عمارت مسعودیه دومین خانه نفیس و تاریخی تهران پس از کاخ گلستان است که معماری آن مربوط به دوره قاجار است، این اثر که در میدان بهارستان واقع شده بیست و هفتم دی ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۲۳۸۵۳
اختلاف بر سرمرمت عمارت مسعودیه همچنان باقی است

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از ایرنا ،از پنج سال پیش تاکنون، عمارت مسعودیه با مصوبه صندوق احیا و بهره برداری اماکن تاریخی و فرهنگی کشور به منظور مرمت، احیا و بهره برداری به بخش خصوصی واگذار شده بود.ولی اخیرا با تصمیم صندوق احیا وبهره برداری ،مرمت این بنای تاریخی دیگر به عهده این شرکت نیست.

محمدرضا پوینده مدیرعامل و رییس هیات مدیره صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، هفته گذشته در گفت وگو با ایرنا اعلام کرد : در دولت گذشته عمارت مسعودیه در قراردادی به مدت 59 سال (از جمله 3 سال زمان مرمت و 7 سال تنفس پس از مرمت) و با حضور تنها یک شرکت ودر یک فرایند واگذاری پر ابهام به شرکت عظام واگذار شد.

وی ادامه داد: این قرارداد به شدت از سوی نهاد های نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور مورد اشکال بوده و این مراجع نظارتی طی مکاتبات مکرر درخواست لغو و فسخ قرارداد را داشته اند.

عمارت مسعودیه تهران که 20 تیر ماه با شکایت صندوق احیا و حکم قضایی و دخالت یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از شرکت بهره بردار پس گرفته شده بود، اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

در همین حال شرکت سرمایه گذاری ساختمانی مرمت کننده و بهره بردار سابق عمارت مسعودیه اعلام کرد: صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی، عمارت مسعودیه را بدون انجام کارشناسی اولیه در خصوص کارکرد، بعد از انجام مزایده به منظور احیاء برای تبدیل به هتل پنج ستاره در آبان ماه 1389 به شرکت سرمایه گذاری عظام به عنوان بهره بردار واگذار کرده است. نظر به اینکه طرح مرمت و احیاء مسعودیه پیش از عقد قرارداد فیمابین تهیه نشده بود، طبق قرارداد تهیه آن برعهده بهره بردار گذاشته شد.

این شرکت افزود: بهره بردار پس از استقرار در مسعودیه نسبت به عقد قرارداد با یکی از شاخص ترین مشاوران کشور در این حوزه که به تایید صندوق احیاء نیز رسید، اقدام کرد. استفاده از همکاران با سابقه کار در میراث فرهنگی نیز مطابق نظر کمیته فنی در دستور کار شرکت عظام قرار گرفت.

مطالعه امکان سنجی و بررسی امکان تحقق کارکرد پیشنهادی اولیه که انجام آن در صورت نیاز در قرارداد پیش بینی شده بود و پیش از این از سوی صندوق احیاء به انجام نرسیده بود، توسط مشاور صورت پذیرفت.

براساس گزارش این شرکت ، کارکرد حاصل از نتیجه مطالعات امکانسنجی که با قدردانی اعضاء کمیته فنی صندوق رو به رو شد، در جلسه منعقده به تصویب رسید. به دلیل ابهام ایجاد شده در برداشت حقوقی، صندوق احیاء از سال 1390 تا کنون از ابلاغ رسمی کارکرد جدید به این شرکت خودداری ورزیده و عملا مشکلات ایجاد شده را معطوف به شرکت عظام کرده است. به دنبال نظرات کارشناسی ارائه شده و درخواست صندوق احیاء و درک نیاز عمومی به بازدید از عمارت و باغ مسعودیه از نوروز سال 1390 خورشیدی، در مجموعه به روی عموم باز شد. در پی استقبال عمومی و بنابر خواست صندوق احیاء، طرح بهره برداری موقت و فعالیت های ممکن در مجموعه تهیه و ارسال شد.

در ادامه این گزارش آمده است :بهره برداری موقت ظاهرا این شائبه را بوجود آورده است که دوره بهره برداری قطعی آغاز شده است که باتوجه به نکات فوق الاشاره از یک سو و در نظر گرفتن نسبت هزینه و درآمد اندک بهره برداری موقت، اصولا و به هیچوجه مقایسه بهره برداری موقت با بهره برداری قطعی منطقی نخواهد بود. افزون بر اینکه بهره برداری موقت برای شرکت عظام نه جنبه درآمدزائی بلکه جنبه آزمون دوره بهره برداری قطعی را داشته و دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها