فرشته‌ها با لباس‌های سفید در آسمان می‌چرخند و زمین را نگاه می‌کنند. تصویر آن‌قدر زیباست که شاید خیلی از ما دلمان بخواهد چشم‌هایمان را ببندیم و آن را تصور کنیم. هرچند هرگز نمی‌توانیم فرشته شویم و از فراز آسمان تماشاگر زمین باشیم، اما این روزها فرشته‌هایی پا روی صحنه تئاتر گذاشته‌اند که قصد دارند روایتگر زندگی زمینی‌های آسمانی باشند. آنها در تالار حافظ منتظر شما هستند تا زندگی و شهادت یگانه دختر گرامی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه(س) را به شیوه‌ای متفاوت روایت کنند.
کد خبر: ۸۸۳۸۴۷
فرشته‌ها، راوی بانوی آسمانی

به گزارش جام‌جم ، تالار حافظ از امشب میزبان نمایشی دیدنی است. «مهراوه عشق» به کارگردانی راشین امامی، روایت مذهبی متفاوتی از زندگانی و روزگار فاطمه زهرا(س) است. این کارگردان به دلیل علاقه‌ای که به کتاب معروف «کشتی پهلو گرفته» اثر سید مهدی شجاعی دارد، برداشتی مدرن از آن را روی صحنه برده و در بخش‌های مختلف نمایش، قسمت‌هایی از این کتاب توسط راوی بیان می‌شود.

شروع متفاوت نمایش

امامی درباره این نمایش می‌گوید: در این اثر، شیوه روایت من کاملا با دیگر آثار مذهبی متفاوت است و سراغ شیوه‌ای رفته‌ام که با دیگر تئاترهای مذهبی تمایزهای جدی دارد. من مدرس دانشگاه در عرصه تئاتر هم هستم و به تئاترهای فیزیکال علاقه زیادی دارم. از این رو، همین شیوه را برای اجرای نمایشم انتخاب کردم؛ چراکه معتقدم اکنون این شیوه بیشتر مخاطب را اقناع می‌کند و او را به تماشای آثار مذهبی می‌کشاند.

او توضیح می‌دهد: نمایش، از آسمان آغاز می‌شود که برای مخاطب شروع متفاوتی است. در طراحی دکور، لباس، فرم، بیان و... هارمونی‌هایی ایجاد کرده‌ام که مخاطب بتواند با آن همراه شود.

این کارگردان درباره استفاده از کتاب کشتی پهلو گرفته اظهار می‌کند: بخش‌هایی از متن این کتاب را سعید داخ، بازیگر شناخته شده به عنوان راوی برای مخاطبان می‌خواند. البته در متن آقای شجاعی به هیچ وجه دست نبرده‌ام و تغییرات انجام شده بسیار کوچک و در حد تغییرات حروف اضافه بوده است.

او ادامه می‌دهد: در این نمایش
بخش‌هایی کوتاه از زندگی پیامبر اسلام(ص)، واقعه غدیر و اتفاقات مربوط به حضرت علی(ع) و سپس واقعه فدک و شهادت حضرت زهرا(س) به نمایش
در می‌آید. البته من در همه این موارد سعی کرده‌ام پیامی برای مخاطبم داشته باشم و تصویر درستی از دختر پیامبر اسلام به مخاطبانم ارائه کنم.

قطع ارتباط با آسمان

امامی می‌افزاید: آنچه انسان معاصر در زندگی مدرن فراموش کرده، ارتباط با آسمان است. این ارتباط قطع و اغلب ما درگیر حواشی زندگی شده‌ایم. خواستم در این نمایش به مخاطبانم نشان دهم چگونه همه زندگی و وجود حضرت زهرا(س) به عالم بالا و خدا وصل شده است و هیچ چیز را جز او نمی‌بیند. هر چند در مقام فرزند، همسر و مادر وجودش سرشار از عشق است، اما عمیق‌ترین عشق و ارتباطش با خداوند است.

امامی همچنین این نمایش را به شهدای مدافع حرم و خانواده‌هایشان تقدیم می‌کند و می‌گوید: این عزیزان برای بسیاری از ما ناشناخته هستند. دوست دارم نمایش مهراوه عشق را به آنها و خانواده هایشان تقدیم کنم و تسلایی برای دل‌هایشان باشم.

به نظر می‌رسد مخاطبان تئاتری تا حدی با آثار مذهبی و نمایش‌های مربوط به دفاع مقدس آشتی کرده‌اند. امامی هر چند معتقد است هنوز تا تحقق کامل این اتفاق فاصله زیادی داریم، اما کارگردان‌ها می‌توانند با نگاهی متفاوت در این مسیر پیش بروند و راهگشا باشند. او می‌گوید: در کارهای مذهبی و همچنین تئاترهایی با موضوع دفاع مقدس، موضوع از قبل لو رفته است و مخاطب ماجرا را می‌داند؛ بنابراین جذابیت‌های داستانی کار از دست رفته است و ما نمی‌توانیم با اتفاقی، مخاطبان را غافلگیر کنیم. بنابراین کارگردان‌ها باید بتوانند با شیوه‌ای تازه و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز، مولتی مدیا، نور، لباس و فرم‌های بیانی و بدنی، مخاطب را پای این کارها نگه دارند و بر آنها تاثیر بگذارند.

او در پایان می‌گوید: شیوه ارائه در دنیای امروز خیلی مهم است. نمایش «اروند خون» نوشته ایوب آقاخانی با کارگردانی کورش زارعی هم دقیقا به خاطر همین شیوه متفاوت روایت توانست موفق شود و نظرمخاطبان را به خود جلب کند.

امامی قرار است بزودی نمایشی را هم برگرفته از کتاب «پدر، عشق و پسر» نوشته شجاعی روی صحنه ببرد و به احتمال زیاد شجاعی در مقام مشاور، او را همراهی
خواهد کرد.

در مهراوه عشق، سروش کریمی‌نژاد، مهرداد آبجار، مژگان حسین‌زاده، مجید فاطمی، محسن لطیفی، یونس حمزه لویی، مهشید نوروزی، سیدکمال رضوی، سپیده سوهانی، ملیکا سادات‌ حسینی، الهام زارعی، سیدمهدی باقری، سمانه (افرا) خادم امام‌زاده، جیران باریکانی، سعید نوعی، محمدمحسن شفیعی، علیرضا گل‌دهی، هانیه مقدم، محسن جلالی‌راد، رسول سیفی، شکیلا سماواتی، مریم اعظمیان، فاطمه (مارال) قادری، سوسن بشیر، طهورا زهدی، فتانه احمدپور و محمد نیازی بازی می‌کنند. این نمایش از امشب ساعت 18 در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

نمایش‌های مذهبی و مخاطب‌سازی

کوروش زارعی،کارگردان تئاتر: طی سال‌های گذشته در موارد زیادی شاهد بوده‌ایم نمایش‌های مذهبی و مناسبتی با اقبال خوبی از طرف مخاطب روبه‌رو نشده‌است؛ زیرا هنوز ما نتوانسته‌ایم اعتماد تماشاگران را جلب کنیم و متناسب با نیازها و دغدغه‌های مردم، اثری را خلق کنیم؛ چراکه ما هنوز در ژانر مذهبی نیازمند مخاطب‌سازی هستیم.

زینب مرتضایی‌فرد - فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها