مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: طبق اعلام سازمان ثبت احوال، طلاق در کشور روند روبه رشد و ازدواج روند کاهشی دارد و هر ساعت ١٩ فقره طلاق در کشور ثبت می شود.
کد خبر: ۹۲۲۷۵۸
هر ساعت چند نفر در ایران طلاق می‌گیرند؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، ولی الله نصر در اردبیل اظهار کرد: براساس آمار به ازای هر 4.3 مورد ازدواج در کشور یک مورد منجر به طلاق شده و 5.6 درصد ازدواج در کشور کاهش پیدا کرده است.

وی نقش شبکه های اجتماعی و ماهواره را در فروپاشی کانون خانواده و افزایش طلاق بسیار مهم دانست و بیان کرد: البته سازمان بهزیستی در همه استان ها به صورت وسیع و براساس قانون حمایت خانواده مراکز مشاوره پیش از طلاق دارد.

به گفته وی ، دادگاه ها باید زوج و زوجه را به مراکز مداخله و پایگاه ها ارجاع دهند و آمار نشان می دهد که در سراسر کشور نزدیک به 34 درصد مراجعه ها به مراکز مشاوره منجر به سازش شده است.

وی طلاق، مهاجرت و اعتیاد را سه معضل مهم اجتماعی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: مهاجرت از روستاها به شهرها باعث ایجاد حاشیه نشینی و سکونتگاه غیررسمی و منجر به افزایش کودکان کار و خیابانی می شود.

نصر گفت: طبق آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب سال 84 دولت، 11 دستگاه به عنوان اعضای اصلی این ستاد معرفی شده است و سازمان بهزیستی طرح نگهداری شبانه روزی و و طرح آموزش حمایتی این کودکان را برعهده دارد و انتظار داریم وزارت بهداشت در بحث بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش در حوزه عقب ماندگی درسی آنها ما را یاری کنند.

مدیر کل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: بحث کودکان کار مقوله بسیار مهمی است و بخش عظیمی از کودکان خیابانی را تشکیل می دهد، اما یک بخش از کودکان متأسفانه در کارگاه ها و کارخانه ها کار می کنند و اصلاً دیده نمی شوند و پژوهش های ما نشان می دهد که آسیب های اجتماعی که بر این کودکان در کارگاه های کوچک وارد می شود، خیلی بیشتر از کودکان خیابانی است.

وی یکی دیگر از آسیب های اجتماعی را اعتیاد دانست و اظهار کرد: اعتیاد یک بحث مزمن است و هر روز رنگ و لعاب خود را عوض می کند و باید همه مردم و دستگاهها برای مقابله و ریشه کن کردن این پدیده شوم و خانمانسوز احساس مسئوولیت کنند.

وی با اشاره به توانمند سازی توسط گروههای همیاری و پرداخت مستمری به زنان بی سرپرست و بد سرپرست توسط سازمان بهزیستی بیان کرد: برای زنان بی سرپرست و بد سرپرست خانه های امن (اسکان موقت)ایجاد شده و زنانی که به علت خشونت های خانوادگی و مشاجره امنیت در خانه ندارند می توانند در خانه های امن بمانند و البته هدف اصلی ما این است که زن و کودک به خانه خودشان برگردند که برای این کار در سراسر کشور مرکز بازپروری زنان آسیب دیده داریم.

وی از ایجاد خانه های سلامت برای دختران در همه استانهای کشور خبر داد و گفت: هر دختری هم به هر عللی از خانه فرار کند می تواند در خانه سلامت در محیط امن بماند و در آنجا خدمات مشاوره، روانشناسی و مددکاری خشونت خانگی لازم را بگیرد تا دچار مشکل نگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۶
علی
-
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
همه این بدبختی ها مربوط به بیكاری است وبس . كه باید فكری كرد نه شعار داد. چند ساله شعار داده شده
ساده لوح
-
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
خوبه حالا از ماهواره و شبكه های اجتماعی بوده من فكر كردم از بیكاری و بی پولی بوده خدارو شكر
مرگ بر آمریكا
جلال
-
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
برای جلوگیری از تبعات منفی اجتماعی طلاق ها، چاره ای نیست كه تابوی چند همسری در كشور شكسته شود وگرنه فساد روز به روز گسترش می یابد.
صدراله البرزی
-
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
به نام خدا
باسلام و درود
احتراما،
خیلی جای تاسف است كه طبق گزارش فوق نرخ طلاق در جامعه ایران اسلامی بالا و رو به افزایش هست لازمست توسط مراكز پژوهشی وسازمانهای ذیربط مثل وزارت ورزش و جوانان و دانشگاهها مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات لازم صورت گیرد.
افزون بر نكاتی كه در گزارش منعكس شد ارادتمند اجازه میخواهد نكات ذیل كه به ذهنم امده است حضورتان عرض كنم:
-فكر میكنم تحمل و گذشت زوجین نسل جدید كم شده است .
-زنان تحصیلكرده و دارای شغل و دارای شرایط مالی خوب حاضر نیستند زیر زور ،خشونت و روش مرد سالاری زندگی مشترك داشته باشند.
-زنان امروز اعتقاد به برابری حقوق دارند.
-فشار های اقتصادی و دخالت خانواده ها در بحث طلاق در ایران نقش بالایی دارند.
-اعتیاد و بی مسوولیتی از هر نوع مدل باشد در طلاق سهم قابل توجهی دارد.
-بد اموزی هایی كه در سریال ها و فیلم های كشورهای بیگانه از تلویزیون های انها پخش میشود.
-در كشورهای غربی خیانت زوجین كه در جامعه انها امروز بعنوان یك مشكل جامعه مطرح هست عامل موثر در طلاق میباشد . پیشنهاد میكنم در ایران مورد بررسی قرار گیرد كه ایا این موضوع در ایران وجود دارد یا نه اگر هست حتما عامل مهم در جدایی ذوجین نیزهست و دید راه حل های كاربردی چیست كه این مشكلات در یك كشور اسلامی كاهش یابد.
-اعتقاد دارم تقویت اعتقادات و ارزش های دینی و اخلاقی در كاهش نرخ طلاق و سایر مشكلات جامعه خیلی موثر است(رسانه ها ،مدارس و دانشگاهها)میتوانند در فرهنگ سازی خیلی كمك كنند.
با احترام و ارزوی توفیق روز افزون
صدراله البرزی
مدرس،مشاور،پژوهشگر،نویسنده و مترجم
دانش اموخته دانشگاه كالیفرنیای جنوبی و دانشگاه واشینگتن
حامد
-
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
بیكاری و عدم استقلال مالی كه وابستگی به خانواده ها و باعث دخالت آنها را در زندگی و تصمیم گیری جوانان را در پی دارد از مهمترین عوامل طلاق است
ستایش
-
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۸
۰
۰
مشكل از نوع تربیت خودمونه دخترامونو یلخی بار و وابسته به خانواده بارمی آریم و پسرامونو بی مسئولیت و بد اخلاق .معلومه دیگه وقتی این دو تا شخصیت بهم برخورد كنن چی می شه . البته همه زوجهای جدا شده هردوشون این موارد رو نداشتن ولی قطعاً یكیشون اینطور تربیت شده .

نیازمندی ها