بارش‌های بهاری که از دو سه روز گذشته در برخی مناطق کشور آغاز شد و بسرعت آسمان بسیاری از استان‌های کشور را خیس و بارانی کرد، گرچه مانند همیشه با پیامدهایی چون وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر، انسداد راه‌های روستایی و هشدارهایی در این زمینه برای روزهای آتی همراه بود، اما آنچه بهت و حیرت همگان را در این میان به دنبال داشت، نشست و رانش پی درپی آزادراه قزوین ـ رشت بر اثر این بارش‌ها بود که به انسداد یک لاین این آزادراه طی روزهای گذشته منجر شد.
کد خبر: ۸۹۵۶۷۹
باران، آزادراه قزوین ـ رشت را از کارانداخت

به گزارش جام‌جم، بارش باران در بیشتر فصول سال در شمال کشورمان و مسیرهای منتهی به این منطقه، امری بدیهی است و بنابر این طبیعی است که ساخت یک جاده یا آزادراه در این مناطق با شرایط اقلیمی آن سازگار باشد، به طوری که با بارش باران شاهد تخریب و نشست آن نباشیم. اما بارش‌های اخیر در شمال کشور تخریب و نشست و رانش چندباره آزادراه قزوین ـ رشت را به دنبال داشت، تا جایی که مسئولان راهداری گیلان مجبور به انسداد یک لاین این آزادراه تا اطلاع ثانوی شدند.

در همین زمینه مدیر راهداری گیلان با بیان این‌که مسیر آزادراه رشت ـ قزوین در محدوده رودبار نرسیده به تونل نصفی بر اثر نشست زمین و اختلاف سطح جاده تا اطلاع ثانوی به‌صورت یک لاین مسدود است، گفت: این منطقه به‌علت سستی زمین طی چند روز اخیر به کرات دچار نشست و رانش شده است که طی عملیات متوالی، نقطه آسیب‌دیده در حال مرمت و اصلاح است، اما تکرر نشست زمین باعث اختلال در روند عملیات مرمت شده است. با این‌که هنوز اطلاعات دقیق و تکمیلی در این خصوص منتشر نشده اما یک امر قطعی دراین خصوص، نقص واهمال درکار ساخت این آزادراه وبه طور مشخص زیرسازی آن است. روشن است که مسیر قزوین ـ رشت تقریبا در تمام طول سال شاهد بارش باران و برف یا نم و رطوبت است و لذا باید زیرسازی پروژه‌های راهسازی آن به گونه‌ای باشد که دراثر باران زمین زیر آزادراه نشست نکند. اما ظاهرا با عدم رعایت نکات لازم، اکنون زیرسازی این آزادراه تخریب شده و این تخریب می‌توانست با خطرات جانی و مالی برای رانندگان همراه باشد. لذا ضروری است در روزهای آینده پیگیری جدی از سوی دستگاه‌های نظارتی درباره علت فرونشست زیرسازی آزادراه قزوین ـ رشت صورت گیرد که البته جام‌جم نیز دراین خصوص به سهم خود اقدام خواهد کرد.

هشدار به 19 استان در مورد سیلاب

از سوی دیگر، درحالی که گردوغبار بر برخی استان‌های جنوبی و غربی همچون خوزستان و ایلام سایه انداخته و ادارات و دانشگاه‌های آنها را به تعطیلی کشانده است، بارش‌های بهاری که از دو سه روز گذشته در بیشتر نقاط کشور آغاز شده، با شدت ادامه دارد و در همین راستا سازمان هواشناسی کشور نیز نسبت به وقوع سیلاب در 19 استان کشور، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها تا آخر هفته هشدار داده است.

این شرایط جوی که با کاهش دمای هوا و حتی بارش برف در برخی استان‌ها و ارتفاعات همراه بوده است، اطلاعیه و درخواست نهادهای مختلف از جمله هواشناسی، هلال احمر و اداره راه را نیز به دنبال داشت که در اطلاعیه‌های خود از هموطنان درخواست کردند که تا حد امکان از سفرهای غیرضروری و تردد در مسیرهایی که دچار آبگرفتگی می‌شود، خودداری کرده و به هیچ عنوان در این مسیرها و حاشیه رودخانه‌ها به برپایی چادر اقدام نکنند. در همین زمینه احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در 19 استان کشور از روز گذشته گفت: به علت رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ، نسبت به آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این استان‌ها طی سه روز آینده هشدار می‌دهیم.

محمد اصغری، کارشناس هواشناسی نیز با بیان این‌که بارش‌ها در بیشتر نقاط کشور غیر از استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان با شدت ادامه دارد، گفت: اوج بارندگی‌ها که می‌تواند در حد سیلاب و آبگرفتگی باشد برای استان‌های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان و استان‌های شمالی کشور مانند آذربایجان غربی و شرقی، ‌اردبیل و کرمانشاه و حتی استان مرکزی و همدان پیش بینی می‌شود.

وی با بیان این‌که این وضع در استان‌های تهران، ‌البرز، قزوین و ‌زنجان نیز حکمفرماست و بارش‌ها تا روز یکشنبه آینده از شدت قابل توجهی برخوردار خواهد بود، افزود: این شرایط از امروز و حتی با قدرت بیشتر به استان‌های شرقی و جنوب شرقی کشور همچون استان‌های سمنان، خراسان رضوی، گلستان، ‌سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان کشیده می‌شود.

اصغری با اشاره به وضع هوای تهران و با بیان این‌که بارش‌ها در چند روز آینده در این استان نیز با شدت و ضعف ادامه خواهد داشت، درباره آبگرفتگی، طغیان رودخانه‌ها و بروز سیلاب در این استان و سایر مناطق کشور هشدار داد و از هموطنان بویژه در مناطق جنوب غربی کشور خواست مراقب رعد و برق باشند. هشدار اصغری در خصوص رعد و برق بیراه هم نبود، زیرا اصابت صاعقه، سه‌شنبه شب جان یک زن 37 ساله در شهرستان روانسر استان کرمانشاه را گرفت.

5 استان درگیر سیل و آبگرفتگی

گرچه وقوع سیلاب در بسیاری از استان‌های کشور برای روزهای پایانی هفته پیش‌بینی شده است، اما به گفته مرتضی سلیمی، قائم‌مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، سیلاب طی 24 ساعت سه‌شنبه تا چهارشنبه صبح و زمان انتشار این گزارش، 12 شهر و روستا و مناطق عشایرنشین پنج استان کرمانشاه، فارس، لرستان، کردستان و آذربایجان شرقی را در برگرفت که البته این مناطق تحت پوشش خدمات امدادی لازم قرار گرفت.

آمادگی دستگاه‌های اجرایی ایلام

ایلامی‌ها هم که طی روز گذشته هوای استانشان آلوده و متاثر از گردوغبار ورودی از کشور عراق بود، از روز گذشته و همزمان با بارش‌های شدید، نگران وقوع و ورود سیلاب به منازل و معابرشان هستند؛ چنان‌که مدیرکل بحران استان ایلام نیز بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و مردم برای مقابله با وقوع سیل احتمالی تاکید کرده است.

احمد کرمی با بیان این‌که بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی ممکن است عواقب بدی داشته باشد و میزان تلفات و خسارت احتمالی را افزایش دهد، از مردم خواست حتی المقدور از پارک خودروها در مسیر مسیل‌ها، سکونت و گذاشتن اجناس در زیرزمین‌ها و معابر در مسیر یورش سیل و سکونت و تردد در مناطقی که در اثر سیل آبان سال 94 خسارت دیده، اجتناب کنند.

سیلاب در کرج

بارش شدید باران در استان البرز نیز که از عصر سه‌شنبه آغاز شد، گرچه خوشحالی مردم و کشاورزان را به‌دنبال داشت، اما به جاری شدن سیلاب در مناطقی از کلانشهر کرج نیز منجر شد.

با توجه به شرایط جوی پیش آمده، هواشناسی برخی دیگر از استان‌ها نظیر گلستان، اصفهان، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد نیز ضمن اشاره به کاهش دمای هوا، لغزندگی سطح جاده‌ها و آزادراه‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، از شهروندانشان خواستند علاوه بر رعایت قوانین رانندگی و احتیاط لازم، از توقف در مسیل‌ها و برپایی چادر در حاشیه رودخانه‌ها حتی مسیل‌ها و رودخانه‌های خشک جدا خودداری کنند.

خوزستان؛ خاکی، گلی و توفانی

در میان استان‌های کشور اما خوزستان شرایط پیچیده تری داشته و دارد، زیرا در حالی که وقوع گردوغبار شدید در برخی شهرهای این استان نظیر آبادان و خرمشهر مشکلات متعددی را برای مردم ایجاد کرده بود، با بارش شدید باران از روز سه‌شنبه در بیشتر نقاط استان و پیش‌بینی احتمال وقوع توفان توام با بارندگی و گردوغبار، مدارس تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها در 18 شهر این استان طی روز گذشته تعطیل شد. توفان که از روز سه‌شنبه و با سرعت 70 کیلومتر در ساعت، در خوزستان وزیدن گرفته بود، در عصر همان روز، 34 حادثه از جمله سقوط تابلوهای تبلیغاتی، شکستگی و سقوط درختان روی وسایل نقلیه، ریزش آوار در شهر اهواز، شکستن خط اصلی شبکه آبرسانی و قطعی هشت ساعته آب در دشت آزادگان و شکستن درختان در دیگر شهرهای استان را به دنبال داشت.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها