علیرضا فغانی (زاده ۱ فروردین ۱۳۵۷ در کاشمر، خراسان رضوی) با قد 176 سانتیمتر و وزن 70 کیلوگرم، داور فوتبال اهل ایران و ساکن شهرری می‌باشد. او از سال ۲۰۰۸ وارد لیست داوران بین‌المللی شده‌ است...
کد خبر: ۹۴۷۰۹۶
به اجبار پدرم در کلاس های داوری شرکت کردم / زبان فاکتوری مهم است

فغانی در لیگ برتر فوتبال ایران داوری می‌کند. او در خانواده‌ای فوتبالی و ورزشی بزرگ شده و پدر او محمد فغانی، داور فوتبال بوده است. از برخی قضاوت‌های مهم او می‌توان به دیدار رده‌بندی جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۳، دیدار رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۴، دیدار فینال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵، دیدار فینال جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۵ و دیدار فینال فوتبال المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز اشاره کرد. فغانی در ایران نیز سابقه قضاوت در فینال جام حذفی و شهرآورد تهران را نیز دارد. بازی نهایی مسابقات فوتبال در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۶ ریو بین دو تیم برزیل و آلمان نیز با داوری او انجام شد. فغانی اکنون مهیای داوری فوتبال در جام جهانی 2018 روسیه است شاید این بار قضاوت فینال بزرگترین تورنمت جهانی به او واگذار شود. مشروح گفتگوی خبرنگار جام جم آنلاین با داور بین‌المللی فوتبال ایران را در ادامه می‌خوانید:

فوتبال را از زمین‌های خاکی هاشم آباد و مدرس شروع کردم . پدرم در شهرک علائین یا (قلعه گبری) که زمین خاکی داشت داوری می‌کرد و به علاقمندان و جوانان در این خصوص آموزش می داد. حضور در خانواده ورزشی مسیر رشد را برایم فراهم کرد.

درسال 73 به اجبار پدرم در کلاس های داوری شرکت کردم و به مرور زمان علاقه مند شدم و ادامه دادم . در زمینه داوری پدر همسرم نیز کمک های بسیاری من کردند و خانواده و خصوصا همسرم فداکاری زیادی را در این مسیر متحمل شدند.

بنده به فوتبال علاقه داشتم و مدتی هم در شهرری در پیکان بازی کردم تا اینکه از طرف فدراسیون دستور دادند که باید یک رشته ورزشی را دنبال کنم. بعد از دیپلم خدمت سربازی رفتم و بعد از 7 سال درسم را ادامه دادم، هم اکنون در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنم.

یکی از اصلی ترین گزینه هایی که در سطح بین المللی توانست به من کمک کند تا در انتخاب داوران ایرانی و قضاوت در مجامع بین المللی حضور پیدا کنم، تسلط بر زبان انگلیسی بود. آموزش زبان از کودکی توسط پدر برای ما برنامه ریزی شده بود. آشنایی با زبان انگلیسی یکی از فاکتورهای مهم در داوری است، که باید به آن توجه خاص شود و همچنین آمادگی جسمانی که باید همیشه یک داور مد نظر داشته باشد.

هدف من داوری در جام جهانی 2018 روسیه است، امیدوارم بتوانم در این رویداد بزرگ ورزشی به درستی قضاوت کنم. البته در بحث مقایسه قضاوت در بازی‌های داخلی و خارجی باید بگویم؛ داوری در داخل کشور با توجه به شرایطی که حاکم است سخت‌تر است چون همه متوقع‌تر هستند و فقط اشتباهات داور را می‌بینند اما در خارج قبول دارند که با سوت پایان بازی همه چیز باید فراموش شود و برای آینده تلاش کرد. اصولاً درکشور ما نگاه جامعه به داوری زیاد خوب نیست، چون زیاد مایل به هزینه کردن نیستند در حالی که باید به اندازه هزینه‌ای که می کنیم، توقع داشته باشیم.

رضا فغانی - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها