از طریق خط لوله و ال.ان.جی محقق می‌شود

برنامه افزایش سهم ایران در بازار جهانی گاز

در حالی که همایش بین‌المللی پتروشیمی‌ هیات‌های بلندپایه‌ای شرکت‌های بزرگ پتروشیمی ‌را به ایران کشاند تا خود را برای ورود به این صنعت آماده کنند، استفاده هوشمند از بخش پژوهش و فناوری در پتروشیمی‌ باعث می‌شود تا با استفاده از سرمایه‌های جذب شده، استراتژی تکمیل زنجیره تولید در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی کشور بالاخره تدوین شود.
کد خبر: ۸۶۴۴۹۷
تکمیل زنجیره‌های تولید با سرمایه‌گذاری خارجی

به گزارش جام‌جم، شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌همایش بین‌المللی IPF را با حضور 97 شرکت از 25 کشور دنیا در حالی برگزار کرد که برخلاف گذشته این همایش تنها با هدف جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنعت پتروشیمی ‌ایران نبوده است. در واقع از زمان ایجاد تفاهم ایران با کشورهای 1+5 وزیر نفت و دیگر مسئولان صنعت نفت کشورمان تاکید داشته‌اند که در دور جدید همکاری با شرکت‌های بین‌المللی علاوه بر جذب سرمایه، حتما در زمینه انتقال دانش فنی نیز باید اتفاقات جدی رخ دهد و تفاهم‌هایی منعقد شود. از همین‌رو ‌ هیات‌های بلندپایه‌ای از شرکت‌های مطرح آلمان، استرالیا، اسپانیا، سوئیس، اتریش، انگلیس، کره‌جنوبی و چین راهی ایران شدند تا طی دو روز دروازه عبور به صنعت پتروشیمی ‌ایران را دریابند.

همواره سه ویژگی خوراک و نیروی انسانی متخصص فراوان و ارزان در کنار دسترسی به آب‌های آزاد از جمله مزیت‌های نسبی ایران محسوب می‌شده که طی چند سال اخیر امنیت مثال زدنی موجود در داخل مرزهای کشور به این مزیت‌ها اضافه شده است. درست زمانی که کشورهای عراق، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس از طرفی و افغانستان و پاکستان نیز از طرف دیگر با اغتشاشات و ناامنی‌های گسترده و عمیقی دست به گریبانند. غول‌های پتروشیمی‌دنیا که برای کسب سود بیشتر، برای تحقق هر سنت آن برنامه‌ریزی می‌کنند بخوبی نسبت به این امر واقفند.

در این میان صنعت پتروشیمی ‌کشور باید دقیق‌ترین برنامه‌ریزی را برای دستیابی به بهترین نتیجه داشته باشد. در راستای برنامه برای تکمیل زنجیره‌های تولید محصولات پتروشیمی‌از بالادست تا پایین دست محمدحسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه جام‌جم با اشاره به تجمع تولید متانول در چند سال آینده در کشور گفت: وقوع تحریم‌ها و عدم دسترسی به فناوری‌ها و تجهیزات مورد نیاز باعث شد روند احداث طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی ‌در کشور به‌گونه‌ای باشد که در چند سال آینده تولید متانول به بیش از 24 میلیون تن در سال برسد.

وی افزود: باتوجه به روند تولید متانول از سنتز گاز زغال‌سنگ در چین پیش‌بینی می‌شود ‌ بازارهای صادراتی آن نیز با افت فاحش قیمت مواجه شود. پیوندی با اشاره به این‌که سیاست ما این است که پروژه‌های متانول کشور با درصد پیشرفت فیزیکی کم را به ایجاد واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن تشویق کنیم، گفت: سرمایه‌گذاران پروژه‌های متانولی که هم‌اکنون ٥ تا ١٠ درصد بیشتر پیشرفت ندارند، باید بدانند محصول آنها زمانی به بازار می‌آید که قیمت این محصول به‌دلیل افزایش تولید در بازار به‌شدت افت کرده است؛ اما با توجه به بسیج امکانات و زمینی که در اختیار دارند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری در واحدهای تبدیل متانول به پروپیلن از سود بیشتری برخوردار شوند.

وی در ادامه با تاکید بر اقدامات انجام شده توسط شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی‌ اظهار کرد: اقدامات بسیار خوبی در بخش پژوهش و تحقیقاتی انجام شده است و ما به‌دنبال این هستیم که فناوری تبدیل متانول به پروپیلن را در کشور و توسط بخش خصوصی به اجرا بگذاریم که اگر این اتفاق برای بار اول رخ دهد، راه برای دیگر شرکت‌ها باز می‌شود تا ضمن افزایش تولید پروپیلن در کشور، صنعت پتروشیمی‌ به سمت توسعه بخش‌های پایین‌دستی خود حرکت کند.‌به گزارش جام‌جم، افزایش رشد تقاضای پروپیلن در سطح جهان به‌دلیل افزایش تقاضا برای مشتقات آن، بویژه پلی‌پروپیلن بوده است. از این‌رو اغلب کارشناسان بر این نکته که تقاضا و نیاز بازار به پروپیلن نسبت به تولید آن رشد سریع‌تری دارد، متفق‌القول هستند. پلی‌پروپیلن یک پلیمر به‌شمار می‌رود که در مصارفی چون فیلم و ورق، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری تزریقی، بسته‌بندی غذایی، نساجی، تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزای خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، پلیمر تولید شده از منومر پروپیلن به‌طور معمول در برابر حلال‌های شیمیایی، بازها و اسیدها مقاوم است.

حسین نایینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها