براساس برآورد‌ها حدود 22 هزار هکتار رویشگاه طبیعی مانگرو در کشور وجود دارد که این روز‌ها به دلیل عوامل مختلف مانند خشکسالی، بالارفتن میزان شوری آب و آلودگی نفتی، زادآوری‌شان تهدید می‌شود. به همین دلیل، سازمان جنگل‌ها، منابع طبیعی و آبخیزداری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این رویشگاه‌ها را با استفاده از مشارکت‌های مردمی توسعه دهد.
کد خبر: ۹۰۲۴۳۱
توسعه جنگل‌های مانگرو تشنه اعتبار

به این شکل بخشی از نیاز جوامع محلی نیز تامین می‌شود و آنها به بهترین شکل از این رویشگاه‌ها محافظت خواهند کرد و در نتیجه این اکوسیستم‌ها که تاثیر زیادی در حیات گونه‌های جانوری و در نهایت انسان دارند، از بین نخواهند رفت.

در برخی کشورهای شرق آسیا این رویشگاه‌ها احیا شده و از آنها به عنوان قطب اکوتوریسم نیز بهره‌برداری می‌شود. به همین دلیل چنانچه در کشورمان این رویشگاه‌ها احیا شوند با رعایت نکات زیست‌محیطی می‌توان از آنها برای جذب گردشگر و اشتغالزایی برای جوامع محلی بهره برد. سازمان جنگل‌ها طی چند سال اخیر در قالب طرح ملی «توسعه مدیریت جنگل‌های مانگرو» به شکل مستمر برای احیا و توسعه جنگل‌های مانگرو تلاش کرده است.

اعتبار اختصاص یافته به این طرح کافی و مناسب نیست، زیرا با اعتبار سالانه حدود 8 میلیارد تومان نمی‌توان این رویشگاه‌ها را توسعه داد و احیا کرد، چون با توجه به ارزیابی‌های انجام شده برای نهال کاری در هر هکتار به 5/2 میلیون تومان اعتبار نیاز است. بنابراین برای احیای این رویشگاه‌ها و برآورده کردن بخشی از نیاز بومیان منطقه بهتر است اعتبارات این طرح افزایش پیدا کند.

طالب امین‌پور

معاون سازمان جنگل‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها