رییس پلیس راهور تهران بزرگ:

سرویس های فاقد برچسب جریمه می شوند

کودکان از اقشار بسیار آسیب‌پذیر در تصادفات رانندگی هستند؛ اما برخلاف این مهم هنوز در جامعه حساسیت‌ها در این خصوص بالا نرفته و ایمنی کودکان هنگام استفاده از خودرو جدی گرفته نمی‌شود. برای نمونه براساس قانون، نشاندن کودک زیر 12 سال روی صندلی جلوی خودرو بدون استفاده از صندلی کودک ممنوع است؛ اما هنوز هستند والدینی که از حوادث اتفاق افتاده درس عبرت نگرفته و به این قانون توجه لازم را ندارند.
کد خبر: ۸۷۵۲۴۰
سرویس مدارس، هویت ندارد

بخشی دیگر از حوادثی که برای کودکان و نوجوانان اتفاق می‌افتد، ناشی از بی‌توجهی به ایمن‌سازی سرویس مدارس است و به نظر می‌رسد، گره این کار فقط از سوی آموزش و پرورش و اولیای مدارس باز می‌شود؛ زیرا هرچه دیگر ارگان‌ها تلاش می‌کنند سرویس مدارس را هویت‌دار کرده و ایمنی را برای دانش‌آموزان برقرار کنند، مسئولان آموزش و پروش و اولیای مدارس از آن حمایت نکرده و همکاری نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد اولیای مدارس نمی‌خواهند از منافع خود بگذرند؛ زیرا رانندگان سرویس‌های مدارس توسط کارکنان مدرسه انتخاب شده یا خود آنها به این کار می‌پردازند.

این مساله زمینه را برای بی‌اعتمادی والدین نیز فراهم کرده به همین دلیل بسیاری از والدین تلاش می‌کنند خودشان بچه‌ها را به مدرسه برده و آنها را بازگردانند، این درحالی است که این ماجرا به ترافیک و آلودگی هوا نیز دامن می‌زند.

افزون براین، رویکرد اشتباه آموزش و پرورش سبب شده سرویس‌های مدارس از ویژگی‌های مناسبی برخوردار نباشند؛ برای نمونه در بیشتر مواقع بیش از ظرفیت خودرو و تا دو برابر استاندارد، دانش‌آموز را سوار این سرویس‌ها می‌کنند.

این درحالی است که باید از خودروهایی برای سرویس مدارس بهره گرفت که ایمن‌سازی شده و هویت مشخصی داشته باشند.

درواقع بهتر است از مینی‌بوس، میدل‌باس یا اتوبوس‌هایی استفاده کرد که ایمن‌سازی شده و رنگ و بغل‌نویسی به آن هویت مشخصی داده باشد.

در این خودرو‌ها باید صندلی و ارتفاع آن مناسب فیزیک دانش‌آموزان باشد و هر کدام از آنها بتوانند کمربند ایمنی خود را ببندند.

علاوه براین فاصله صندلی‌ها نیز باید به گونه‌ای باشد که هنگام توقف ناگهانی دانش‌آموزان به یکدیگر یا بدنه خودرو برخورد نکنند.

نباید فراموش کرد هویت بخشیدن به سرویس مدارس برای این وسایل نقلیه حرمت نیز خواهد آورد؛ زیرا به این شکل دیگر شهروندان سرویس مدارس را خواهند شناخت و هنگام سوار و پیاده شده دانش‌آموزان، نکات ایمنی را دقیق‌تر رعایت می‌کنند.

هادی هاشمی - رئیس‌پلیس پیشین راهور پایتخت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها