چه بر سر شعار «تغییر» اوباما آمد؟

میراث ناامیـدی

تیغ دولبه بدهی‌های آمریکا

با توجه به افزایش دو برابری بدهی‌های خارجی آمریکا طی دوره ریاست‌ جمهوری باراک اوباما،این‌گونه نیست که بگوییم این کشور با چالش جدی اقتصادی مواجه خواهد شد، اما این تیغ دولبه یعنی بدهی‌های خارجی می‌تواند با تغییراتی در معادلات سیاسی و اقتصادی بین‌المللی، عامل شکست اقتصادی و مشکل برای این کشور باشد.
کد خبر: ۹۶۵۱۸۱
تیغ دولبه بدهی‌های آمریکا

به هرحال نباید فراموش کنیم، دلار امروز به عنوان یک واحد پول بین‌المللی یا با استفاده از فشارهای سیاسی یا با استفاده از جایگاه اقتصادی شناخته شده‌است، از این رو جریان این واحد پول در سراسر جهان می‌تواند در اقتصاد آمریکا تعیین‌کننده باشد.

به این معنی که هرچقدر دلار در دهکده جهانی ازسوی دیگر کشورها مبادله شود، قدرت این واحد پول می‌تواند خطر را از اقتصاد آمریکا دور کند و هرچقدر این واحد پول به حاشیه رانده شود، تبعات منفی بدهی‌های خارجی می‌تواند اقتصاد این کشور را به زانو درآورد. البته این نیست که بگوییم افزایش بدهی‌ها می‌تواند برای اقتصاد آمریکا چالش جدی ایجاد کند، اما دو نکته اساسی می‌تواند آینده اقتصادی این کشور را تهدید کند که عبارتند از :

1- کاهش جایگاه سیاسی آمریکا در جهان: کاهش نفوذ سیاسی و همچنین افول تاثیرگذاری سیاسی این کشور در کشورهای دیگر بخصوص خاورمیانه یا اروپا می‌تواند تهدید بسیار جدی برای آینده اقتصادی آمریکا باشد.

2- حذف تبادلات اقتصادی با دلار: تصمیم ‌برخی کشورها برای کاهش حجم مبادلات اقتصادی بین‌المللی خود با دلار و همچنین معادلات پایاپای، در واقع دومین تهدید جدی درباره اقتصاد این کشور خواهد بود.

نتیجه این‌که ایالات متحده آمریکا با توجه به این تهدیدها در آینده به دنبال افزایش نفوذ اقتصادی و سیاسی خود در کشورهای دارای مزیت اقتصادی مثل فروشندگان مواد نفتی خواهد بود تا بتواند به نوعی میزان بدهی‌های خارجی خود را کاهش دهد. از این‌رو کشورهای دارای این‌گونه مزیت‌ها باید در معادلات اقتصادی خود با آمریکا به این کشور همانند بدهکاری بزرگ نگاه کنند، نه این‌که یک کشور با مزیت‌های اقتصادی بالا برای پیشرفت‌های آینده.

دکتر مهدی زریباف - مسئول مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصادی بومی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها