اصلی ترین مانع ورود هواپیمای جدید به ایران کیست

ایران راضی، هواپیما سازان راضی، چه کسی ناراضی؟

باز شدن بازارها به روی کشوری که در طول کمتر از 10 سال به بیش از 300 هواپیمای مسافرتی احتیاج دارد، قطعا بهترین خبری است که شرکت های بزرگ هواپیماسازی می‌توانند در سال‌هایی که سفارشاتشان به سطحی پایین رسیده بشنوند، خبری که برای عملیاتی شدنش تنها یک مخالف پر و پا قرص دیگر دارد.
کد خبر: ۹۱۱۸۴۷
ایران راضی، هواپیما سازان راضی، چه کسی ناراضی؟

به گزارش جام جم آنلاین ، ایرلاین‌های ایرانی پس از سال‌ها محدودیت در منابع مالی و البته حضور در بازارهای جهانی با اجرایی شدن برجام فضایی پیدا کردند که نسبت به خرید هواپیماهای مورد نیاز خود برنامه‌ریزی هایی انجام دهند. این برنامه‌ها به عقد پیش قرارداد خرید 118 ایرباس انجامید و حالا به نظر می‌رسد صحبت از خرید 100 فروند بویینگ نیز جدید نیز در مذاکرات آینده کلید خواهد خورد.

مذاکرات ایرلاین‌های ایرانی با دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بویینگ به نحوه اجرایی شدن قرار‌داد و انتقال منابع مالی مربوط به آنها نیز پرداخته است. براین اساس ایران پول ایرباس‌های خریداری شده را از طریق یورو بازپرداخت خواهد کرد و همچنین بویینگ نیز اعلام کرده و آماده است تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران برای ممنوعیت مبادله‌ دلاری با این کشور را از طریق دیگر ارزهای بین‌المللی حل کند.

با توجه به این همگرایی دو طرفه که نشان از آن دارد که هم ایران به عنوان مشتری و هم شرکت‌های هواپیماساز به عنوان فروشنده از فضای فعلی راضی هستند، اما همچنان یک مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن این توافق‌ها قرار دارد.

برخلاف بسیاری از قرار‌دادهای بین‌المللی وزارت خزانه‌داری آمریکا OFAK اعلام کرده فروش هواپیما‌های جدید باید با مجوزهای رسمی این نهاد نهایی شود و از این‌رو چه ایرباس و چه بویینگ برای فروش هر فروند هواپیما باید مجوزی در این حوزه دریافت کند.

با وجود گذشت چند هفته از نهایی شدن پیش قرار‌داد ایران با ایرباس هنوز خزانه‌داری آمریکا مجوز این امر را صادر نکرده و حتی پیش‌بینی‌ها مبنی بر دریافت مجوز تا پایان تیرماه نیز از سوی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی یک گمانه‌زنی و پیش‌بینی تلقی می‌شود.

در شرایطی که دو طرف بازار برای انجام تبادلات نهایی لحظه‌شماری می‌کنند و هم ایران به هواپیماهایش احتیاج دارد و هم ایرباس و بویینگ درگیر دریافت مجوزهای رسمی برای فروش هواپیما و گرفتن منابع مالی آن هستند، باید دید طرف ناراضی ماجرا که چند ماهی در فرآیند این قرار‌داد قانونی تعلل ایجاد کرده است تا چه زمانی به این رویه ادامه خواهد داد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
سامان
-
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۹
۰
۰
چرا بجای خرید پولشو صرف ساخت هواپیمای ایرانی نمی كنند مثل خودروی ملی و یا حتی پراید
ایرانی
-
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
افرین نظر خوبی بود
حسین
-
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
واقعاً متأسفم برای چنین طرز فكری. مگه خودتون فریاد بی امنیتی هواپیماهای ایران رو سر نمیدید؟؟ مگه خودتون نمیگید نمیشه هواپیمای ایرانی سوار شد؟؟ مگه خودتون از وضع هواپیماهای كشور اطلاع ندارید؟؟ خداوكیلی فازتون چیه ؟؟؟ البته معلومه ... مخالفت به هر شكلی ...
علی
-
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
۰
۰
هیچ وقت مجوز از طرف خزانه داری آمریكا صادر نخواهد شد.
بچه محل
-
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
۰
۰
اگر صنایع هواپیما سازی خود را فعال كنیم دیگر نیازی به خرید با چند برابر قیمت نخواهیم داشت

نیازمندی ها