عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی روز گذشته در سفری غیرمنتظره وارد بغداد شد. این سفر در حالی اتفاق افتاده است که روابط عراق و عربستان سعودی به دنبال اظهارات تفرقه‌افکنانه ثامر السهبان سفیر سابق سعودی در این کشور تیره و تار شده بود و مقامات عراقی، خواستار اخراج او از این کشور بودند. این نخستین سفر یک مقام بلندپایه سعودی در حد وزیر خارجه به عراق بعد از سقوط صدام در سال 2003 میلادی است.
کد خبر: ۱۰۰۶۰۶۷

به گزارش شبکه العالم، عادل الجبیر در این سفر با حیدر العبادی و شماری از مسئولان عراقی دیدار و درباره مسائلی مانند روابط دو کشور و همچنین مسائل امنیتی منطقه و اوضاع سوریه و یمن و مواضع عراق درباره این کشورها و روابط با ایران گفت‌وگو کرد.

وی روز گذشته در دیدار با العبادی، آمادگی کشورش را برای حمایت از ثبات در مناطق آزاد شده عراق اعلام کرد.

روابط عراق و عربستان سعودی بعد از سرنگونی صدام در سال 2003 تیره شد. اگرچه انتظار می‌رفت، روابط در دوران پس از صدام بهبود یابد، اما دو کشور در آن زمان نیز با مشکلاتی همچون سیاست‌های نفتی، تاثیرات برون‌مرزی باورهای مذهبی و تاثیرات دموکراسی‌طلبی در عراق بر شرایط حاکم بر عربستان سعودی مواجه بودند.

عربستان سعودی به دنبال تلاش برای بهبود روابط با عراق در سال 2015 ثامر السهبان را به عنوان سفیر خود در بغداد معرفی کرد. وی اما به دلیل کینه‌های ضدایرانی‌اش، پیوسته با اظهارات خود در مسائل داخلی عراق دخالت می‌کرد و برای مثال، خواستار انحلال نیروهای حشدالشعبی در جنگ با تروریست‌های تکفیری بود. مجموع این دخالت‌ها کار را به جایی رساند که مقامات عراقی، خواستار اخراج او از این کشور شدند. السهبان سال گذشته میلادی از عراق به لبنان فرستاده شد. به نظر می‌رسد، سفر عادل الجبیر در ادامه سیاست‌های توسعه‌طلبانه این کشور در منطقه و به منظور محدود کردن نفوذ ایران در عراق باشد. گرچه هنوز دستاوردهای این سفر روشن نشده، اما این نکته دست‌کم روشن است که اگر عربستان، خواستار بهبود روابط با عراق باشد، باید به خواسته‌های نیروهایی که هدفشان از بین بردن تروریست‌ها در این کشور است،‌ به‌عنوان نیروهای رهایی‌بخش توجه کند و بازتعریفی در نگاه خود به نیروهای مردمی در عراق داشته باشد که تاکنون از آنها به‌عنوان گروه‌های تروریستی شیعه وابسته به ایران یاد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها