سرقت‌های خرد موضوعی است که باعث نگرانی بسیاری از شهروندان شده و احساس ناامنی را در جامعه افزایش داده است. معضلی که براساس آمارها عامل اصلی آن وجود معتادان خیابانی در سطح شهرها و عدم جمع‌آوری آنها اعلام شده است.
کد خبر: ۸۸۰۸۲۷
معتادان خیابانی جمع شوند سرقت‌ها کم می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، موضوع دیگری که باعث کاهش سرقت‌ها در سطح شهرهای بزرگ می‌شود رعایت مسائل ایمنی از سوی شهروندان است.

قاضی رضا ابوالحسنی، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای ویژه سرقت در گفت‌وگو با تپش از راه‌های جلوگیری از سرقت در کلانشهر تهران و وظایف دستگاه‌ها برای کاهش این جرم در سطح پایتخت می‌گوید.

با توجه به نقش پررنگ معتادان خیابانی در سرقت‌ها به‌خصوص سرقت‌های خرد، چرا معتادان خیابانی جمع‌آوری نمی‌شوند؟

معاونت مبارزه با مواد مخدر دادستانی تهران تاکنون چند جلسه با دستگاه‌هایی که وظیفه جمع‌آوری معتادان را بر عهده دارند، برگزار کرده است.

متاسفانه در تهران کمپ مجاز نگهداری معتادان که مورد تائید وزارت بهداشت باشد بسیار کم است و کمپ‌های دیگر نیز دارای مجوز نیستند. دستگاه قضا و پلیس آمادگی جمع‌آوری معتادان را دارد.

برای جمع‌آوری معتادان خیابانی و متجاهر شرط اصلی فراهم آوردن محل نگهداری توسط بهزیستی، شهرداری، وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با مواد مخدر(ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر) است.

به جرات می‌گویم با جمع‌آوری معتادان خیابانی و کارتن‌خواب‌ها در تهران آمار سرقت‌های خرد در این کلانشهر به‌شدت کاهش می‌یابد.

بجز سارق در چرخه سرقت، خریداران اموال سرقتی نقش اساسی را ایفا ‌کنند. چه برنامه‌ای برای برخورد با مالخران دارید؟

احساس می‌کنیم قانون در خصوص خریداران اموال سرقتی شدت لازم را ندارد. با وجود این‌که مجازات خرید مال سرقتی حداکثر سه سال زندان است، اما با توجه به تاثیر مالخران در چرخه سرقت مجازات‌ها برای این دسته از مجرمان باید سنگین‌تر شود.

با همکاری محاکم به دنبال دریافت مجازات تکمیلی برای این افراد هستیم که یکی از این موارد پلمب مغازه‌های این افراد است.

همچنین باید مجازات‌های جایگزین حبس متمم مجازات اصلی در نظر گرفته شود. بیشتر خریداران اموال سرقتی مغازه رسمی نداشته و جای ثابت ندارند و از این‌گونه مجازات‌ها فرار می‌کنند و سه سال حبس نیز به عنوان مجازات برایشان کافی نیست. قانون باید درباره این افراد تغییر کند.

نکته دیگری که باید در مورد مالخران مورد توجه قرار گیرد این است که مردم می‌توانند با نخریدن اموال سرقتی از این افراد آنها را از چرخه سرقت حذف کنند.

آیا سارقان و مالخران برای دستگاه قضا شناخته‌شده هستند؟

سارقان و مالخران مانند اراذل و اوباش دارای شناسنامه هستند، اما در حال حاضر این افراد به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

البته سارقان و مالخران در حوزه لوازم داخل خودرو و تلفن همراه علنی فعالیت کرده، اما در مورد طلا، لوازم منزل و ارز زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

بازار‌های ایجاد شده در جنوب و حاشیه شهر مانند اوراقچی‌ها در شوش و تلفن همراه در مولوی چه میزان در افزایش مالخری موثر بوده است؟

در این‌گونه بازارها به دلیل این‌که خارج از سیستم نظارتی تشکیل و مجوز فعالیت ندارند بیشترین جرایم رخ می‌دهد.

اگر پلیس اماکن، اصناف و شهرداری در این حوزه ورود کنند کار دستگاه قضا در برخورد با مالخران سبک‌تر می‌شود.

مهم‌ترین دلایل ارتکاب جرم توسط سارقان پس از تحمل مجازات چیست؟

قانونگذار در حوزه ارتکاب سرقت مجازات‌های سنگینی تعیین کرده است. تعدادی از سارقان بالفطره دست به سرقت می‌زنند و زندانی شدن تاثیری در پیشگیری از ارتکاب دوباره جرم در آنها ندارد.

موضوع دیگر بحث آموزش در زندان است که به دلیل تعداد زندانیان و کمبود نیرو در داخل زندان آموزش‌های لازم به سارقان برای پیشگیری ارائه نمی‌شود.

بیشتر زندانیان پس از آزادی مراقبت‌های پس از زندان را ندارند و به دلیل بیکاری بازهم دست به ارتکاب جرم می‌زنند.

آیا ماموران پلیس اجازه تیراندازی به سمت سارقان و کیف قاپان را هنگام ارتکاب جرم یا دستگیری دارند؟

در قانون نحوه به‌کارگیری سلاح شرایط استفاده از اسلحه برای ماموران پلیس مشخص شده است. اگر متهمی هنگام ارتکاب جرم فرار کرده و به اخطار پلیس توجه نکند، پلیس می‌تواند به سمتش شلیک کند.

متاسفانه برخی ماموران فکر می‌کنند قانون به‌کارگیری اسلحه فقط شلیک دو تیر هوایی است. مهم‌ترین شرط این قانون این است که مامور آن را حفظ باشد.اگر ماموری تیر را به درستی هم شلیک کند و قانون را بلد نباشد محکوم می‌شود.

برنامه دادسرای ویژه سرقت برای کاهش ورودی پرونده‌ها چیست؟

به دستور دادستان تهران کمیته مبارزه با سرقت در پایتخت تشکیل شده است. اولین اقدام در این کمیته پیگیری موضوع پیشگیری است.

جلساتی را در این باره با شهرداری و شورای شهر و بانک‌ها برگزار کردیم تا در کاهش سرقت به دستگاه قضا کمک کنند.

یکی از مشکلات ما در حوزه سرقت ساخت ساختمان‌های بلند مرتبه با مجوز شهرداری بدون پارکینگ است.

اگر ساختمان‌ها به اندازه کافی جای پارک داشته باشد مردم در خیابان‌ها پارک نمی‌کنند و 90درصد سرقت خودرو و لوازم داخل آن در تهران کاهش می‌یابد.

همچنین پارکبان‌های شبانه شهرداری در خیابان‌ها فعال نشده و پارکینگ‌های شبانه‌روزی کافی در سطح شهر وجود ندارد.

شهرداری می‌تواند به راحتی با الزام ساختمان‌های بلندمرتبه به نصب دوربین مدار بسته از وقوع سرقت پیشگیری کند.

موضوع دیگر ورود تلفن‌های همراه قاچاق فاقد شماره سریال ثبت شده است. وقتی سارقی متوجه شود پس از سرقت تلفن همراه قابل ردیابی بوده و ارزش فروش ندارد دست به سرقت نمی‌زند.

اما در حال حاضر با ورود گوشی‌های گران قیمت قاچاق اگر هر سارقی روزی سه تلفن همراه سرقت کند درآمدی میلیونی خواهد داشت و همین موضوع انگیزه ارتکاب سرقت را افزایش می‌دهد.

در حوزه پیشگیری، مناطق آلوده پایتخت شناسایی شده است. گاهی تاریکی شبانه و نبود چراغ برق می‌تواند در ارتکاب جرم نقش بسزایی ایفا کند.

اداره برق موظف به تامین روشنایی این مناطق است و حتی پیاده‌روهایی که مستعد وقوع سرقت است شناسایی شده و در حال رایزنی با شهرداری برای تغییر شکل این اماکن هستیم.

موضوع دیگر که در این کمیته مبارزه با سرقت در حال پیگیری است برخورد شدید قانونی با سارقان است که این موضوع در دادسرا آغاز و برای سارقانی که دارای سابقه دستگیری باشند قرار بازداشت موقت صادر شده و مجازاتشان از موارد تعیین شده در قانون بیشتر در نظر گرفته می‌شود.

براساس قانون جدید مجازات اسلامی حبس سارقان سابقه‌دار تا یک سوم میزان مجازات قابل افزایش است.

از این پس تصمیم گرفته شد که به هیچ وجه به محکومان جرایم و سرقت‌های خاص مرخصی و عفو مشروط داده نشود. این موارد سلبی تا حدی چرخه وقوع سرقت در تهران را کند کرده است.

*قانون در خصوص خریداران اموال سرقتی شدت لازم را ندارد.

*سارقان و مالخران مانند اراذل و اوباش دارای شناسنامه هستند اما در حال حاضر این افراد به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند.

*ماموران اگر درست شلیک کنند اما قانون به‌کارگیری اسلحه را بلد نباشند محکوم می‌شوند.

*اگر شماره سریال تلفن‌های همراه ثبت شود دیگر سرقت آن برای سارقان مقرون به‌صرفه نیست.

*مردم با نخریدن اموال سرقتی می‌توانند مالخران را از چرخه سرقت حذف کنند.

*بیشتر زندانیان پس از آزادی مراقبت‌های پس از زندان را ندارند و به دلیل بیکاری بازهم دست به ارتکاب جرم می‌زنند.

صدیقه فاتحی

ضمیمه تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها