سال‌ها پیش در کتابی خوانده بودم، به‌جایی که زبان و قلم از توصیف زیبایی و عظمت آثار خالق هستی بازمی‌ماند، رسالت تصویر صدچندان می‌شود. متخصصان علوم شناختی معتقدند ماندگاری تصویر و آثار دیداری در ذهن انسان بسیار طولانی و دقیق‌تر از آثار مکتوب و شنیداری است. بهره‌گیری از آثار تصویری مانند فیلم و انیمیشن آن هم با موضوعات تاریخی و داستانی می‌تواند بیشترین تأثیر آموزشی و اخلاقی را بر جوانان داشته باشد.
کد خبر: ۸۷۰۶۱۸
روایت «قصه‌های قرآنی» در تلویزیون

با همین هدف، موسسه فرهنگی هنری تبیان با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی بسیج و سازمان صداوسیما به تولید مجموعه تلویزیونی ـ داستانی قصه‌های تبیان (قصه‌های خدا) با مضامین تاریخی و عبرت‌آموز اقدام کرده است. جامعه هدف این تولیدات رسانه‌ای، تمام افراد جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان هستند.

مجموعه‌ای اپیزودیک با داستان‌های متنوع

جمال شورجه، کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده نامی سینمای انقلاب اسلامی که مدیریت هنری مجموعه تلویزیونی قصه‌های تبیان را به‌عهده دارد، به جام‌جم گفت: مجموعه‌ای به نام قصه‌های تبیان که در ابتدا نام آن قصه‌های خدا بود با تهیه‌کنندگی آقای فرج‌الله سلحشور در دست ساخت است.

ساختار این مجموعه تلویزیونی اپیزودیک طراحی و اجرا شده است؛ یعنی هر قسمت یک داستان مجزا دارد. داستان‌ها همه واقعی بوده و حاوی حکمت خداوندی و عبرت‌های بشری چه به صورت تاریخی و چه معاصر است. در واقع داستان‌هایی است که محتوا و سناریوی آنها را خداوند متعال در قالب معجزات، حوادث و صواب و عِقاب در طول تاریخ بشریت ایجاد و باعث شده است.

داستان‌ها از اسناد مختلف جمع‌آوری شده و شرط آن هم واقعیت داشتن داستان‌هاست.

شبکه افق وترویج سبک زندگی اسلامی

شورجه با اشاره به این‌که در گام نخست، شبکه افق مجموعه را پخش خواهد کرد، افزود: داستان‌ها با راهنمایی و مدیریت منصور براهیمی نوشته شده است. براهیمی از فیلمنامه‌نویسان فعال در حوزه انقلاب اسلامی است. مطابق تعهدی که به سازمان بسیج داریم در سال گذشته چند قسمت از قصه‌های تبیان را ساخته و تحویل دادیم و بخشی از قسمت‌ها هم تا پایان امسال ساخته می‌شود و ساخت بقیه قسمت‌ها هم برای سال 1395 پیش‌بینی شده است. حسین زندباف تدوینگر مجموعه است.

مدیریت هنری مجموعه تلویزیونی قصه‌های تبیان گفت: در تمام قسمت‌های این مجموعه، تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی ـ‌ ایرانی مانند طرز رفتار با همسایه، کسب روزی حلال، بازار و مشتری، خیرین مدرسه‌ساز و کارآفرینی مشهود است.

پخش فاز دوم از شبکه ‌آی فیلم

مسعود فرهمند، از مدیران موسسه فرهنگی هنری تبیان نیز درباره این مجموعه گفت: قصه‌های تبیان مجموعه‌ای داستانی ـ اخلاقی شامل اتفاقات و عبرت‌هایی است که رخ داده و مستند شده است. محور ‏اصلی داستان‌ها، خدامحوری و پندآموزی و هر قسمت 45 دقیقه است.

وی افزود: طبق قراردادی که بین این موسسه و معاونت برون‌‏مرزی سازمان صداوسیما منعقد شده، موظف هستیم که 15 قسمت از این مجموعه را تا پایان امسال به بخش برون‌مرزی ‏تحویل دهیم که از این تعداد پنج قسمت تحویل داده شده و بقیه قسمت‌ها نیز در مرحله تدوین است و تا پایان سال تحویل داده خواهد ‏شد.‏ قرارداد این 15 قسمت در زمان مدیریت آقای سرافراز در معاونت برون‌مرزی بسته شد و اگر حمایت‌ها و پیگیری‌های ایشان ‏نبود کار با این سرعت و دقت پیش نمی‌رفت. پیش‌بینی شده است که این 15 قسمت از شبکه آی‌فیلم و شبکه‌های برون‌مرزی ‏پخش شود.

فرهمند گفت: قرارداد ساخت 45 قسمت دیگر با معاونت فرهنگی بسیج برای مدت سه سال منعقد شده است. در سال ‏گذشته 15 قسمت ساخته و تحویل داده شد، 15 قسمت هم که در مرحله تدوین است تا پایان امسال تحویل می‌شود. 15 قسمت هم ‏در سال آینده ساخته و به معاونت بسیج تحویل خواهد شد. مجموعه‌های این بخش قرار است از شبکه‌های داخلی بخصوص افق ‏پخش شود.

به گفته وی، مهم‌ترین شاخصه این مجموعه‌ها، با تأکید و نظارت آقای سلحشور، جوانگرایی است. یعنی تمام کارگردانان، نویسندگان و بازیگران، چهره‌‏های ناشناخته امروز و آینده‌دار فردا هستند. این اعتماد و میدان دادن آقای سلحشور به جوانان باعث شد که یکی از همین مجموعه‌ها با عنوان ‏فیلم ساده‌دل به کارگردانی محمد صادقی جایزه نخست جشنواره سروش سال 1394 را از آن خود کند.

فرهمند تصریح کرد: بیشتر سناریوی فیلم‌ها توسط هنرجویان جوان مؤسسه تبیان زیرنظرمستقیم استاد براهیمی نوشته شده و به نوعی آن را می‌توان کلاس ‏درس و تمرین سناریونویسی حرفه‌ای قلمداد کرد.داستان‌هایی همچون فراموشی، ساده‌دل، استخاره، مدیون، امدادگر، شکار آهو، حاجت‌نامه ملانظرعلی، ورشوچی و بسیاری دیگرکه یا به فیلم داستانی تبدیل شده‌‌ یا در حال ساخت است.

فرج‌الله سلحشور، تهیه‌کننده:

به این پروژه، قصه‌های خدا می‌گوییم زیرا اساس قصه‌ها بر مبنای خدامحوری، واقعی، عبرت‌آموز و معناگراست. قصه‌های زندگی و حوادثی که درآن رخ می‌دهد‌ می‌تواند هم مستندی از حوادث عبرت آموز باشد و هم درس‌هایی از ایمان و اخلاق و دین‌مداری .این اتفاقات، قابلیت قصه یا فیلمنامه شدن را دارد. این واقعیتی که به قصه تبدیل می‌شود باید دارای جذابیت برای مخاطب باشد.

محمدزندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها