مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم:

کم‌فروشی بنزین نداریم

بتازگی پدیده‌ای به نام هوا فروشی یا مخلوط کردن آب با بنزین برای کم‌فروشی در جایگاه‌های بنزین مطرح شده که انگشت اتهام را به سمت نهادهای ناظر این بخش می‌برد. مرتضی عابدینی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم به این موضوع اشاره کرد و گفت: هوا فروشی در جایگاه‌های بنزین نداریم و نهاد‌های ناظر این شرکت، هفته‌ای دوبار کار خود را برای بررسی نازل‌ها انجام می‌دهند. وی افزود: از سوی دیگر نظارت‌های ماهانه و همچنین فصلی در برنامه اداره تعزیرات و اداره استاندارد قرار دارد و هرگونه مغایرت در بخش کمیت یا کیفیت برخوردهای لازم را به دنبال خواهد داشت. گفت‌وگوی جام‌جم را با این مقام نفتی بخوانید:
کد خبر: ۹۱۰۷۲۰
کم‌فروشی بنزین نداریم

تعداد جایگاه‌های سوخت استان تهران چقدر است؟

هم‌اکنون 276 جایگاه عرضه بنزین و 167 جایگاه سی.ان.جی در تهران فعال هستند. همچنین تعداد جایگاه‌های شرکتی 39 باب جایگاه است. جایگاه‌های متعلق به ارتش دو باب در شرق و غرب تهران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهار باب که در شرق و غرب تهران فعال هستند. جایگاه‌های متعلق به نیروهای نظامی، بهترین و بزرگ‌ترین توان ذخیره‌سازی را دارند.

متوسط مصرف بنزین تهران در حال حاضر چقدر است؟

در تهران روزانه 14 میلیون لیتر انواع بنزین معمولی، سوپر و یورو4 مصرف می‌شود. به طور متوسط 64 تا 70 درصد بنزین توزیعی در تهران یورو4 است و بقیه بنزین سوپر و معمولی است. بنزین سوپر ما جزو بهترین نوع بنزین‌هاست و از صد درصد توزیع، 8 درصد بنزین سوپر بوده و 25 درصد بنزین توزیعی معمولی است. میزان مصرف بنزین موتور در استان تهران از کشورهایی مانند سوئیس، یونان، هلند، سوئد و فرانسه بیشتر است.

مسئولیت جایگاه‌های سوخت با کدام بخش است؟ با شرکت ملی پخش یا اتحادیه جایگاه‌داران؟

ما دو نوع مجاری عرضه در سطح کشور داریم. یک جایگاه شرکتی وجود دارد که تعداد آن پیشتر عرض شد. به‌این معنا که ملکیت و تاسیسات متعلق به شرکت ملی پخش است. یک تعداد جایگاه داریم که اختصاصی بوده و مالکیت آن بخش خصوصی است. نظارت کلی جایگاه‌های سوخت به عهده شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی است و صنف جایگاه داران تنها در حوزه اختیارات خود می‌تواند ورود کند.

برخی افراد در زمان سوختگیری عنوان می‌کنند که باک خودرویشان 40لیتر ظرفیت دارد، اما 45 لیتر بنزین می‌زنند. این عده معتقدند جایگاه‌داران پنج لیتر پول هوا از آنها می‌گیرند. فرآیند سوختگیری و اصطلاح هوافروشی یا مخلوط کردن آب با بنزین را توضیح دهید که این موضوع صحت دارد یا خیر.

وختگیری در انبار نفت شروع کنیم. در انبارهای نفت وقتی می‌خواهیم بارگیری کنیم، طرحی به نام U اجرا می‌شود تا نفتکش از آنجا بیرون بیاید. نفتکش وقتی می‌خواهد وارد تاسیسات شود، اولین کار کنترل واحد ایمنی و حراست است. بعد از آن وارد بخش کنترل کیفیت می‌شود که مشاهده کند بارگیری قبلی این نفتکش چه بوده و مانده آن چه چیزی است. هر چیزی که مانده باشد، باید ته‌کشی شود و در تانکر مخصوص تخلیه صورت گیرد. بعد از این‌که بخش کنترل کیفیت اجازه بارگیری را صادر کرد، نفتکش می‌تواند برای انجامش آماده شود.

بعد از بارگیری دوباره کنترل کیفیت انجام می‌گیرد. نمونه بارگیری دریافت می‌شود و باید تائید شود که نمونه داخل نفتکش با باری که کنترل کیفیت اولیه تائید کرده یکسان بوده و می‌تواند بارگیری انجام شود. در این مرحله کمیت و کیفیت تائید و نفتکش پلمب شده و به سمت مقصد، راهی می‌شود. زمانی که به جایگاه می‌رسد، جایگاه‌دار باید بارنامه را بررسی کند. مسئول تخلیه فرآورده، باید پلمب‌ها را چک کند که هر نفتکش حدود چهار پلمب دارد. مخزن‌های جایگاه باید بسته باشد و همه این عوامل از یک سیستم مکانیکی تبعیت می‌کند.

اما در موردی که کم‌فروشی را عنوان کردید باید گفت، چنین چیزی وجود ندارد. آب در مخازن جایگاه‌داران به دلیل تعرق پدید می‌آید و به دلیل سنگین بودن آن به کف مخزن می‌رود. اما این اطمینان وجود دارد که مکنده‌های مخزن حدود 40 سانتی متر بالاتر از کف مخزن نصب می‌شود تا آب وارد آن نشود. آب یا هوا اگر به این مکنده‌ها برخورد کند، سریعاً می‌سوزد و هیچ جایگاه داری حاضر نیست برای فروش چند لیتر بیشتر حدود 13 میلیون تومان خود را در خرج بیندازد.

از سوی دیگر، ناظران شرکت پخش ماده‌ای به نام خمیر آب‌یاب دارند که آن را به یک میله فلزی نصب می‌کنند و اگر آب در مخزن وجود داشته باشد، رنگ خمیر از آبی به قرمز تبدیل می‌شود.

نظارت بر کنترل کمیت و کیفیت فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌ها هرچند مدت یک‌بار انجام می‌شود؟

در کنار رسالت تأمین سوخت، دیگر وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، استانداردسازی فرآورده‌های نفتی و بحث محیط زیست است. ماهی یک‌بار واحد خدمات مهندسی ما نازل‌های سوخت را که حدود 5400 نازل است، مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در صورت مشاهده مشکل، نازل تا زمان رفع عیب غیرفعال خواهد شد. البته جدا از بررسی‌های ماهانه کارشناسان شرکت ملی پخش، سه‌شنبه هر هفته تیمی از اداره استاندارد، تعزیرات و کارشناسان ما برای بررسی و نظارت می‌روند که این روند در گذشته هر سه ماه یک‌بار انجام می‌شد. همچنین در هفته دو نوبت در تمام مجاری عرضه استان، کیفیت فرآورده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. کوچک‌ترین مغایرت استانداردی، برخوردهای لازم را به دنبال خواهد داشت.

در تهران چند انبار ذخیره نفت داریم؟

حوزه عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در استان تهران چهار انبار استراتژیک دارد که شامل انبار نفت ری، انبار نفت شمال غرب، انبار نفت شمال شرق و انبار 18 هزار تنی گاز مایع است و در مجموع 3/1 میلیارد لیتر می‌توانیم در سه انبار اول ذخیره‌سازی کنیم. این سه انبار به غیر از مأموریت امنیت سوخت استان تهران، تامین سوخت استان‌های شمالی و استان‌های غربی را هم عهده‌دار است.

مأموریت ما توسط 13 ناحیه عملیاتی شامل نواحی تهران مرکز، تهران شمال، تهران جنوب، تهران شرق، تهران غرب، شهر ری، ناحیه شهریار، ناحیه رباط کریم، ناحیه اسلامشهر، ناحیه ورامین، ناحیه پاکدشت، ناحیه فیروزکوه و ناحیه دماوند انجام می‌شود. رقمی حدود ده میلیارد و 826 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی از انبارها در سال گذشته خارج شده است.

تعداد نیروهای شرکت ملی پخش در تهران چقدر است؟

1400 نیرو به صورت مستقیم و شبانه‌روز در مجموعه شرکت ملی پخش فعالیت دارند تا بتوانند مأموریت خود را به سرانجام برسانند؛ نیروهایی که وظیفه انتقال سوخت را از مبادی به مقاصد مانند مجاری عرضه، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های عظیم تولید خودرو و سیمان به‌عهده دارند. یک مجموعه 20 هزار نفری در استان تهران باید تلاش کند تا بتواند به طور متوسط روزانه 40 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی را توزیع کند. لازم است آماری را در بخش عرضه فرآورده‌های نفتی در طول سال گذشته بگویم. سال 94 رقمی بالغ بر پنج میلیارد و 165 میلیون لیتر انواع بنزین موتور را در سطح استان تهران توزیع کردیم که این میزان 2 درصد نسبت به مدت مشابه سال 93 رشد داشته است.

آیا بنزین یورو4 تنها در شهر تهران عرضه می‌شود و توزیع آن‌را در استان نداریم؟

در بخش‌هایی از استان تهران هم بنزین یورو4 عرضه می‌شود مانند شهریار، اسلامشهر، شهرری، فیروزکوه، دماوند و ورامین. 15 میلیون نفر جمعیت در روز در تهران رفت و آمد دارند که حدود پنج میلیون نفر از این جمعیت شب‌ها به شهرستان‌های اطراف می‌روند. همین افراد دوباره قرار است با همان بنزین‌ها به شهر تهران بیایند. لذا مأموریت دیگر ما این است که بتوانیم در جایگاه‌های شهرستان‌ها هم بنزین یورو4 را توزیع کنیم. از آن رقم پنج میلیارد و 165 میلیون لیتری که عرض کردم، 64 درصد بنزین یورو4 بوده که در سطح استان توزیع شده است.

فکر می‌کنید چه زمانی همه بنزین‌های توزیعی، یورو4 باشد؟

با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و با فعال شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ان‌شاءالله کل بنزینی که در سطح کل کشور توزیع خواهد شد، بنزین یورو4 خواهد بود.

مقامات نفتی اعلام کردند که طرح ستاره خلیج فارس تا نیمه اول سال 96 تمام می‌شود. شما هم همین نظر را دارید؟

بر اساس اطلاعاتی که داریم، تولید آزمایشی از اواخر سال 94 شروع شد و افتتاح رسمی هم اوایل سال جاری انجام شد. بسیاری از تاسیسات در صنایع بزرگ در فازهای مختلف کارش به اتمام می‌رسد. پالایشگاه‌ها هم از این مورد استثنا نیستند. کار بزرگ دیگری که ما در مجموعه استان تهران داشتیم، توزیع گاز سی.ان.جی بوده است.

توزیع گاز سی.ان.جی در سطح استان تهران 880 میلیون متر مکعب بوده است که به لطف خدا و تلاش همه همکاران 13درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. سال گذشته 13 باب عرضه جایگاه فرآورده مایع را در سطح استان تهران افتتاح کردیم.

این جایگاه‌ها در کدام قسمت‌های شهر تهران است؟

در اتوبان ری، اتوبان قم، محورهای شرقی و غربی استان و حتی در خود شهر تهران سه جایگاه را افتتاح کردیم. در حوزه جایگاه سی.ان.جی هم توانستیم در سال گذشته دوباب جایگاه را افتتاح کنیم و تعدادی از جایگاه‌ها هم در دست احداث داریم که تلاش داریم تا پایان سال‌جاری این تعداد جایگاه هم به مرحله بهره‌برداری برسد. در بحث عرضه نفت سفید 29 میلیون و 183 هزار لیتر توزیع کردیم. توزیع نفت سفید در بخش خانگی 24 میلیون لیتر بوده است. تعدادی از خانوارها بخصوص در روستاها هنوز از نفت سفید استفاده می‌کنند. تلاش دیگر مجموعه صنعت نفت این است که بحث توسعه استفاده از گاز طبیعی در استان تهران انجام شود و امیدواریم تا پایان امسال با همکاری شرکت ملی گاز بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم و در بخش حرارتی آن را به صفر برسانیم. میزان عرضه نفت گاز در سال گذشته دو میلیارد و 340 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال 93 حدود 21 درصد کاهش داشته است.

در حوزه نیروگاهی ما 37 درصد کاهش داشتیم و 621 میلیون لیتر نفت گاز نیروگاه‌ها را تأمین کردیم. تأمین نفت گاز حوزه حمل و نقل 15 درصد کاهش مصرف را تجربه کرده است. شرکت ملی پخش، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در یک کار تیمی، عرضه سوخت بر اساس پیمایش برای ناوگان مسافربری و باری کشور را اجرا کردند و ماحصل آن 243 میلیون لیتر صرفه جویی در این بخش بوده است.

با توجه به فرامین رهبر معظم انقلاب درباره اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اقدامات شرکت ملی پخش تهران را در این زمینه بفرمایید.

مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کردند. مجموعه شرکت ملی پخش با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال 95 به این نام، اقدامات زیادی را در بخش‌های مختلف انجام داده است. قسمتی از آن در بخش استانداردسازی انجام شده و مبارزه با قاچاق از دیگر برنامه‌های اجرا شده این شرکت است. حتی مقام معظم رهبری در رده‌بندی که در حرم رضوی اعلام کردند، یکی از بندها در ارتباط با بحث فساد و مبارزه با قاچاق بود که در شرکت ما به طور کامل در حد توان اجرا می‌شود.

محمد‌حسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها