مدیرکل بازرسی کار وزارت کار در گفت و گو با جام جم آنلاین :

خبرنگاری همچنان شغل زیان آور است / قرار بر خروج مشاغل تعریف شده از لیست نیست

در حالیکه این روزها زمزمه خروج برخی از مشاغل از لیست سخت و زیان آور بسیار مطرح می شود اما مدیرکل بازرسی کار وزارت کار و رفاه و تعاون اعلام می کند که قرار نیست مشاغل تعریف شده از لیست سخت و زیان آورحذف شوند، چرا که خارج شدن هر عنوان شغلی نیاز به بررسی های فنی دارد .
کد خبر: ۹۴۳۶۱۷
خبرنگاری همچنان شغل زیان آور است / قرار بر خروج مشاغل تعریف شده از لیست نیست

محمد اصابتی در این ارتباط در گفت و گو با جام جم آنلاین توضیح داد که بیش از هزار و 600 عنوان شغلی در گروه ب مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد و این گروه مشاغلی هستند که ذاتا سخت و زیان آورند و با وسایل فنی و موثر هم نمی توان شرایط آن را تغییر داد مثل کاردر معادن ، کار در ارتفاع و کارهایی که با مواد مذاب مستقیما در ارتباط است که در این گروه 13 تا 14 فعالیت شغلی تعریف شده است .

وی اما برای گروه الف تغییر شرایط را برای خارج شدن از لیست سخت و زیان آور عامل موثری دانست و گفت : مشاغل گروه الف که تعداد شان بسیار زیاد است باید بااندازه گیری محیط و با استفاده از ابزار موثر فنی در مورد سخت و زیان آور بودن آن اظهار نظر کرد و همینطوری نمی شود گفت که آن شغل سخت و زیان آور است مثلا در مورد صدای محیط کار گفته می شود 80 دسی بل مجاز است و بالاتر ازآن ، کار سخت و زیان آور به حساب می آید ، اما با ایجاد تغییراتی در محیط کارمی توان کاری کردکه صدا به 80 دسی بل برسد، بنابراین این مشاغل جزء گروه الف است و قانون هم مشخص کرده است که کارفرما باید در عرض دو سال این شرایط را فراهم کند و به حد مجاز برساند . به خاطر همین در آیین نامه آمده است که هیچ کارگاهی قابل تسری به کارگاه دیگر نیست ، ممکن است در بررسی ها کارگاهی سخت و زیان آورباشد اما کارگاه کناری آن و مشابه همان شغل سخت و زیان آورنباشد و باید این موارد بررسی شود و اینها شرایط فنی موضوع است که وجود دارد .

اصابتی با اشاره به اینکه در گروه الف مشاغل بسیارگسترده تراست گفت : ممکن است شغل راننده اتوبوس در تهران که استرس بالایی دارد برای قرار گرفتن در شغل سخت و زیان آورمورد تایید قرار گیرد اما همین شغل در یک شهر کوچک جز مشاغل سخت نباشد ،بنابراین در مورد گروه الف شرایط و محیط کار است که تعیین کننده است .

خروج خبرنگاری از لیست مشاغل سخت دربرنامه نیست

مدیرکل بازرسی کار وزارت کارو رفاه و تعاون اما برخی از مشاغل را مرتبط با قانون کار ندانست و تصمیم گیری درمورد سخت و زیان آورد بودن آنها را منوط به نظر سایر نهادها دانست . به گفته وی بانک قانون خودش را دارد، خدمات کشوری قانون خودش را دارد که می توان گفت حدود 5- 6 قانون وجود دارد ، بنابراین شورای عالی حفاظت فنی در خصوص مشاغل سخت و زیان آور در شمولیت قانون کار اظهار نظر می کند ودر مورد باقی موارد ، نهادهای دیگر باید اظهار نظرکنند.

دبیر شورایعالی حفاظت فنی همچنین گفت : ماده 11 آیین نامه می گوید علاوه بر مشاغل سخت و زیان آور طبق مصوبات شورای عالی فنی برخی از مشاغل از جمله فعالیت هایی که مستقیما با ندامتگاهها یا مشاغلی که مستقیم با روان درمانی در ارتباطند همچنین خبرنگاری جزمشاغل سخت و زیان آور محسوب می شوند. به گفته اصابتی در ذیل آیین نامه ، برخی از مشاغل مشخص شده اند که قابل تعریف نیستند و هر نهادی که مرتبط با آن است باید در مورد آن نظر دهد.

وی در ارتباط با شغل خبرنگاری گفت:مصادیق خبرنگاری باید به تایید وزارت ارشاد برسد و در این باره وزارت ارشاد است که اظهار نظر می کند که آیا فرد شاغل در آن رسانه خبرنگار بوده است یا سردبیر ودر ضمن برای خبرنگار باید 20 سال متوالی بیمه خبرنگاری رد شده باشد .

دبیر شورایعالی حفاظت فنی اعلام کرد که هم اکنون تغییری برای خروج حرفه خبرنگاری از لیست مشاغل سخت و زیان آوردردست اقدام نیست و شورای عالی حفاظت فنی هم صائب این موضوع نیست و هیات وزیران هست که باید در مورد اینگونه مشاغل تصمیم بگیرد .

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها