370 نفر از محکومان به قصاص تا پایان سال 94 با رضایت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند.
کد خبر: ۹۰۲۵۸۲
رهایی 370 محکوم به قصاص/ تعیین تکلیف سپرده گذاران ثامن الحجج

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری با تبریک حلول ماه شعبان افزود: در سال 94 اقدام خوبی که از طرف مردم ( اولیای دم) صورت گرفت این بود که 370 نفر از محکومان به قصاص در سال گذشته با رضایت اولیای دم از قصاص که حق اولیای دم است رهایی پیدا کردند .

وی گفت: اولیای دم می توانند از حق قصاص خود گذشت کنند یا دیه بگیرند و یا حکم را به مرحله اجرا بگذارند اما اولیای دم در این بخش از حق خود صرف نظر کردند و برخی نیز دیه گرفتند اما برخی از آنها حتی بدون اخذ وجه از حق خود گذشت کردند و رضایت دادند که به هر حال حکم قصاص 370 نفر از محکومان به قصاص اجرا نشد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه به عملکرد شورای حل اختلاف در سال 94 اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، 694 هزار پرونده در شورای حل اختلاف منجر به صلح و سازش شده و در واقع این تعداد پرونده با صلح و سازش مختومه شده است.

محسنی اژه ای افزود: این کار پسندیده ای است که مردم با صلح و سازش کار خود را به اتمام برسانند و مسلما این کار مفیدتر است و کار دستگاه قضایی را کمتر می کند .

وی ادامه داد: البته این فقط در بخش شوراهای حل اختلاف بود و در دادسراها نیز پرونده هایی مختومه شده است که اکنون آمار آنها را در اختیار ندارم.

پرداخت هزار و 130 میلیارد تومان به سپرده گذاران ثامن الحجج

سخنگوی قوه قضائیه گفت:‌ تاکنون هزار و 130 میلیارد تومان به سپرده گذاران (موسسه اعتباری) ثامن الحجج پرداخت شده است.

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در ادامه نشست خبری به پرونده تعاونی اعتباری ثامن الحجج اشاره کرد و افزود: طبق آخرین آمار، برخی از سپرده گذارانی که پول خود را می خواستند تا مبلغ 35 میلیون تومان سپرده گذاری کرده بودند پول آنان پرداخت شد که تاکنون بیش از 800 هزار صاحب حساب تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: تلاش می شود با هماهنگی که با بانک مرکزی صورت می گیرد مابقی سپرده گذاران نیز مشکلاتشان حل شود .

کشف بیش از 5 تن مواد مخدر

سخنگوی قوه قضائیه از کشف 5 هزار و 700 کیلو مواد مخدر در اردیبهشت امسال خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای گفت: با وجود اینکه هنوز بخشی از اردیبهشت باقی است حدود 5 تن و 700 کیلو مواد مخدر از انواع مختلف همچون تریاک ، حشیش و هروئین کشف کرده ایم.

وی گفت: از این حدود مواد مخدر کشف شده، 580 کیلوگرم هروئین بوده و اگر این مقدار ماده مخدر توزیع می شد تصور کنید که جامعه به چه شرایطی می رسید.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که کشورهای همسایه و نیروهای ناتو به کشور ما تحمیل کرده اند مواد مخدر است و اگر همین مقدار محموله مواد مخدر کشف شده در جامعه توزیع می شد تعداد زیادی از مردم به مرگ تدریجی مبتلا می شدند.

محسنی اژه ای با اشاره به جرم سنگین قاچاق مواد مخدر افزود: کسانی که ادعا می کنند مجازات قاچاقچیان مواد مخدر سنگین است در مقابل این حجم مواد مخدر چه پاسخی دارند؟ به اعتقاد بنده مردم باید مراقب باشند که در دام این قاچاقچیان قرار نگیرند.

وی ادامه داد: برخی خانواده ها که فرزندان آنها درگیر جرم مواد مخدر شده اند به ما می گویند فرزند ما فریب خورده که ممکن است همین باشد اما نفع اصلی را قاچاقچی می برد که فردی را با وعده پول به جابجایی و حمل مواد مخدر ترغیب کرده است.

همه محکومان شامل عفو و آزادی نمی شوند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: گاهی درباره محکومین حرف هایی نقل می شود و می گویند فلان محکوم تحت فشار قوه قضائیه آزاد و یا به مرخصی رفته است.

وی تصریح کرد: بارها گفته ام افرادی که محکوم می شوند اگر توبه کنند ، پشیمان باشند و سعی در جبران جرم داشته باشند و اگر مراجع قضایی اخلاق و رفتار محکوم را تأیید کنند می تواند از عفو ، آزادی مشروط و مرخصی استفاده کند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در قانون پیش بینی شده که اگر پشیمانی فرد مجرمی محرز شود قطعاً از این مبانی قانونی بهره مند خواهد شد ، البته ممکن است گاهی درباره فردی اشتباه شود و همه فکر کنند واقعاً توبه کرده اما باز هم مرتکب جرم شود که من امکان اشتباه را نفی نمی کنم.

وی تصریح کرد: تلاش بر این است تا افرادی که ضرورت ندارد در زندان نمانند.

محسنی اژه ای گفت: در سال گذشته ، 20 درصد کاهش آمار زندانیان را داشته ایم که قرار است همین سیاست هم در سال 95 ادامه داشته باشد.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: افرادی که بخواهند در لیست عفو قرار بگیرند باید چند مرحله را طی کنند و به راحتی مشمول عفو نمی شوند ضمن اینکه افراد خطرناک ، سابقه دار ، سارقان مسلح ، اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر در این قاعده مستثنی هستند و شامل هیچ بندی از موارد فوق نمی شوند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها