مقامات اروپایی و آمریکایی این روزها به جای بررسی و تحلیل سیاست‌های غلط خود در منطقه خاورمیانه، باید با چالش‌ها و تهدیدهای امنیتی مقابله کنند که هر روز یک نقطه را هدف قرار می‌دهد. روزنامه گاردین در تحلیلی پس از حادثه تیراندازی مرگبار در شهر مونیخ آلمان که ده کشته بر جای گذاشت، نوشت که آلمانی‌ها نیز به کلوپ تیراندازی‌های مرگبار اضافه شده‌اند.
کد خبر: ۹۲۵۶۶۵
اروپا و آمریکا روی خط وحشت

حالا به نظر می‌رسد آلمانی‌ها باید بیش از گذشته منتظر چنین حوادثی باشند. در حالی‌که ابعاد و جزئیات حادثه شهر مونیخ هنوز مشخص نشده بود، نقطه‌ای دیگر از این ایالت هدف حمله‌ای انتحاری قرار گرفت. این حمله اواخر یکشنبه‌شب در رستورانی در آنسباخ در ایالت بایرن اتفاق افتاد که بر اثر آن یک نفر کشته و 12 نفر دیگر زخمی شدند. حال سه نفر از زخمی‌ها وخیم گزارش شده است. عامل این حمله انتحاری یک تبعه 27 ساله سوری است که از دو سال پیش در آلمان به سر می‌برد و درخواست پناهندگی داده اما درخواست او از یک سال پیش تاکنون رد شده بود. مقامات شهر آنسباخ می‌گویند، عامل این انفجار ابتدا قصد داشته وارد محل جشنواره موسیقی بشود که در نزدیکی محل انفجار در جریان بود اما به دلیل نداشتن بلیت به وی اجازه ورود نداده‌اند. در حالی که اروپا این روزها بیش از هر زمان دیگری با تهدیدهای امنیتی مواجه است، در همین زمینه اعلام شد که روز گذشته به دلیل وجود یک خودروی مشکوک خارج از ایستگاه مترو گلدرز گرین در پایتخت انگلیس، این ایستگاه به دلایل امنیتی تخلیه شد. منابع خبری همچنین از تهدید به بمبگذاری در ونتیمیگلیا، یکی از شهرهای ایتالیا خبر دادند. همچنین تیراندازی در یک باشگاه شبانه در آمریکا باعث کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 12 نفر دیگر شد.

تهدیدکنندگان جدید اروپا

شواهد و گزارش‌ها نشان می‌دهد انفجارها و حوادث چند هفته گذشته در اروپا از سوی دو گروه اتفاق افتاده است. یک گروه مهاجران و پناهجویانی هستند که به واسطه جنگ در خاورمیانه و شمال آفریقا خود را به قاره سبز رساندند اما حالا با سختگیری‌ها و دشواری‌های متعددی روبه‌رو هستند و حتی احتمال برگردانده شدن آنها نیز مطرح می‌شود. همین مساله باعث می‌شود تعدادی از آنها با انجام چنین حملاتی به فکر انتقام از اروپایی‌ها بیفتند. حادثه یکشنبه‌شب و هفته گذشته در آلمان (حمله یک پناهجوی افغان با تبر به مردم عادی) نمونه‌ای از این موارد است. گروه دیگر مهاجرانی هستند که نتوانستند با فرهنگ و جامعه اروپایی کنار آمده و دچار یک خلأ شخصیتی شده‌اند. حمله هفته گذشته در شهر نیس فرانسه و همچنین حمله جمعه‌شب در شهر مونیخ توسط همین افراد انجام شد. مساله دیگری که در این میان مطرح شده، موضوع قوانین سلاح در اروپا و بخصوص کشوری همچون آلمان است. آلمان از لحاظ مالکیت سلاح در صدر کشورهای اتحادیه اروپا و چهارمین کشور جهان است. حدود 5/5 میلیون سلاح به صورت قانونی در دست شهروندان این کشور است. البته گفته می‌شود عامل حمله مونیخ سلاح مورد نظر خود را به صورت غیرقانونی به دست آورده بود. به نظر می‌رسد با وجود سختگیری‌ها و قوانینی که آلمانی‌ها طی چند سال گذشته در این زمینه وضع کرده‌اند، هنوز خلأهایی در این میان وجود دارد.

حسین خلیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یوسف
-
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
این كشور ها سازنده وفروشنده چاقوهای دنیا هستند هیچگاه فكر نمیكردندروزی یكی یا چندتا ازان چاقوها در گلوی خودشان فروبرود.

نیازمندی ها