ظریف: سعودی‌ها توهم حذف ایران از معادلات منطقه‌ را دارند

توصیه‌های ایران و گوش ناشنوای عربستان

تلاش برای تطهیر تروریست‌ها

شاید استفان دی میستورا از این متاسف باشد که با رفت و آمدهای پیاپی خود برای احیای مذاکرات ژنو 3 هنوز نتوانسته به نتیجه مطلوبی برسد، زیرا ائتلاف به رهبری دوحه ـ ریاض، اسامی کسانی را به عنوان نمایندگان گروه‌های مخالف سوریه اعلام کرده که در آنها گروه‌های تروریستی نیز حضور دارند؛ یعنی همان کسانی که طی سال‌های گذشته بارها مرتکب قتل و جنایت شده و کارهایشان درخدمت به صهیونیست‌ها بوده، اما حالا کارشان به جایی رسیده که خود را تنها نمایندگان واقعی ملت سوریه می‌دانند!
کد خبر: ۸۷۵۵۶۰
تلاش برای تطهیر تروریست‌ها

از این‌رو ملت سوریه از خود می‌پرسد: این گروه‌ها چه آینده‌ای را برای کشورشان ترسیم خواهند کرد؟ غیر از این است که یا ما را به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردانند یا دموکراسی شبیه به عربستان را درکشور ما اعمال خواهند کرد که دیدیم چند روز پیش یکجا 47 نفر از مخالفان را اعدام کردند.

کسانی که در جوار بنی‌‎سعود آرام گرفته‌اند یا آنهایی که در کاخ سفید گرد آمده‌اند، جز این هدفی ندارند. برای مردم سوریه دیدگاه‌های گروه موسوم به جیش‌الاسلام کاملا روشن است، اما آیا به گوش حامیان این گروه نرسیده که چگونه آنها مدارس را منهدم می‌کنند و دانشگاه‌ها و اماکن مسکونی را در دمشق و اطراف آن هدف قرار می‌دهند؟ بر اثر این حملات تاکنون صدها نفر بیگناه ازجمله زنان و کودکان کشته شده‌اند. جرایم این گروه فقط به کشتن مردم محدود نمی‌شود؛ بلکه آنها بارها به هیات‌های نمایندگی و سفارتخانه‌های خارجی کشورهایی که با سیاست‌های واشنگتن همراه نیستند نیز حمله کرده‌اند.

ائتلاف ریاض این روزها کاملا نشان داده است چه کسانی از تروریست‌ها در سوریه حمایت می‌کنند. طبعا وقتی آنها از راه‌حل‌های دیپلماتیک صحبت می‌کنند، روشن است که هدفشان یک شعبده بازی جدید است. آنها به ظاهر حرف از توقف خونریزی‌ها و رواج دموکراسی و آزادی در سوریه می‌زنند، اما درعوض آنها جز مرگ و نیستی و کشتار بیگناهان دستاوردی ندارند.

چند روز دیگر تا برگزاری مذاکرات ژنو مانده است، اما همچنان بر سر تعیین اسامی کسانی که باید شرکت کنند، اختلاف است. این به‌عهده سازمان ملل متحد و نماینده‌اش، دی میستوراست که آنها را تعیین کند. آیا سازمان ملل بعد از چند سال که از بحران سوریه می‌گذرد، هنوز برایش روشن نشده که تروریست‌ها چه کسانی هستند؟

سازمان‌های حقوق بشری تاکنون ده‌ها جرم را از تشکل‌های تکفیری ثبت کرده‌اند. یکی از همین تشکل‌ها جیش‌الاسلام است. آیا آنها هم منتظر دستوری از واشنگتن هستند یا برایشان پنج سال گذشته کافی است؟ اگر کارها به همین منوال پیش برود، مذاکرات ژنو یا هر کنفرانس دیگری هیچ دستاوردی نخواهد داشت. بخصوص اگر طبق دیدگاه آمریکا بخواهد پیش برود، امور از پیچیدگی بیشتری برخوردار خواهد شد. هدف آمریکا این است که گروه‌های تروریستی را به عنوان یک طرف مذاکرات معرفی و آنها را با عنوان «مخالفان میانه‌رو» تطهیر کند. شاید روزی بخواهد داعش را هم به میز مذاکرات فرا بخواند! اما اینها چیزی است که ملت و رهبری سوریه هرگز آنها را نخواهند پذیرفت.

در تحولات جاری اعم از تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی ما هنوز هیچ تغییری واقعی در مواضع دولت‌های شرکت‌کننده در جنگ سوریه مشاهده نمی‌کنیم. طبعا میدان جنگ باز هم تا جایی که اینها را قانع به مبارزه با تروریسم کند، استمرار خواهد داشت. با این حال دولت سوریه از هیچ فرصتی برای کاستن از حجم خسارت‌ها به کشور فروگذار نمی‌کند و با حضور در مذاکرات موافقت می‌کند تا برای حل بحران سوریه راهگشا باشد.

منبع: البعث چاپ سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها