دونالد ترامپ پس از دیدار با ژنرال جیمز متیس که به احتمال زیاد وزیر دفاع آینده آمریکاست، دیدگاهش را درباره ضرورت توسل به اشکال مختلف ­شکنجه از جمله غرق مصنوعی­ تغییر داده است.
کد خبر: ۹۷۱۶۲۳
عقب نشینی ترامپ از مواضع اعلام شده در تبلیغات انتخاباتی

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهور آینده آمریکا ­که در مبارزات تبلیغاتی خود قول داده بود بار دیگر توسل به شکنجه را ­در بازجویی از مظنونان برقرار کند، ­روز سه شنبه اعلام کرد ­دیدگاه خود را درباره این مسئله بحث برانگیز تغییر داده است.

دونالد ترامپ اعلام کرد: شکنجه که در دوره باراک اوباما ممنوع شد، بر خلاف آن چه عده ای تصور می کنند در دوره ریاست جمهوری وی تغییر چندانی نخواهد کرد.­

وی تصریح کرد: پس از دیدار و گفتگو با ژنرال بازنشسته جیمز متیس که به احتمال زیاد وزیر دفاع آینده آمریکا است، دیدگاهش درباره ضرورت توسل به اشکال مختلف ­شکنجه از جمله غرق مصنوعی­ در زمان بازجویی از مظنونان تغییر کرده است.

رئیس جمهور آینده آمریکا خاطرنشان کرد: جیمز متیس به وی گفته است هرگز توسل به شکنجه را بر ضد مظنونان موثر نیافته است. این ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که فرد مورد نظر وی برای تصدی ریاست پنتاگون در دولت آتی است، در دوران فعالیت حرفه ای خود به این نتیجه رسیده است که جلب اعتماد و در نظر گرفتن پاداش به منظور متقاعد کردن مظنونان به همکاری با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی تاثیر و کارآیی بیشتری خواهد داشت.

ترامپ افزود: جیمز متیس به وی گفته است برای جلب اعتماد مظنونان تروریست و متقاعد کردن آنها به همکاری با نیروهای امنیتی یک بسته سیگار موثرتر از شکنجه خواهد بود.

نیویورک تایمز نوشت: اگر جیمز متیس به عنوان وزیر دفاع آتی آمریکا منصوب شود دومین ژنرالی خواهد بود که پس از ژنرال جرج مارشال در سال 1950 ریاست پنتاگون را بر عهده خواهد گرفت.

کمیسیون اطلاعات سنای آمریکا سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد: توسل به روش های بازجویی توسط سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بر ضد زندانیان و مظنونان تروریست پس از حملات یازدهم سپتامبر، چندان موثر نبوده است. طبق این گزارش، ­شکنجه های اعمال شده به مظنونان تروریست به مراتب خشونت بار تر و بدتر از آن چیزی بوده است که مسئولان سیا به نمایندگان کنگره اعلام کرده اند.­

باراک اوباما در دوره ریاست جمهوری خود بارها ضمن تاکید بر بی تاثیر بودن شکنجه در مبارزه با تروریسم، اذعان کرد توسل ماموران اطلاعاتی آمریکا به روش های ­بازجویی خشونت بار برضد مظنونان تروریست پس از حملات یازدهم سپتامبر، چهره آمریکا را در جهان خدشه دار کرده است.­

اوباما معتقد است ­انتشار گزارش های کنگره درباره شکنجه های صورت گرفته برضد مظنونان تروریست دولت وی را کاملا متقاعد کرد که این روش ها نه تنها با ارزش های آمریکایی ­مغایرت دارند بلکه در مبارزه با تروریست نیز بی تاثیر هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها