پتروشیمی بندرامام جورکش بسکتبال باشگاههای آسیا / نماینده دوم از کجا آمد؟

تیم بسکتبال پتروشیمی بندرامام قهرمان بسکتبال باشگاههای غرب آسیا تنها تیمی است که از آن به عنوان گزینه میزبانی رقابت های دور نهایی جام باشگاههای آسیا نام برده می شود.
کد خبر: ۸۸۷۲۹۱
پتروشیمی بندرامام جورکش بسکتبال باشگاههای آسیا / نماینده دوم از کجا آمد؟

جام جم ورزشی / افشین رضاپور ؛ قهرمانی تیم فولادماهان در بسکتبال باشگاههای آسیا و دیگر هیچ. سال 2013 بود که فولاد ماهان اصفهان بعد از چهار بار قهرمانی صباباتری و مهرام در ادوار پیشین جام باشگاههای آسیا قهرمان این پیکارها لقب گرفت و در پی نیمه تمام ماندن بازی های 2012 و برگزار نشدن رقابت ها در سال های 2014 و 2015 اکنون فیبا-آسیا برنامه برگزاری این رقابت ها را در سال 2016 اعلام کرده است ، بدون معرفی میزبان.

بسکتبال باشگاههای آسیا دوران درخشان خود را با حضور تیم های شرق قاره تا پایان دهه 90 همین طور اوج گیری تیم های غرب آسیا در سال های 2000 پشت سر گذاشت. در پی افتخارات متعدد تیم های شرق و غرب ، فیبا – آسیا قادر به ایجاد انگیزه های بیشتر برای حضور قدرت های برتر قاره در ادوار اخیر نبود و ادامه حیات جام باشگاههای آسیا به مخاطره افتاد. از طرفی ناامنی و نداشتن ثبات سیاسی و مشکلات اقتصادی خاور میانه ، بسکتبال غرب آسیا را تحت الشعاع قرار داد تا پس از کناره گیری تیم های شرقی مانند باشگاههای چین یا سانگ مو کره جنوبی ، تیم های غربی هم یکی بعد از دیگری از چرخه بسکتبال کناره گیری کنند.

گردانندگان بسکتبال آسیا با توجه به وسعت قاره و در پی اختلافاتی که در آغاز سال های 2000 بین تیم های شرقی که در راس آنها چینی ها بودند با باشگاههای غرب مانند الریاضی و ساجس لبنان پدید آمد ، نتوانستند بر اساس برنامه ریزی مناسب جریان های مرتبط با فعالیت های باشگاهی در قاره را سازماندهی کنند. چینی ها با برپایی تورنمنت های معتبر و افزودن بر سطح کیفی رقابت های باشگاهی از جمله گسترش ارتباط با NBA، خودشان را از حضور در بسکتبال باشگاههای آسیا بی نیاز کردند.در غرب اما بیش از یک دهه تیم های عربی با سرمایه گذاری هنگفت به همراه نماینده های باشگاههای ایران در جام باشگاههای آسیا جولان دادند. در این میان یکی از مهمترین رویدادهای بسکتبال در حوزه غرب آسیا شکل گرفت جایی که تیم های باشگاهی ایران ، لبنان ، اردن و سوریه علاوه بر بازی های منطقه ای در جام باشگاههای آسیا نیز سرآمد بسیاری از تیم ها بودند.

به فاصله چند سال پس از دوران خوب بسکتبال با پدید آمدن تنش های سیاسی و جنگ داخلی کشورهای منطقه ، فعالیت ها در حوزه اجتماعی ورزش تحت الشعاع قرار گرفت تا بسکتبال باشگاه های آسیا حامیان منطقه غربی خود را از دست بدهد. تعلیق بسکتبال لبنان توسط فدراسیون جهانی بسکتبال (FIBA) نیز برای از رونق افتادن بسکتبال غرب آسیا بی تاثیر نبود زیرا لبنان نزدیک به دو دهه در مسابقه های ملی و باشگاهی از مدعیان بسکتبال آسیا بشمار می رفت.

در سال هایی که بسکتبال باشگاههای غرب آسیا میان آتش جنگ های داخلی و ناامنی سیاسی در کشورهای منطقه دست و پا می زد تیم های ایرانی مانند فولاد ماهان ، مهرام و پتروشیمی بندرامام به یاری این رقابت ها شتافتند.الریاضی تا پیش از تعلیق بسکتبال لبنان و تیم های اردنی بدون اقتدار گذشته نیز همچنان چراغ بسکتبال غرب آسیا را روشن کردند.

در مسابقه هایی که چند روز پیش در اردن با قهرمانی پتروشیمی بندرامام به پایان رسید علاوه بر صدرنشین لیگ برتر ایران ، دانشگاه آزاد ، الریاضی و تیم های باشگاهی عراق و اردن یک بار دیگر با نمایش بازی های پرقدرت ، خاطرات دوران باشکوه بسکتبال غرب آسیا را زنده کردند. بازی های ورودی مرحله نهایی جام باشگاههای آسیا که با وجود اعلام تاریخ برگزاری رقابت ها هنوز شهر و کشور میزبان مشخص نیست و سایه تردید ادوار برگزار نشده آن روی شانه تیم ها سنگینی می کند.

فدراسیون نشین ها " چو" انداختند پتروشیمی بندرامام میزبانی می گیرد اما وقتی وارد جزییات می شوند می گویند از ما یک قران درنمی آید و صفر تا صد میزبانی با باشگاه درخواست کننده است. از طرفی ترکیب نازیبای حضور نماینده دوم شنیده می شود که مشخص نیست در ادوار برگزاری جام باشگاههای آسیا چه وقت و کجا از کشور میزبان دو تیم در بازی ها شرکت کرده است که اینک ایران دومی باشد؟ آیا قرار است تیم های ایرانی جور همه گرفتاری های جام باشگاههای آسیا را با تیم های حاضر و غایب آن بکشند و احتمالا برای به حدنصاب رسیدن تعداد تیم ها سر کیسه را شل کنند؟ کدام تیم حاضر می شود با وجود شایستگی و قهرمانی در غرب آسیا میزبان دور نهایی باشد اما برای خود رقیب بتراشد ، نصف قدرتش را برای تشکیل نماینده دوم از دست بدهد و با وجود تامین مخارج بازی ها ، بخت قهرمانی خود را در جام باشگاههای آسیا به نصف برساند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها