رفتارشناسی اجتماعی از توضیح پدیده «انعام» عاجز است.
کد خبر: ۹۳۷۳۳۱
تفاوت‌ و شباهت‌های پرداخت انعام در کشورها +عکس

به گزارش جام جم آنلاین ، همان افرادی که در فروشگاه‌ها به دنبال اجناس ارزان قیمت و صرفه‌جویی هستند در رستوران و آرایشگاه انعام می‌دهند آن هم برای کالا و خدماتی که قیمت‌اش مشخص است و چون در آخرسر پرداخت می‌شود هیچ تغییری هم در رابطه مصرف کننده با فروشنده ایجاد نمی‌کند.

پرداخت انعام تفاوت اساسی با پرداخت رشوه دارد. انجام یک کار یا یک خواسته در گرو پرداخت رشوه است در حالی که پرداخت انعام پس از صرف غذا در رستوارن به پیش‌خدمت و یا پس از آرایش مو به آرایشگر و به هنگام تسویه حساب پرداخت می‌شود و هیچ تاثیری هم در کیفیت غذا یا دیگر خدمات ارائه شده ندارد.

در اسپانیا احترام متقابل حکم فرماست. پس از صرف غذا، پیش خدمت صورت حساب را روی میز می‌گذارد و می‌رود. مشتری پول را روی یک ظرف می‌گذارد. پیش خدمت پول را می‌برد و بقیه آن را برمی‌گرداند و می‌رود. در این لحظه است که مشتری می‌تواند بقیه پول و یا انعام را در ظرف باقی بگذارد و رستوران را ترک کند.

انعام برای دریافت کننده می‌تواند بخش مهمی از منبع درآمد را تشکیل دهد. در آلمان اغلب دانشجویان در کافه‌ها کار می‌کنند تا بخشی از هزینه تحصیل و زندگی خود را تامین کنند.

در آمریکا میزان پرداخت انعام در زمینه‌های مختلف از همه جا بیشتر است. حتی پیش آمده است که در صورت عدم پرداخت انعام سوال شود که مگر از ارائه سرویس ناراضی هستید؟ در رستوران‌های آمریکا معمولا ۲۰ درصد صورت حساب به عنوان انعام به پیشخدمت پرداخت می‌شود.

در فرانسه ۱۵ درصد از میزان صورت حساب به گارسون تعلق دارد و به همین خاطر هم دیگر کسی انعام اضافه پرداخت نمی‌کند. در کافه‌ها، میهمانانی که از سرویس راضی هستند چند سکه بر روی میز باقی می‌گذارند اما طبق آخرین تحقیقات ۱۶ درصد فرانسوی‌ها در هیچ موردی انعام پرداخت نمی‌کنند.

در بحث تعیین دستمزد و حداقل دستمزد موضوع ربط انعام با میزان دستمزد همواره با مخالفت سندیکاها و دولت‌های سوسیال دمکرات در اروپا همراه بوده است.

در گذشته پیشخدمت‌ها در آلمان دستمزد نازلی دریافت می‌کردند زیرا به باور کارفرمایان دریافت انعام (Trinkgeldبه آلمانی) مکمل دستمزد آنان است. (عکس: تظاهرات پیش‌خدمت‌های برلین با پلاکاردهای مرگ بر انعام در سال ۱۹۲۳)

در ژاپن بر خلاف بسیاری دیگر از کشورها در رستوران کسی انعام پرداخت نمی‌کند و پیشخدمت‌ها هم انتظار دریافت انعام ندارند و این حتی می‌تواند به معنی "توهین" تلقی شود.

در آلمان برخلاف برخی دیگر از کشورها برای پرداخت انعام قانونی وجود ندارد، بلکه پرداخت آن در رستوران‌ها یک عرف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها