گزارش میدانی از ضریب نفوذ رسانه شنیداری در میان مردم

صدای پای رادیو در کوچه و بازار

این روزها یکی از عوامل باقی ماندن در عرصه رقابت رسانه‌ها در جهان، استفاده موثر از رسانه‌های نوین است. شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون با رسانه‌های نوین به‌دنبال همکاری هستند تا تعامل بهتری با مخاطبان برقرار کنند. همین بهانه‌ای شد تا این بار سراغ مدیران شبکه‌های رادیویی برویم و با آنها درخصوص بهره بردن از فضای مجازی برای معرفی آثار و ارتباط بیشتر با مخاطبان گفت‌وگویی انجام دهیم.
کد خبر: ۹۷۴۲۴۳
انعکاس صدای رادیو در فضای مجازی
آشتی با فضای مجازی

مجتبی تونه‌ای، مدیر رادیو معارف در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان از ظرفیت فضای مجازی برای تعامل بیشتر با مخاطبان استفاده می‌کنید، به جام‌جم گفت: همه برنامه‌هایی که از رادیو معارف پخش می‌شود در سایت این شبکه بارگذاری شده و قابلیت شنیدن و امکان دانلود (بارگیری) آنها برای شنوندگان وجود دارد. ضمن این‌که مخاطبان می‌توانند دیدگاه‌هایشان را درباره برنامه‌ها در سایت منعکس کنند.

وی ادامه داد: همچنین کانالی در تلگرام برای برنامه‌های رادیو معارف درست کرده ایم‌ و از این طریق برنامه‌های این شبکه را اطلاع رسانی می‌کنیم. بنابراین با بهره بردن از فضای مجازی تلاش می‌کنیم استفاده کاربردی داشته باشیم. به نظرم زمان آن رسیده که رسانه‌های سنتی و فضای مجازی با هم آشتی کنند. نباید با تکثر رسانه ها، فضای مجازی را انکار کنیم، بلکه با آشتی کردن می‌توانیم هم‌افزایی داشته باشیم و پیام را بهتر به مخاطب انتقال بدهیم.

پیشرو بودن رادیو جوان

علی سیفی، مدیر رادیو جوان با اشاره به رویکردهای جدید سازمان صدا و سیما در زمینه استفاده از فضای مجازی گفت: فضای مجازی واقعیت مهمی است که نمی‌توان از آن غافل بود. رادیو جوان در حوزه فضای مجازی فعالیت پررنگی دارد و به شکل مستقیم و غیرمستقیم از این فضا استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: برنامه‌سازان برای برنامه‌های این شبکه از نرم‌افزارهایی بهره می‌برند و با مخاطب در ارتباط هستند. ضمن این که رادیو جوان در حوزه فضای مجازی پیشرو بوده و از سال‌های پیش حضوری پررنگ داشته است. به‌عنوان مثال زمانی که موضوع وبلاگ‌نویسی مطرح شد، این شبکه رادیویی از این طریق با مخاطبانش در ارتباط بود.

مدیر رادیو جوان تاکید کرد: در مجموع طی این سال‌ها با استفاده صحیح از فضای مجازی ارتباطی خوب و گسترده با شنوندگان داشتیم و از شیوه‌های مختلف از فضای مجازی بهره‌مند بودیم. طرفداران رادیو جوان هم در مقاطع مختلف این موضوع را اثبات کردند که تعامل رسانه سنتی و فضای مجازی را می‌پسندند.

کانال تلگرامی رادیو صبا

حمیدرضا عرب‌ احمدی، مشاور اجرایی و ارتباطات رادیو صبا در باره با استفاده از قابلیت‌های فضای مجازی گفت: ما به تازگی از فضای مجازی برای تعامل بیشتر با مخاطبان استفاده کرده ایم و در این مدت بازخورد خوبی هم از سوی مردم داشته‌ایم.

سایت رادیو صبا فعال است و از طریق پادکست ارتباط خوبی در فضای مجازی با شنوندگان داریم.

البته امیدواریم این فضا را بیشتر گسترش بدهیم و از این لحاظ مسیر خوبی را در رادیو صبا آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ضمن این‌که چکیده برنامه‌هایی که از رادیو صبا پخش می‌شود در سایت این رادیو بارگذاری می‌شود و برای هر برنامه یک عکس متفاوت و متناسب هم می‌گذاریم.

از سوی دیگر کانال تلگرامی هم برای معرفی برنامه‌های رادیو صبا فعال کرده‌ایم تا از این طریق تعامل خوبی با شنوندگان داشته باشیم.

مشارکت مردم در فضای مجازی

بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران با اشاره به این که تعامل با مخاطبان در رادیو نیازمند ابزارهای نوین است، گفت: استفاده صحیح از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به نتایج مطلوب ختم شود و در این باره رادیو ایران گام‌های خوبی برداشته است. یکی از این موارد سایت رادیو ایران است که هر برنامه یک صفحه خاصی در این سایت دارد و مخاطبان می‌توانند پیام‌های مکتوب و صوتی خودشان را بگذارند و نظراتشان را درباره هر برنامه ابراز کنند.

وی ادامه داد: ضمن این که شرایطی فراهم شده تا مخاطبان برنامه‌های مشارکتی با برنامه سازان تهیه کنند. در واقع مخاطبان در تحریریه محتوایی برنامه‌ها مشارکت دارند و از این طریق با برنامه‌سازان براحتی ارتباط برقرار می‌کنند. هر مخاطبی که عضو سایت باشد، می‌تواند تولیدات خودش را با نام و عکس روی صفحه سایت بارگذاری کند و به برنامه‌ها هم امتیاز بدهند.

مدیر رادیو ایران تاکید کرد: رادیو برای پیشرفت و ارتباط بهتر با مخاطبان باید از امکانات فضای مجازی استفاده کند تا از این طریق پیام‌ها بهتر به مخاطبان منتقل شده و به شنوندگان هم افزوده شود.

اعتماد مخاطب

صادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ هم با تاکید بر این‌که از طریق سایت و کانال‌های تلگرامی در فضای مجازی با شنوندگان در ارتباط و تعامل هستیم، توضیح داد: از طریق فضای مجازی ارتباط خوبی با شنوندگان داریم و سعی می‌کنیم از این فضا استفاده بهینه داشته باشیم. البته فضای مجازی در کنار پیامدهای مثبت، پیامدهای منفی هم دارد، زیرا گاهی در فضای مجازی شاهد اخبار کذب هم هستیم. به همین دلیل باید به شنوندگان در این فضا اطمینان بدهیم اخباری که ما منتشر می‌کنیم، کاملاً صحیح است. وی ادامه داد: رسانه‌های سنتی و نوین می‌توانند تعامل مناسب داشته باشند. گرچه فضای محتوایی این دو رسانه با یکدیگر متفاوت است، اما می‌توانند به هم کمک کنند. مدیر رادیو فرهنگ گفت: رسانه‌های سنتی برای این‌که از قافله عقب نمانند، باید قالب‌ و فرمت‌های جدید را در اختیار بگیرند که البته این اتفاق تا حدودی رخ داده و از نظام‌های جدید بهره‌مند شده‌اند. به هر حال دنیای امروز، عصر اطلاعات و ارتباطات است و کارکرد و اهمیت رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست. برای ماندن در عرصه رقابت می‌توانیم از رسانه‌های نوین استفاده کنیم، اما باید فعالیتمان بجا باشد و خوراک مناسب به مخاطب بدهیم.

فضای مجازی رقیب رسانه ملی نیست

حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی

قائم‌مقام رئیس رسانه ملی

رسانه ملی فضاهای مجازی را نه‌تنها رقیب خودش نمی‌داند، بلکه مکمل خود تصور می‌کند، بنابراین نه‌تنها موضع منفی ندارد، بلکه نگاه مثبت به آن دارد و از همه بسترهای موجود در فضای مجازی هم استفاده می‌کند، البته در شکل‌های مختلف. یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود برخی دوستان انتقاد کنند، این است که می‌گویند چرا رسانه ملی از بستر فضای مجازی استفاده می‌کند؟ در پاسخ باید گفت که امروزه انتقال پیام فقط محدود به برودکست نمی‌شود و باید از همه بسترها صورت بگیرد، زیرا یکی از وظایف اصلی رسانه است. تولید صوت و تصویر فراگیر جزو وظایف اصلی و ذاتی رسانه ملی است و رسانه ملی با این آثار در بسترهای مجازی حضور خواهد داشت. ورود رسانه ملی در فضای مجازی به علت گستردگی و عمقی که دارد برخی‌ها را به حالت آماده‌باش درمی‌آورد، اما خطری نیست و جا برای کسی تنگ نمی‌شود.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها