خانه مسافرها راهکارند یا تهدید

در طی چند سال گذشته که خانه مسافرها به مراکز اقامتی رسمی کشور ملحق شدند تحلیل‌های بسیاری پیرامون حضور مثبت یا منفی آنها در شبکه اقامتی کشور مطرح شد.
کد خبر: ۹۷۸۴۴۷
خانه مسافرها راهکارند یا تهدید

به گزارش جام جم آنلاین در طی چند سال گذشته که خانه مسافرها به مراکز اقامتی رسمی کشور ملحق شدند تحلیل‌های بسیاری پیرامون حضور مثبت یا منفی آنها در شبکه اقامتی کشور مطرح شد. از ابتدا دور از ذهن نبود که هتلداران و اتحادیه‌های هتلداری در کشور با این مسئله مخالفت کنند و خانه مسافرها را عاملی در جهت رکود کار هتل‌ها مطرح سازند. از طرفی دیگر کارشناسان گردشگری پدیده خانه مسافرها را بسیار مثبت قلمداد کرده و معتقدند این خانه‌ها به گسترش بوم‌گردی کمک فراوانی می‌کند.
در خصوص نارضایتی هتلداران باید گفت که سالیان سال است خانه‌های اجاره‌ای در کل کشور به صورت غیررسمی مشغول به کار بودند و سازماندهی آنها و تغییر نامشان به خانه مسافر چیزی را عوض نکرده است. اگر قرار بود این خانه‌های اجاره‌ای مشکلی برای هتل‌ها و ضریب اشغال آنها ایجاد کند باید این تاثیر همیشه دیده می‌شد. نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که ظرفیت هتل‌های کشور با وجود نرخ پایین گردشگری داخلی و خارجی هرگز جوابگوی اسکان مسافرین نبوده و نیست. هتلداران برای جذب مشتری بیشتر باید بر روی بالا بردن کیفیت و امکانات خود تمرکز کنند نه از میدان به در بردن سایر رقبا.
در خصوص افزایش آگاهی‌های فرهنگی با اقامت در خانه مسافرها باید گفت این نوع خانه‌ها جزئی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیستند چرا که عناصری از فرهنگ بومی هر منطقه در هیچ‌یک از این خانه‌ها دیده نمی‌شود. معماری بیشتر آنها با یکدیگر تفاوتی ندارد حتی امکانات داخلی آنها نیز مانند یکدیگر است با خانه‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد جز اینکه خیلی مجهز و پیشرفته نیست. زمانی می‌توان خانه مسافرها را موفق در بوم‌گردی دانست که نشانه‌هایی از فرهنگ بومی در آنها یافت شود چه طراحی داخلی چه معماری و چه سبک زندگی.
اما در طرح ساماندهی خانه‌های اجاره‌ای و تبدیلشان به خانه مسافر چه پیشرفت‌هایی حاصل شده؟ در وب‌سایت رزرو خانه مسافرها اطلاعات مبهم و ناقصی وجود دارد. در این سایت مطلقا به چگونگی نظافت و رعایت اصولی بهداشتی اشاره نشده است. اینکه تعداد دفعات نظافت بر چه روال است و آیا پس از خروج مسافر قبلی این خانه‌ها نظافت می‌شوند، ملحفه‌ها تعویض می‌شوند یا نه خود مسئله مهمی است. ساماندهی این خانه‌ها تنها به رزرو آنلاینشان کمک کرده و البته از این نیز نباید گذشت که قیمت آنها را نسبت به خانه‌ها اجاره‌ای به حد محسوسی بالاتر برده است. عدم توجه به مسایل بهداشتی و امنیتی می‌تواند به مشکلات مختلف از جمله ایجاد و انتشار انواع بیماری‌های پوستی، عفونی و غیره و حتی انتقال حشرات موذی چون ساس منتجر شود. به نظر می‌رسد ساماندهی خانه مسافرها نیازمند یک بازبینی اساسی است.


آیسا اسدی
کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها