به بهانه بازپخش «حس سوم» از شبکه 2

سریالی پلیسی با چاشنی طنز

ژانر پلیسی و حادثه‌ای در سینما و تلویزیون جذابیتی انکار ناپذیر دارد. تعلیق، کشمکش و تضاد نیروهای خیر و شر مولفه‌های اصلی این نوع آثار است که بیننده را مجذوب خود می‌کند. در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی در تلویزیون برای ساخت سریال‌های پلیسی صورت گرفته که نشان از توجه برنامه‌سازان به سلیقه و خواست مخاطبانش دارد.
کد خبر: ۹۱۱۲۳۷
سریالی پلیسی با چاشنی طنز

سریال حس سوم که هم‌اکنون از شبکه دو شاهد پخش مجدد آن هستیم، یک سریال پلیسی نه‌چندان معروف اما از چهره‌ای شناخته شده در عرصه تولید سریال‌های پلیسی، مهدی فخیم‌زاده است.

یک روایت ساده

حس سوم که در سال 1384 تولید و پخش شد، یک سریال در ژانر پلیسی است که درون مایه‌ای طنز نیز دارد.

شخصیت‌های اصلی در سه گروه قرار می‌گیرند: نیروهای پلیس که در تعقیب اعضای یک باند قاچاق مواد مخدر هستند، در برابر آنها قاچاقچیان و تبهکاران زبده و کار کشته‌ای که تلاش می‌کنند پلیس را فریب داده و از دست آنها فرار کنند و در این میان، شخصی به نام ایرج که کارش وصول چک‌های برگشتی است اتفاقی همراه با همسرش سیما درگیر این تعقیب و گریزها می‌شود. در قسمت‌های ابتدایی، داستان و روایت هرسه گروه با هم پیش می‌رود اما در اواسط کار روایت آنها از هم کاملا جدا شده و هر کدام بخشی از داستان را پیش می‌برند.

قطعا محوری‌ترین شخصیت سریال ایرج با بازی خود فخیم زاده است. موقعیت‌های طنز را نیز بیشتر در واکنش و رفتار‌های او می‌بینیم؛ مثلا صحنه‌ای که در اداره پلیس بازجویی می‌شود و جواب‌های ساده لوحانه او در برابر پلیس بیننده را به خنده وا می‌دارد. یا در صحنه‌ای دیگر واکنش‌ها و ژست هایش در برابر آینه مخفی در اتاق بازجویی که همراه با بهت و تعجب نیروهای پلیس است لحظات مفرحی را برای بیننده رقم می‌زند. البته این سکانس کاملا یادآور سکانسی از فیلم «مستر بین در گالری» است.

ویژگی دیگر سریال حس سوم تکیه بر حس بویایی قوی و خارق العاده همسر ایرج است که همین موضوع او را درگیر این تعقیب و گریز‌ها می‌کند. خلاقیت اصلی فیلمنامه نیز همین ویژگی است که با پرداخت به آن کارگردان سعی کرده تا مجموعه‌ای پلیسی و البته متفاوت بسازد.

شخصیت‌پردازی‌ها به گونه‌ای است که تقریبا هیچ کدام پیچیدگی خاصی ندارند و داستان نیز به گونه‌ای طراحی نشده که بیننده را غافلگیر کند. تنها قرار است بیننده در برابر روایتی قرار بگیرد که پای پلیس و قاچاقچیان نیز در میان باشد.

حس سوم داستانی پیچیده و معماگونه ندارد اما روایتی خسته‌کننده نیست و می‌تواند بیننده را با خود همراه کند.

رقیبی برای خواب و بیدار

حس سوم سریال خوش ساخت و پرداختی است که چاشنی طنز نیز آن را دیدنی‌تر کرده؛ اما در جذب مخاطب چندان موفق نیست. شاید یکی از دلایل آن خود فخیم‌زاده است. او پیش از این سریال خواب و بیدار را ساخته بود که همچنان یکی از سریال‌های پلیسی موفق و پر مخاطب تلویزیون به شمار می‌آید. جدا از ریتم صحیح و شکل و فرم بدیع سریال خواب و بیدار، شخصیت پردازی این سریال بخصوص نقش‌های منفی آن در مقایسه با شخصیت‌های دیگر سریال‌های پلیسی تلویزیون به شکلی عجیب برای مخاطب باورپذیر بودند، به‌طوری که بیننده را به خاطر خصوصیات منحصر به فردشان جذب می‌کردند. خلق شخصیتی باهوش و البته خلافکار به نام ناتاشا که هنوز هم نام آن را بسیاری به خاطر دارند در داستانی پر کشش و جذاب و پایانی که تا دقایق آخر برای بیننده قابل پیش بینی نبود، خواب و بیدار را به اثری دیدنی تبدیل کرد و البته انتظار‌ها را از فخیم زاده بالا برد اما این موفقیت در حس سوم که دومین اثر پلیسی وی به شمار می‌آید، تکرار نشد. در حالی که خواب و بیدار سرشار از لحظات غیر قابل پیش‌بینی و ورود و خروج آدم‌های جریان‌ساز در داستان بود، حس سوم فرجامی قابل پیش‌بینی دارد و روابط آدم‌ها و وقایع در آن بسیار ساده تعریف شده است.

حس سوم ابتدا قرار بود در چند سری ساخته شود ولی این‌گونه نشد. فخیم زاده پس از این مجموعه دو سریال پلیسی دیگر به نام‌های «بی‌صدا فریاد کن» و «ساختمان 85» را ساخت که اگرچه سریال‌های خوش ساختی بودند اما هیچ‌کدام نتوانستند موفقیت خواب و بیدار را تکرار کنند.

بازیگری همه کاره

حضور فخیم‌زاده در آثارش یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کارهایش محسوب می‌شود طوری که فیلم‌هایش را به‌واسطه نقش‌هایی که در آنها حضور داشته به یاد می‌آورند. البته خودش می‌گوید در بیشتر موارد اصراری برای بازی در فیلم‌هایش ندارد اما وقتی بازیگری را برای بازی در نقش مورد نظرش پیدا نمی‌کند خودش گزینه اول بازی در نقش می‌شود. اکثرا نیز حضور او یکی از نقاط قوت آثارش بوده و این موضوع در سریال حس سوم نیز کاملا مشهود است و شاید غیر از او شخص دیگری نمی‌توانست نقش ایرج را بازی کند. لیلا برخورداری نیز که تقریبا پای ثابت سریال‌های فخیم زاده است و با بازی در نقشی متفاوت در سریال خواب و بیدار نامش در عرصه بازیگری مطرح شد، در این سریال نقش دختر سیما و ایرج را بازی می‌کند. نکته دیگر در مورد بازیگران این سریال نیز بازی حبیب دهقان‌نسب است که برخلاف این که همیشه نقش‌های مثبت را بازی می‌کند، این‌بار بدمن داستان است و در نقش یک قاچاقچی ظاهر شد.

اکنون چند سالی از آخرین ساخته پلیسی فخیم‌زاده می‌گذرد. با قاطعیت می‌توان گفت او اگر بخواهد بار دیگر سریالی پلیسی بسازد، حاصل تجربیاتش در چهار سریال قبلی می‌تواند به خلق اثری دیدنی منجر شود.

لادن بهبودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها