در مسابقه «دستپخت» صورت می‌گیرد

انتخاب آشپز برتر در مطبخ تلویزیون

تا به حال مسابقات آشپزی تلویزیون، بهانه‌ای بوده برای سرگرمی و نشاط؛ اما از عید قربان مسابقه «دستپخت» با نگاه علمی به آشپزی در شبکه یک آغاز شده و سرآشپزهای متخصص را وارد میدان رقابت کرده است. در این مسابقه نه‌تنها شرکت‌کنندگان اهل فن هستند، بلکه داوران هم از میان بهترین متخصصان رشته آشپزی انتخاب شده‌اند.
کد خبر: ۸۶۵۵۱۳
انتخاب آشپز برتر در مطبخ تلویزیون

مسابقه سرآشپزها

دنیای آشپزی بسیار وسیع‌تر از چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد و از زیرشاخه‌های متعدد تشکیل شده است. شاید همین مسأله باعث شده یک مسابقه تلویزیونی بین سرآشپزها شکل بگیرد. شاهرخ امیرمعزی، تهیه‌کننده مسابقه دستپخت معتقد است موضوعات مرتبط با تغذیه همیشه جذاب بوده و برنامه‌هایی با این موضوع، در زمره پرمخاطب‌ها قرار می‌گیرند. او مسابقه دستپخت را بهانه‌ای برای تغییر نگرش مردم نسبت به مقوله آشپزی می‌داند و می‌گوید: آشپزی یک علم است که با ذوق و خلاقیت همراه می‌شود. این رشته در دانشگاه‌ تدریس می‌شود و از‌جمله رشته‌های درآمدزاست. به همین دلیل مبنای مسابقه دستپخت علمی است و افرادی که در این برنامه حضور دارند همه آشپز و سرآشپزهای متخصص و تحصیلکرده هستند. طبیعی است رقابت سرآشپزها، مسابقه دستپخت را به یک برنامه تخصصی بدل کرده که شاید برای عموم مردم جذابیت نداشته باشد؛ اما امیرمعزی معتقد است یک مسابقه حتی اگر تخصصی باشد باز هم برای مخاطبان جذابیت دارد به‌خصوص اگر رقابت بر سر آشپزی باشد. او در این باره می‌گوید: فرمول هیچ کدام از برنامه‌های ما تکراری نیست. داور هر مسابقه درباره دستورپخت غذا توضیح می‌دهد و بیننده در ادامه آموزشی دریافت می‌کند که توسط 9 نفر با 9 شکل شیوه متفاوت ارائه می‌شود. به همین دلیل او می‌تواند در مقام یک قاضی، تماشاگر یک رقابت باشد و از آن لذت ببرد.

آشپزی و چیزهای دیگر

دستپخت، صرفا بر آشپزی و پخت غذا متمرکز نیست و می‌توان آن را یک مسابقه آموزشی دانست. شرکت‌کنندگان این مسابقه در زمینه‌های متعددی قضاوت می‌شوند که از آن جمله می‌توان به دقت در خرید، رعایت فرمول اصلی، پخت مناسب (نه کم و نه زیاد)، مهارت فردی، حفظ ارزش غذایی، محیط‌زیست (تفکیک زباله)، مصرف انرژی، خلاقیت، طعم و مزه، طراحی و تزئین غذا اشاره کرد.

به گفته امیرمعزی، در یک مسابقه تلویزیونی که با حضور افراد متخصص برگزار می‌شود، فرصت برای طرح مسائل مهم فراهم است. او می‌گوید: اگر در زمینه مصرف انرژی، تفکیک زباله و مواردی از این دست در کشورمان مسأله داریم چه چیزی بهتر از این که چنین مسائلی در یک مسابقه جذاب از سوی متخصصان و کارشناسان رعایت شود تا توجه و حساسیت مردم افزایش یابد. به همین دلیل در مسابقه دستپخت، صرفا به پخت غذا توجه نداریم و به مواردی چون نظافت، مصرف انرژی، تفکیک زباله، رعایت الگوی مصرف و... هم امتیاز می‌دهیم.

یکی از میان همه

برای تولید مسابقه دستپخت فراخوان داده شد و تعداد زیادی از علاقه‌مندان به آشپزی برای شرکت در این مسابقه داوطلب شدند. اگرچه قرار بود سرآشپزهای متخصص در این مسابقه حضور داشته باشند، اما فرصت رقابت از افراد علاقه‌مندی که تجربه و تخصص نداشتند، گرفته نشد و آنها هم مانند دیگران در گزینش اولیه مسابقه شرکت کردند. امیرمعزی درباره گزینش اولیه داوطلبان توضیح می‌دهد: داوطلبان متخصص و غیرمتخصص باید از فیلترهای اولیه عبور کنند تا امکان حضور در این رقابت برایشان فراهم شود. از میان کسانی که تجربه و تخصص بالایی نداشتند، فقط یک نفر توانست مرحله گزینش را پشت سر بگذارد. این فرد دوره‌های مختصری گذرانده بود؛ اما مطالعات زیادی در زمینه تغذیه و آشپزی داشت و در نهایت از میان 9 شرکت‌کننده نفر هشتم شد و به مرحله بعدی راه پیدا نکرد.

سرآشپز برتر در نوروز

شرکت‌کنندگان مسابقه دستپخت در قالب گروه‌های 9 نفره با هم مسابقه می‌دهند. از میان افراد هر گروه که شش بار با هم رقابت می‌کنند، یک نفر به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند و در نهایت بعد از برگزاری مسابقات همه گروه‌ها، در پایان مسابقات و در اسفندماه 9 برنده به مرحله نهایی راه پیدا می‌کنند. تاکنون سه گروه مسابقه داده‌اند و مسابقه گروه چهارم به‌تازگی آغاز شده است.

مرحله نهایی مسابقه دستپخت با حضور 9 برگزیده دور اول، در تعطیلات نوروز از شبکه یک پخش و در نهایت یک نفر از آنها به‌عنوان برنده نهایی معرفی می‌شود و عنوان سرآشپز برتر سال 94 را به دست می‌آورد. بر‌اساس اظهارات امیرمعزی، مسابقات نهایی قرار است در شهرهای متخلف کشور تصویربرداری شود. برندگان، غــذاهای بومــی و محلی بپزند و داوران هم درباره غذا و فرهنگ غذایی هر شهر اطلاعاتی در اختیار مخاطبان بگذارند.

میدان‌‌700 مترمربعی

در مسابقه آشپزی دستپخت، شرکت‌کنندگان از اولین مراحل آشپزی یعنی خرید مواد لازم، با هم رقابت می‌کنند؛ اما پرهیز از تبلیغ کالای موجود در بازار و مدیریت و هدایت کردن شرکت‌کنندگان هنگام خرید باعث شده است بخشی از استودیوی این مسابقه به عرضه محصولات غذایی اختصاص یابد.

به گفته تهیه‌کننده این برنامه، استودیوی مسابقه دستپخت چیزی حدود 700 متر مربع مساحت دارد که شامل فروشگاه، سالن اصلی مسابقه، اتاق داوری و دو اتاق برای ضبط گفت‌وگوهاست. از این مساحت چیزی حدود 350 متر مربع به سالن مسابقه اختصاص داده شده که همه جور امکانات و تجهیزات لازم برای رقابت 9 سرآشپز را در اختیار می‌گذارد.

داوران دنیا دیده

داوران مسابقه دستپخت از میان دانش‌آموختگان و متخصصان رشته آشپزی و هتلداری انتخاب شده‌اند. به گفته امیرمعزی، نیمی از داوران، سابقه کار در شبکه‌های تلویزیونی دنیا دارند و بیشتر آنها در جشنواره‌های آشپزی داخلی و بین‌المللی داور بوده‌اند. تاکنون شش داور با مسابقه دستپخت همکاری کرده‌اند و به زودی یک داور دیگر به جمع داوران این مسابقه اضافه می‌شود که اهل کشور مکزیک و البته مسلمان است. اسکار گنزالس از دانشگاه کانادا فارغ‌التحصیل شده است و 17 سال سابقه کار حرفه‌ای دارد.

جلال زواره

داوران مسابقه دستپخت عمدتا خارج از کشور تحصیل کرده‌اند یا دوره‌های آموزشی بین‌المللی را با موفقیت طی کرده‌اند.

جلال زواره فارغ‌التحصیل رشته هتلداری، چند دوره معتبر بین‌المللی را در چند کشور اروپایی گذرانده و ده سال به صورت حرفه‌ای در زمینه هتلداری و آشپزی فعالیت می‌کند.

معین معینی

عشق به آشپزی و خلاقیت در پخت غذاهای مختلف، معین معینی را راهی دانشگاه جرم براون کانادا کرد. دوران کارآموزی را در ایرلند جنوبی گذراند و بعد از آن به سوئد رفت. مارکوپولوی آشپزی، بعد از راه‌اندازی چند رستوان بین‌المللی با بیش از 13 سال تجربه کاری، حالا یکی از داوران مسابقه دستپخت است.

فرانسوا حسین

داور فرانسوی‌الاصل مسابقه دستپخت، مسلمان شده، همسری ایرانی دارد و ساکن تهران است.

او بیش از 20 سال در زمینه آشپزی فعالیت کرده است. گاهی به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف و گاهی در مقام مدرس در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های معتبر بین‌المللی حضور دارد.

کامران سروش

با تجربه‌ای حدود 30 سال، کامران سروش باسابقه‌ترین داور مسابقه آشپزی است. او تنها ایرانی دارنده ستاره از موسسه میشلین استار است که به هتل‌ها و رستوران‌های بین‌المللی ستاره می‌دهد . سروش زمانی که در اروپا رستوران‌داری می‌کرده، توانسته از این موسسه ستاره بگیرد و حدود هفت سال سابقه کار تلویزیونی و آموزش در زمینه آشپزی دارد.

سامان گلریز

برای تماشاگران تلویزیون سامان گلریز نام و چهره‌ای آشناست. او در رشته عکاسی فارغ‌التحصیل شد، اما علاقه به آشپزی او را به تحصیل در رشته هتلداری کشاند و توانست در رشته آشپزی بین‌المللی از دانشگاه استار کلاید تخصص بگیرد. گلریز به‌منظور تحقیقاتی در زمینه تغذیه و آشپزی به اروپا، آفریقای شمالی و جنوب آسیا نیز سفر کرده است.

الهه سلامی

کوردون بلوی فرانسه le cordon bleo)) که معتبرترین مدرسه آموزش آشپزی در اروپاست و در سراسر دنیا شبعاتی دارد، هر ساله فارغ‌التحصیلان بسیاری به دنیای آشپزها و سرآشپزها معرفی می‌کند. الهه سلامی یکی از این فارغ‌التحصیلان است که حدود 12 سال در زمینه علوم تغذیه، آشپزی و آموزش فعالیت می‌کند.

آذر مهاجر

گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها