کارشناس مجری برنامه‌های ورزشی شبکه رادیویی تهران از تجربیاتش می‌گوید:

اجرا در رادیو سخت‌تر از تلویزیون است

عضو سابق تیم ملی تنیس روی میز و پسر امیرحسین احتشام‌زاده، پیشکسوت تنیس روی میز کشور است.
کد خبر: ۹۳۲۵۷۰
اجرا در رادیو سخت‌تر از تلویزیون است

مجید احتشام‌زاده بالاترین رکورد بازی در تنیس روی میز را یعنی مدت 26 سال دارد و از سال 80 به عنوان کارشناس مجری همکاری خود با صدا و سیما را آغاز کرده است و در برنامه ورزش از رادیو تهران به عنوان کارشناس مجری حضور فعالی دارد.

خودش درباره گذشته ورزشی‌اش می‌گوید: من از 13 سالگی وارد رشته تنیس روی میز شدم. پدرم قهرمان آسیا و برادرم قهرمان ملی در این رشته بودند البته من ابتدا فوتبال بازی می‌کردم و برایم دوست‌داشتنی بود، اما به هر حال با وجود علاقه بیش از حد به فوتبال تحت تاثیر فضای خانوادگی به رشته تنیس روی میز گرایش پیدا کردم و در 17 سالگی به تیم ملی راه یافتم.

از سال 54 تا 80 عضو تیم ملی بوده‌ام که در نوع خود رکورد جهانی است و هنوز هم در مسابقات باشگاهی بازی می‌کنم، چون در تیم ملی به دلیل شرایط و محدودیت زمانی دیگر این امکان برایم وجود ندارد.

وی درباره مقام‌هایی هم که به دست آورده، چنین می‌گوید: در سال 78 در استرالیا مقام قهرمانی آسیا را به دست آوردم. قهرمان غرب آسیا در سال 80 شدم که با همین قهرمانی به المپیک سیدنی راه یافتم و فقط یک نفر قادر بود از غرب آسیا به آن راه یابد. همچنین در پنج دوره مسابقات بین‌المللی دهه فجر قهرمان شدم، یعنی در سال‌های 68، 70، 72، 73 و 75 به عنوان قهرمان انفرادی تنیس روی میز در مسابقات بین‌المللی در این بازی‌ها چینی‌ها را شکست دادم، البته باید گفت که چین مقام نخست را در جهان دارد.

در سال 59 به لیگ آلمان پیوستم و دو سال در آلمان بازی کردم، اما همیشه با این موضوع مشکل داشتم و با خود می‌گفتم چرا در ایران بازی نمی‌کنم؟ از سال 61 هم البته چندین بار قراردادهایی با کشورهای امارات، قطر، استرالیا و آلمان بستم، اما هر بار بعد از چند ماه به ایران برمی‌گشتم.

به بهانه پخش بازی‌های یورو 2016 با او گفت‌وگو کردیم.

در حال حاضر به چه کارهایی مشغول هستید، ظاهرا فرزندان شما هم در رشته‌های مختلف ورزشی دارای مقام هستند.

من در حال حاضر مسئول دفتر امور مشترک انجمن‌های فدراسیون کارگری و عضو کمیته فنی فدراسیون تنیس روی میز هستم. پسرم قهرمان بیلیارد ایران بود و در حال حاضر در بخش تنیس روی میز مربی این رشته است. دخترم هم قهرمان تنیس روی میز دانشجویان بود و سال آخر رشته میکرو بیولوژی دانشگاه الزهراست.

اصلا چطور شد که با رسانه ملی همکاری کردید؟

سال 80 کار خودم را با رادیو ورزش در صداوسیما شروع کردم. من به دلیل قهرمانی‌هایم در مطبوعات و رادیو و تلویزیون مصاحبه‌هایی داشتم که باب آشنایی با معاون رادیو ورزش شد و از من درخواست شد که به رادیو ورزش بروم و در آنجا به عنوان مجری و کارشناس کارم را شروع کنم.

تاکنون در چه شبکه‌هایی حضور داشتید؟

علاوه بر رادیو ورزش در شبکه سه سیما مجری برنامه زنده صبح آمد و در شبکه پنج سیما مجری برنامه ورزش از نگاه پنج بودم.

از چه سالی و با چه برنامه‌هایی همکاری با رادیو تهران را آغاز کردید و در حال حاضر در شبکه رادیویی تهران اجرای چه برنامه‌هایی را بر عهده دارید؟

من از سال 93 با برنامه ورزش از رادیو تهران به عنوان کارشناس مجری کارم را آغاز کردم و در برنامه تهران در شب نیز به عنوان مجری حضور داشتم. ورزش از رادیو تهران کاری از گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران است که همراه با تازه ترین و آخرین رویدادهای ورزشی و تحلیل آن هر روز جز جمعه‌ها، از ساعت 16 و 30 دقیقه همراه شنوندگان است.

نقش کارشناس مجری در برنامه ورزش از رادیو تهران را چطور می‌بینید؟

ورزش از رادیو تهران با بیش از 20 سال قدمت، با بخش‌های مختلف فوتبال، ورزش بانوان، کشتی، فوتبال خارجی، بسکتبال و والیبال شنوندگان این برنامه را همراهی می‌کند. با توجه به این که 50 هیات ورزشی در استان تهران داریم یکی از بخش‌های شاخص این برنامه ورزش تهران و اخبار و رویدادهای ورزشی استان تهران است، در این برنامه شرایطی فراهم شده تا روزانه درباره تازه‌ترین اخبار و مسائل مربوط به ورزش تهران و تحلیل آن اطلاع‌رسانی شود. به همین دلیل و به جهت این که حوزه‌های ورزشی وسعت بسیاری دارد مجری برنامه حتما باید کارشناس زبده‌ای در امور ورزشی باشد تا بتواند با اشرافی که در حوزه‌های ورزشی دارد پاسخگوی سوالات ورزشی مخاطبان باشد و همچنین بتواند با مسئولان ورزشی و فدراسیون‌ها در امر مسائل فنی همراه باشد.

چه دلایلی سبب شده تا این برنامه در این مدت طولانی استمرار داشته باشد؟

اولا به لحاظ قدمت که توانسته مخاطبان خود را داشته باشد و دوم به لحاظ این که مجریان این برنامه همیشه از متخصصان ورزشی بوده‌اند و شنوندگان اعتماد کامل به آنها دارند و در ادامه باید گفت در پخش این برنامه هیچ گاه وقفه‌ای در پخش وجود نداشته و توانسته است همیشه با بالاترین اعضای فدراسیون‌ها در ارتباط شفاف باشد.

اغلب شنونده‌ها از گفت‌وگوهای طولانی و بحث‌های کارشناسی اجتناب می‌کنند، به نظر شما برای جذب و علاقه مخاطبان برای شنیدن این گونه برنامه‌ها چه باید کرد؟

در برنامه ورزش از رادیو تهران بحث‌های کارشناسی نهایتا 3 تا 4 دقیقه است و مشکلی برای شنوندگان ندارد و حتما باید با مسئولان یا ورزشکاران ارتباط تلفنی برقرار کرد که اشراف کامل روی موضوع برنامه داشته باشند، اما در مورد برنامه‌های دیگر هم باید گفت، بحث‌های طولانی موجب دلزدگی و خستگی مخاطب می‌شود و باید وقفه‌ای بین صحبت‌ها ایجاد کرد و کارشناس برنامه یکطرفه سخنرانی نکند و صحبت‌های کارشناس باید کوتاه و مفید باشد.

شما جز حوزه اختصاصی خود اجرا یا کارشناسی سایر حوزه‌ها را هم قبول می‌کنید؟ دلیل موافقت یا موافقت نکردن شما چیست؟

بله قبول می‌کنم، چراکه در بخش‌های مختلف اجتماعی در شبکه‌های تلویزیونی اجرا و کارشناسی داشته‌ام و در شبکه سه سیما در برنامه صبح آمد مجری مسائل اجتماعی بودم و در اکثر رشته‌های ورزشی مثل والیبال، بسکتبال، فوتبال و تنیس و... فعالیت ورزشی داشته‌ام، به همین دلیل اگر برنامه‌ای خوب باشد را اجرا می‌کنم.

تا به حالا پیش آمده حرفی در برنامه بزنید که به آن باور نداشته باشید؟

نه خوشبختانه، همیشه سعی کرده‌ام طوری اجرا و کارشناسی کنم که حرف‌هایم مورد تائید مسئولان و مخاطب باشد و صرفا برای پر کردن وقت برنامه نباشد.

شما هم اجرای تلویزیونی داشته‌اید و هم رادیو، کدام را بیشتر دوست دارید و دغدغه شماست؟

اجرای رادیویی به نظرم سخت‌تر است، اما هر کدام لذت‌های خاص خود را دارد.

تعریفتان از رادیو چیست؟

به نظرم تنها رسانه‌ای است که در هر لحظه و هر کجا می‌توانید با هم باشید و به عنوان یک دوست همیشه در کنار شماست و تنها رسانه‌ای است که هیچ جایگزینی ندارد و شما می‌توانید همزمان با انجام فعالیت، رادیو هم گوش کنید.

اوقات فراغت‌تان را چه‌طور سپری می‌کنید؟

خرید وسایل و مایحتاج منزل بر عهده من است، این کار خیلی برایم جالب است. بیشتر برنامه‌های رادیو و تلویزیون را تماشا می‌کنم و همچنین تمرینات حرفه‌ای خود را در بخش تنیس روی میز انجام می‌دهم و اگر فرصتی باشد به همراه خانواده به سینما می‌رویم.

دوست ندارم به مسائل حاشیه‌ای بپردازم

در اجرای برنامه‌ها همیشه به نکات روز ورزشی کشور و ورزش دنیا توجه دارم و سعی می‌کنم اطلاعات خودم از مسئولان ورزشی کشور و فدراسیون‌ها بیشتر باشد. یکی از نکاتی که همیشه مد نظردارم این که بیشتر به مسائل اصلی ورزشی بپردازم تا مسائل حاشیه‌ای.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها