بررسی پرونده عملکرد بانوان تیرانداز ایرانی در المپیک 2016

تیرهایی که به خطا رفت

پیش بینی ها یکی پس از دیگری غلط از آب درآمد. رویاها نیز نقش بر آب شد و تیرها همگی به خطا رفت.
کد خبر: ۹۳۵۴۵۸
تیرهایی که به خطا رفت

به گزارش جام جم آنلاین ، آرزویمان این بود که از دل پنج تیرانداز و کمانداری که به المپیک ریو می روند حداقل یکی بتواند با کسب مدال تاریخ سازی کند و نام خود را به عنوان اولین بانوی ایرانی مدال آور تاریخ رقابت های المپیک ثبت نمایند. در میان این پنج بانوی اعزامی به رقابت های تیراندازی و تیروکمان المپیک الهه احمدی را از همه پرشانس تر می دیدیم. الهه در المپیک 2012 لندن تا آستانه کسب مدال پیش رفت اما در نهایت به مقام ششم رسید. این درخشان ترین نتیجه ممکن برای بانوان ورزشکار ایرانی در تاریخ المپیک بود. الهه احمدی از همان زمان یکی از شانس های کسب مدال المپیک ریو معرفی می شد. پس از مدتی نجمه خدمتی هم از راه رسید. او دومین شانس مدال آوری در میان ورزشکاران تیراندازی و تیروکمان اعزامی به المپیک بود. پس از مدتی حتی گلنوش سبقت الهی ، مه لقا جام بزرگ و در نهایت زهرا نعمتی هم به عنوان دختران و بانوانی معرفی می شدند که می توانند در المپیک ریو مدال آوری کنند اما آنها با دست های کاملا خالی به ایران برگشتند.

نگاهی دقیق به عملکرد تک تک پنج بانوی اعزامی تیراندازی و تیروکمان ایران به رقابت های المپیک می اندازیم:

الهه احمدی، رویایی که نقش بر آب شد

بانوی 34 ساله ایرانی پس از ناکامی در راه کسب مدال المپیک گریست. گریه اش برای یک رویایی نقش بر آب بود و گریه ای برای مدت زمانی که به دلیل مدال المپیک از پسر کوچکش دور ماند. بر خلاف همه پیش بینی ها او نتوانست مدالی بگیرد و باز هم مانند المپیک لندن با مقام ششمی به ایران برگردد.

این تیرانداز که با قرار گرفتن در رده سوم مرحله مقدماتی جواز حضور در فینال رقابت‌های تیراندازی 10 متر تفنگ بادی بانوان را کسب کرده بود در این مرحله با 8 تیرانداز دیگر به رقابت پرداخت که در پایان با کسب 122.5 امتیاز در رتبه ششم قرار گرفت و از کسب مدال بازماند.

نمره: به او نمره قبولی می دهیم و بابت همه تلاش هایی که کرد تحسینش می کنیم اما نمره متوسطی به او تعلق می گیرد. تکرار نتیجه المپیک لندن نمی تواند برای بانوی پرافتخارتیراندازی ایران موفقیت تلقی شود.

نجمه خدمتی ، زیر متوسط

او در 18 سالگی تبدیل به یک قهرمان شد یعنی وقتی که در رقابت های آسیایی اینچئون کره جنوبی موفق به کسب مدال طلا شد، مدالی که نخستین طلای کاروان ورزشی ایران در این رقابت ها به شمار می رفت. روند موفقیت آمیز او همه را به آینده این دختر در المپیک امیدوار کرد. نجمه در بیست سالگی یکی دیگر از شانس های کسب مدال ما بود. البته یکی از همکاران با سابقه مطبوعاتی می گوید او از بازی های آسیایی 2014 و کسب آن مدال به یادماندنی تبدیل به یک نام شد و کار خاص دیگری انجام نداد. در هر حال اوکه برای مدال به المپیک رفت نتیجه ای بد از خود بر جای گذاشت. او که به فینال رقابت های تفنگ سه وضعیت بانوان المپیک ۲۰۱۶ ریو راه یافته بود در مصاف با ۷ تیرانداز دیگر با کسب ۴۰۲.۳ امتیاز به رتبه هشتم رسید و از قرار گرفتن بر سکوی المپیک بازماند.

نمره: قرار گرفتن در رتبه هشتم آن هم در رقابت با هفت تیرانداز دیگر نتیجه خوبی تلقی نمی شود. او به فینال صعود کرد اما با این حال به او نمره زیر متوسط می دهیم.

گلنوش سبقت الهی ،نشانه گیری های ضعیف

به یاد می آوریم گلنوش پیش از اعزام به المپیک در گفت و گویی از اهداف خود برای کسب مدال گفت و اظهار داشت که برای رقم زدن این موفقیت بزرگ به خودش ایمان دارد. گلنوش سبقت الهی در مدت زمان کمی موفق به کسب سهمیه المپیک شد هر چند تمرینات کامل و خوبی را پشت سر نگذاشت.

او در المپیک در رشته تپانچه ۲۵ متر به مصاف حریفان رفت که در نهایت با کسب ۲۹۱ امتیاز در مرحله دقت جایگاه دوازدهم را از آن خود کرد.

۴۰ تیرانداز از کشورهای مختلف در این رقابتها بودند و سبقت الهی در مرحله دقت و سرعت هم در مجموع امتیاز ۵۷۲ در جایگاه بیست و هشتم ایستاد.

نمره: انتظاری هم برای مدال آوری از سبقت الهی نداشتیم اما رتبه بد بالاخره بد است دیگر. رتبه هایی مثل دوازدهمی و یا بیست و هشتمی برای هیچکس قابل قبول نیست بنابراین به او نمره ضعیف می دهیم.

مه لقا جام بزرگ؛ پایین تر از ضعیف

او که به تازگی 25 ساله شده است دومین المپیک خود را تجربه می کرد. با توجه به تجربه ای که این بانوی تیرانداز دارد می توانستیم او را حوالی سکوی المپیک هم ببینیم هر چند توقع چندان بالایی هم نمی رفت. او در در ماده تفنگ ۵۰ متر سه وضعیت در رقابت با 37 تیرانداز به مقام نازل و غیر قابل قبول بیست و هفتمی رسید. برای تیراندازی که سال هاست تجربه دارد و دومین المپیک خود را تجربه می کند این مقام اصلا شایسته نیست.

نمره: سابقه المپیکی، دفعات حضور در رقابت های بین المللی و توانایی های او را که کنار هم قرار می دهیم مقام بیست و هفتمی را برای وی می توانیم خیلی ضعیف توصیف کنیم.

زهرا نعمتی ؛ انتظار فقط برای طلای پارالمپیک

زهرا نخستین بانویی در تاریخ ورزش ایران است که هم سهمیه رقابت های المپیک را به دست آورده و هم پارالمپیک. او پیش از آغاز المپیک به عنوان یکی از چهره های شاخص رقابت ها معرفی شد و علاوه بر آن به عنوان بانوی محجبه و البته معلولی که سهمیه المپیک را به دست آورده بسیار مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. اما خوب می دانستیم نعمتی با توجه به رقبای مطرح و با سابقه ای که دارد شانسی برای کسب مدال نخواهد داشت.

در رقابت‌های مرحله حذفی تیراندازی با زهرا نعمتی در مصاف با حریفی از روسیه با نتیجه 6 بر 2 شکست خورد و در همان ابتدای کار حذف شد.

اینا استفانوا از روسیه در ست‌های اول، سوم و چهارم به‌ترتیب با نتایج 28 بر 21، 28 بر 26 و 27 بر 26 پیروز شد و نعمتی تنها در ست دوم با نتیجه 28 بر 27 برتر از حریف ظاهر شد. نعمتی در این دیدار 3 تیر را به خال وسط و امتیاز 10 زد و حریفش در 4 تیر موفق به این کار شد.

بانوی کماندار کشورمان با دعوت فدراسیون تیراندازی در کنار تلاش برای کسب سهمیه پارالمپیک، خیز بلندی برای حضور در المپیک برداشت و در نهایت با اثبات اینکه معلولیت مانعی برای پیشرفت نیست به عنوان سیزدهمین فرد معلولین در جهان پای در المپیک گذاشت. زهرا نعمتی علاوه بر کسب سهمیه پارالمپیک، تنها سهمیه تیراندازی با کمان ایران را کسب کرد و به دلیل توانمندی و جایگاهی که در بین مردم ایران داشت پرچمدار کاروان ایران راهی این بازی‌ها شد.

اگر چه کمتر کسی انتظار داشت زهرا نعمتی در ابتدی راه از المپیک خداحافظی کند اما به گفته بسیاری از کارشناسان انتظار کسب سکو از نعمتی امری غیرمنطقی بود.

نمره: به تلاش و اراده این بانوی ایرانی و شاهکار بزرگی که در راه کسب سهمیه المپیک انجام داد نمره صد در صد قبولی و عالی می دهیم اما به نتیجه ای که در المپیک به دست آورد خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها