترسید و باهاش مبارزه كنید
از شیمی درمانی و ازمایشات متعدد هم باكی نداشته باشید.
اینم بگم كه بعد از شكست دادن این بیماری در سن 28 سالگی، حالا چند ماهه كه ازدواج كردم و مشكلی هم نبوده شكر خدا

نیازمندی ها