حضور در محیط‌های آلوده و تماس با افراد مبتلا، عامل مهم ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی است اما با چند راهکار ساده می‌توان از ابتلا به این بیماری‌های شایع زمستانی پیشگیری کرد.
کد خبر: ۸۵۳۶۸۵
چگونه به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا نشویم؟

به گزارش جام جم سرا به نقل از ایسنا، ابتدا لازم است به تفاوت بین سرماخوردگی و آنفلوآنزا پی ببریم. آنفلوآنزا نوعی بیماری ویروسی عفونی است و احتمال ابتلا به آن در تمام سال امکانپذیر اما در فصل زمستان شایع‌تر است.

آنفلوآنزا نسبت به سرماخوردگی‌ معمولی کمتر شیوع پیدا می‌کند و موجب می‌شود بیماران با علائم شدیدتری روبرو شده و دوره بیماری نیز طولانی‌تر است.

هنگامیکه فرد مبتلا، عطسه یا سرفه می‌کند میلیون‌ها قطره از مخاط حاوی ویروس آنفلوآنزا در هوا منتشر می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این میکروب‌های ناپیدا می‌توانند تا فاصله یک متری از فرد مبتلا هم منتشر شوند. همچنین این ویروس می‌تواند تا 24 ساعت در فضای بیرون از بدن، زنده بماند.

در صورتی که فرد سالمی در این فضا نفس بکشد یا با سطح آلوده به این قطرات تماس داشته باشد و آن را به بینی یا دهان خود نزدیک کند احتمال دارد به ویروس آنفلوآنزا آلوده شود.

توانایی ویروس برای ادامه حیات در بیرون از بدن یکی از دلایل اصلی مسری بودن آن است. به همین دلیل اقدامات زیادی برای آموزش افراد در مورد ضرورت رعایت بهداشت دست‌ها انجام گرفته است.

علائم معمول آنفلوآنزا شامل تب بالا و گاهی همراه با ضعف و درد و احساس سرما است در حالی که علائم معمول سرماخوردگی همچون احتقان بینی و عطسه است و کمتر درد و خستگی آنفلوآنزا در سرماخوردگی مشاهده می‌شود.

آنفلوآنزا که عامل ویروسی علت بروز آن است با مصرف آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود هرچند وجود داروهای غیرنسخه‌ای معمولا در دسترس افراد است که می‌توانند با مصرف آن‌ها درد و بالا رفتن دمای بدن ناشی از آنفلوآنزا را کنترل کنند.

همچنین در حالیکه مصرف دارو می‌تواند در کاهش علائم آنفلوآنزا و سرماخوردگی موثر باشد بهترین راهکار جلوگیری از ابتلا به این ویروس در اولین قدم است.

شست و شوی صحیح دست‌ها و رعایت نظافت آن‌ها از جمله عوامل ضروری برای جلوگیری از گسترش این ویروس است.

علاوه بر این بیماران باید هنگام عطسه یا سرفه کردن، دهان و بینی خود را کامل بپوشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها