ماجرای واردات برنج آلوده با اظهارات برخی مسئولان وارد مرحله جدیدتری شد و این سوال جدی را مطرح کرده که چرا با وجود قطعیت آلوده بودن برخی برنج‌های هندی، هیچ اقدامی برای توقف آن صورت نگرفته است. چند هفته پیش هم بحث توزیع چند محموله برنج آلوده و تاریخ مصرف گذشته در سال جاری مطرح شد که‌آ ن مساله هنوز با ابهاماتی روبه‌روست.
کد خبر: ۸۷۷۱۶۱

به گزارش تسنیم، عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: واردکنندگان عمده برنج حدود ده نفر هستند و کنترل بازار در اختیار این افراد است که موجب فساد خواهد شد.

رجایی همچنین در مورد نتیجه بررسی‌های کمیسیون ویژه مجلس در مورد برنج‌های آلوده اظهار کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، آلودگی برخی برنج‌های وارداتی را تائید کرده است. رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: من از این مساله متعجبم و به‌رغم این‌که در مجلس هشتم مساله برنج آلوده را بررسی و ثابت کردیم که برنج هندی موسوم به کد 1121، آلوده به فلزات سنگین است، چرا همچنان این برنج‌ها به کشور وارد می‌شود؟ رجایی افزود: برنج 1121 هندی نوعی برنج ساختگی است و مشکلات خود را دارد و این برنج‌ها باید براساس تاریخ مصرفی که برای آن تعیین می‌شود به مصرف برسد، در حالی که اسناد موجود نشان می‌دهد تاریخ مصرف این برنج‌ها یک یا دو بار تمدید شده است.

اعتراف مسئول هندی به آلودگی برنج

وی تصریح کرد: در اجلاس فائو، نماینده ارشد مجلس هند به من اعلام کرد، شما چرا این‌قدر روی آلودگی برنج‌های هندی پافشاری می‌کنید، ما قبول داریم برنج هندی آلودگی دارد ولی شما این‌قدر برای این موضوع سر و صدا نکنید.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس گفت: تا هفت هشت روز دیگر نتایج آزمایش‌ روی برنج‌های شرکت بازرگانی دولتی اعلام می‌شود.

در ادامه، حسن عباس معروفان، معاون بازرگانی شرکت بازرگانی دولتی در مورد این‌که عمده واردات برنج از کدام کشورها صورت می‌گیرد،گفت: در حال حاضر از شش‌کشور به صورت عمده واردات برنج انجام می‌شود ولی به‌صورت خرد ممکن است از استان‌های مرزی از کشورهای مختلف برنج وارد شود. معروفان تصریح کرد: اما در حال حاضر بیشتر برنج‌های وارداتی مربوط به کشورهای آسیای شرقی و حدود 50 درصد واردات مربوط به کشورهای هندوستان و پاکستان است.

برنج‌های آلوده، سفارش سه سال پیش است

مرتضی شاه‌حسینی، نایب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به تاریخ ثبت سفارش و واردات این برنج‌ها به خبرنگار جام‌جم گفت: بر اساس مدارک و اسنادی که وجود دارد این برنج‌ها مربوط به سال 1391 بوده که از طریق شرکت بازرگانی دولتی وارد شده است که در فرآیند تمدید مدت اعتبار استفاده آنها برخی آلودگی‌ها در این زمینه شناسایی شده است. وی درباره واردکننده این برنج‌ها تاکید کرد: همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد این برنج‌ها از سوی شرکت بازرگانی دولتی وارد شده است اما ممکن است این واردات از طریق مباشران آنها صورت گرفته که براساس مدارک و مشخصاتی با استفاده از قوانین صورت می‌گیرد. شاه‌حسینی تصریح کرد: امروز که موضوع آلودگی برنج‌ها مطرح شده بهتر است تا اظهار نظر رسمی وزارت بهداشت و مسئولان مربوط صبر کنیم تا ببینیم این آلودگی منشاء ابتدایی داشته یا در زمان نگهداری آلوده شده است که در هریک از این موارد می‌تواند راهکارهای متفاوتی درپی داشته باشد. به‌عنوان مثال اگر منشاء ابتدایی آلودگی از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که دارای تجهیزات بسیار پیشرفته در این زمینه هستند، ثابت شود باید ببینیم چطور این برنج‌های آلوده هنگام ورود که کاملا هم قانونی صورت گرفته وارد کشور شده‌اند و همان زمان مسئولان متوجه نشده‌اند.

وی با اشاره به این‌که برنج 1121 یکی از مقاوم‌ترین انواع برنج درمقابل آلودگی است گفت: براساس مشخصات فنی و اطلاعاتی که درباره این نوع برنج در دست است مدت زمان نگهداری آن دو سال تعیین شده است که در صورت مناسب بودن شرایط نگهداری در انبارها حتی می‌تواند تا سه سال نیز افزایش یابد به همین دلیل باید ابتدا ببینیم آلودگی از کدام منشاء صورت گرفته و چرا آلودگی ایجاد شده است. این مقام صنفی درباره فروش نرفتن این نوع برنج خاص که خبرساز شده است، افزود: شرکت بازرگانی دولتی نتوانسته در طول دوره مذکور این برنج را در بازار بفروشد چون از سال 1392 که وارد کشور شده، تازه فروش آنها آغاز شده است. احتمال دارد برنج‌های آلوده به دلیل نزدیک بودن با برخی مواد مثل لاستیک یا مواد شوینده یا حتی سمومی که در انبارها برای نگهداری کالا استفاده شده آلوده باشد.

رازهای یک گزارش مسکوت

از سوی دیگر، دبیر انجمن برنج کشور با بیان این‌که در سال‌های گذشته گروهی برای بررسی سلامت یا آلودگی برنج‌های هندی به این کشور سفر کرده بودند، گفت: تاکنون این گزارش را کسی ندیده است. جمیل علیزاده‌شایق در گفت‌وگو با مهر ضمن بیان این‌که داستان برنج‌های آلوده از اسفند 92 آغاز شد، اظهار کرد: آن زمان اعلام کردند که پنج برند سرشناس ایرانی آلوده هستند سپس مشخص شد برنج‌ داخل آن کیسه‌ها، محصول ایرانی نبوده و این مساله صحت نداشته است. دبیر انجمن برنج کشور با بیان این‌که کمیسیون یادشده در دوران فعالیت خود دو اقدام مهم انجام داد، گفت: در آن دوران کشور هند به ما بدهکار بود و به‌دلیل تحریم‌ها نمی‌توانست پولمان را پس دهد در نتیجه مسئولان دو کشور توافق کردند که هند، به‌جای این بدهی به ایران کالا بدهد که برنج هم از جمله این کالاها بود، به همین دلیل وقتی بحث آلودگی مطرح شد، گفتند برنج هندی آلوده است، چون از جای دیگر برنجی وارد نمی‌شد. شایق افزود: بنابراین در کمیسیون تصمیم گرفته شد گروهی از اعضا به هند سفر و این موضوع را بررسی کنند که در این سفر فقط نماینده انجمن برنج حضور نداشت.

بخشی از برنج‌های تاریخ مصرف گذشته سمی است

همچنین عبدالرضا مصری، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انبارهای پلمب شده برنج تاریخ‌مصرف گذشته، زیرنظر وزارت بهداشت است، گفت: براساس آزمایش انجام شده، بخشی از برنج‌های تاریخ مصرف گذشته سمی و بخشی هم تا آخر سال اعتبار مصرف دارد. وی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: من در جریان موضوع برنج‌های تاریخ مصرف گذشته موجود در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی، هستم و می‌دانم که موضوع در حال پیگیری است. وی افزود: برنج‌های تاریخ مصرف گذشته شرکت بازرگانی دولتی هم‌اکنون در انبارهای این شرکت موجود و از توزیع آن جلوگیری شده است. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا بخشی از برنج‌های تاریخ مصرف گذشته توزیع شده است، تصریح کرد: اطلاعی از این موضوع ندارم اما به محض انقضای تاریخ مصرف برنج‌ها، این موضوع اعلام و جلوی توزیع آن از انبارها گرفته شد و هیچ برنجی از انبار خارج نشد. این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حال حاضر 130 هزار تن برنج در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی پلمب شده و در حال آزمایش است.

آلودگی برنج هندی از زبان هندی‌ها

تاکنون مقالات علمی بسیاری درباره آلودگی برنج‌های هندی در رسانه‌های جهان منتشر شده و حتی در کشور هند، پایان نامه‌هایی به این موضوع اختصاص پیدا کرده است تا جایی که در یکی از این پژوهش‌ها، به طورعلنی قید شده که برنج‌های هندی در برخی مناطق این کشور، به یکی از فلزات سنگین به نام آرسنیک بشدت آلوده است و عوارض جسمی مصرف تدریجی این سم، در قالب بیماری‌هایی مهلک بر مردم آن منطقه آشکار شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها