یادتان هست آخرین بار که پدربزرگ و مادربزرگ یا پدر و مادر سالمند خود را دیدید کی بود؟ صرف‌نظر از هوای گرفته و روزهای کوتاه پاییز که افسردگی فصلی را در بسیاری از افراد ایجاد می‌کند، به طور کلی افسردگی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در سالمندان است که به افزایش مرگ و میر و خودکشی در این گروه سنی منجر می‌شود. از طرفی شاهدیم آلودگی هوا در روزهای گذشته تهران و چند کلانشهر کشور را درگیر خود کرده است.
کد خبر: ۹۷۳۶۰۹
آلودگی هوا سالمندان را افسرده می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد قرار گرفتن طولانی مدت افراد در معرض آلودگی هوا می‌تواند به التهاب عصبی و تغییر رفتار منجر شود. افزایش غلظت PM10، NO2 و O3 موجود در هوا، به طور چشمگیری با نشانه‌های افسردگی در جمعیت سالمند مرتبط است. مطالعات اخیر نشان داده نشانه‌های خلقی و عاطفی بیماری افسردگی بیش از سایر علائم آن ازجمله تغییر عملکرد و خواب، تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرد.

دو مطالعه انجام شده روی موش‌ها که در معرض عناصر شبیه به آلودگی هوای شهرها قرار گرفته‌اند، نتایج جالب توجهی نشان می‌دهد. در این مطالعات، موش‌ها به مدت ده ماه در معرض هوایی با آلودگی مشابه شهرها، برای شش ساعت در روز و به مدت پنج روز در هفته قرار گرفتند. نتایج نشان داد این موش‌ها دچار اختلال در یادگیری و مشکلات حافظه شدند و تعداد خطاهای آنها در آزمایشات انجام شده افزایش یافت. در آزمایشی دیگر، رفتارهای همراه با یاس و ناامیدی در موش‌هایی که در معرض هوای آلوده بودند، مشاهده شد. نتایج نشان داد مشکلات شناختی و خلق افسرده با تغییراتی در ناحیه مشترک مغز (هیپوکامپ) انسان و موش همراه است. این بررسی‌ها نشان داده است محیط نقش بسیار مهمی در تشدید افسردگی و مشکلات تمرکز در کسانی که در شهرهایی با آلودگی هوای بالا زندگی می‌کنند، دارد.

در روزهای کوتاه سال و در شرایطی که آلودگی هوا به بیشترین حد ناسالم خود در طول سال افزایش یافته است، بیش از همیشه هوای سالمندان را داشته باشیم.

دکتر ونوس وطنخواه

روانپزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها