محرم ایرانی

عزاداری سنتی در میان کاشیکاری هفت رنگ

کرمانشاه که به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیک‌ترین شهر ایران به کربلا، به‌عنوان دروازه کربلا شناخته می‌شود، این روزها سبز و سیاهپوش شده و در این دیار پرچم‌های عزا در هر کوی و برزن برافراشته شده است.
کد خبر: ۹۵۸۳۶۵
عزاداری سنتی در میان کاشیکاری هفت رنگ

این استان با داشتن بالغ بر 2000 هیات مذهبی، مراسم‌های متعددی در ایام سوگواری دارد . از گذشته تاکنون دسته‌های عزاداری از محله‌های شهر کرمانشاه و روستاهای اطراف حرکت و در حسینیه ها، مساجد و تکایا همچون تکیه معین الرعایا و مسجد عمادالدوله تجمع می‌کنند.

تکیه مرحوم سیدمحمدرحیم، تکیه شادروان معین الرعایا یا همان تکیه معاون‌الملک، تکیه مرحوم عبدالله خان بیگلربیگی، تکیه علی پاشاخان ایلخانی کلهر و تکیه حاج‌عباس اربابی از آن جمله است که در این میان تکیه معاون الملک، نخستین انتخاب کرمانشاهیان برای برپایی مراسم سوگواری است.

از حق نباید گذشت که زیبایی‌های تکیه معاون الملک بی‌نظیر است، در میان نقوش زیبای کاشیکاری، طرحی از عزاداری کرمانشاهیان در محرم به تصویر درآمده که بسیار زیباست.

عزاداری کرمانشاهیان در این تکیه در میان کاشی‌های رنگارنگ و هفت رنگ، خاص و متفاوت است و نوعی از عزاداری سنتی و فولکلور است.

آویختن نذورات به علم‌های فلزی

علم‌گردانی نمونه‌ای از آداب کرمانشاهیان در ایام سوگواری سالار دشت کربلاست. در این مراسم علم‌های بزرگ و سنگین که با پارچه تزیین شده توسط جوانان قوی هیکل، حمل یا با چرخ‌هایی جابه جا و در شهر گردانده می‌شود.

هر محله‌ای برای خود یک یا چند هیات دارد و جوانان امور را به دست می‌گیرند، علم می‌آورند و همه جا را سیاهپوش می‌کنند، مردم نذر می‌کنند و با سنجاق پول‌های نذری را بر علم‌ها می‌چسبانند.

پول‌های آویخته شده بر علم یا برای تامین غذاهای نذری هیات صرف شده یا برای مخارج در نظر گرفته می‌شود.

سینه‌زنی خورشتی

سینه‌زنی مردم کرمانشاه به صورت زنجیروار است به همین دلیل خورشتی نام گرفته که معنای آن نغمه باران است.

آیین باستانی برپایی کتل کرمانشاهیان به‌این شکل است که در ابتدای ماه محرم مردم چوب بلندی را با پارچه‌های مشکی به نشانه عزا در ورودی ایوان خانه‌های قدیمی نصب و به ‌این شکل عزای محرم را اعلام می‌کنند.

نواختن نوای چمری

نواختن چمری به همراه شیون مرد و زن و مالیدن گل بر سر و شانه از دیگر رسوم عزاداری کرمانشاهیان در برخی مناطق استان است.در زمینه برپاداشتن رسم «دووار» باید گفت که این امر بین مردمان عشایر مرسوم است و تکه‌ای از سیاه چادر به نشانه عزا بر گردن آویخته می‌شود.

موور مرثیه زنان کرد

موور مرثیه زنان کرد بویژه در مناطق روستایی است که در آن زنی توانمند مرثیه می‌خواند و وقایع عاشورا را بازگو می‌کند و دیگر زنان با گریه و شیون او را همراهی می‌کنند.

همه آداب و رسوم کرمانشاهیان در ایام سوگواری شهید دشت کربلا بر پایه فهم و آداب و رسوم باستانی و مذهبی انجام می‌شود که در این میان از قمه زنی و مانند آن خبری نیست و در واقع می‌توان عزاداری ناب اسلامی را در استان کرمانشاه مشاهده کرد.

زهره کریم‌زاده

جام‌جم کرمانشاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها