گزارش جام‌جم از پنجمین حراج تهران

7 نکته از شب 25 میلیاردی هنر ایران

یادداشت

حرکت حراج تهران به سمت اهدافش

حراج تهران امسال حرکت خوبی بود و نشان داد کم‌کم به سوی اهداف اصلی‌اش پیش می‌رود. با در نظر گرفتن آثاری که امسال روی میز حراج رفتند، می‌توان نتیجه گرفت حراج تهران روند مناسبی را در پیش گرفته است. البته ظاهرا قرار است حراج تهران در دو مرحله برگزار شود و در مرحله بعد آثار جوان‌ترها عرضه شود که باید منتظر ماند آن مرحله هم برگزار شود و بعد درباره آن به اظهار نظر پرداخت.
کد خبر: ۹۰۸۶۸۰

درباره قیمت آثار و ارقامی که آثار در این دوره چکش خورد، این طور می‌توان نگاه کرد که در همه حراج‌های دنیا، برخی آثار به قیمت واقعی، برخی از آثار زیر قیمت واقعی و برخی دیگر از آثار به صورت کاذب بالاتر از قیمت واقعی چکش می‌خورند. سهم ما از اقتصاد هنر در بازار جهان بسیار بیش از اینهاست و حراج می‌تواند بستری فراهم کند تا ما اقتصاد هنر را توسعه دهیم و سهم بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشیم. البته آثاری که با قیمت‌های بالا فروش رفتند در طول زمان خود را نشان می‌دهند و زمان خودش ارزش واقعی یک اثر را مشخص می‌کند.

یکی از نکات جالب توجه حراج تهران و جریان هنر معاصر توجه به نقاشیخط است. در این دوره از حراج شاهد درخشش اساتید نقاشیخط که سابقه زیادی دارند بودیم. به هر روی نقاشیخط نوساناتی را تجربه می‌کند که آن هم به مرور تثبیت می‌شود.

و در پایان می‌خواهم به تنوع هنرمندان حاضر در حراج تهران اشاره کنم. هنرمندان ما آنقدر زیاد هستند که آثار هر تعدادی از آنها را برای شرکت در حراج انتخاب کنیم، بازهم هنرمندانی بیرون می‌مانند. در این دوره شاهد بودیم هنرمندان بزرگی مانند فرامرز پیلارام و یا صادق تبریزی اثری نداشتند. این را باید به حساب قواعد بازی بگذاریم که چرا یک‌سری هستند و یک‌سری نیستند. به هر حال باید بپذیریم برگزارکنندگان حراج بخش خصوصی هستند و طبیعی است که بنا به سلیقه خودشان عمل می‌کنند. هر چند که تجربه نشان داده سلیقه این گروه توانسته در بازار هنر خوب عمل کند.

هادی روشن‌ضمیر

هنرمند و گالری‌دار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها