رئیس روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر؛

ایستگاه کتاب لابی برج بندر بوشهر مجهز به کتاب شد

جای خالی کتابخانه‌های تخصصی

کتابخانه‌های تخصصی در کشور ما کم نیستند؛ از کتابخانه‌های تخصصی در رشته‌های مختلف علمی گرفته تا حوزه کودک و نوجوان، اما برخی موضوعات علاوه بر مخاطبان متخصص با اقبال عمومی همراه هستند.
کد خبر: ۸۴۷۸۰۲
جای خالی کتابخانه‌های تخصصی

برای مثال، موضوعی چون واقعه عاشورا یک رویداد تاریخی است که نه‌تنها پژوهشگران تاریخی و مذهبی به طور تخصصی بر آن متمرکزند، بلکه گستره فرهنگی و اجتماعی آن به نوعی عموم مردم جامعه را در برمی‌گیرد. از این منظر علاقه‌مندان زیادی درصدد مطالعه آثار مرتبط با این واقعه، پیامدها و آداب و رسوم مترتب بر آن هستند. بر این اساس، شاید وجود کتابخانه‌های تخصصی در این حوزه که بتواند پاسخگوی نیاز مردم عادی جامعه باشد، کاملا محسوس است.

محمد الهیاری معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این رابطه با اشاره به این که موسسات پژوهشی مختلفی در حوزه موضوعات تخصصی در کشور فعال هستند، به جام‌جم می‌گوید: «در حوزه مطالعات تاریخی، دینی و به صورت تخصصی‌تر موضوعات مرتبط با برهه‌های حساس در تاریخ اسلام از جمله واقعه بزرگ عاشورا، پژوهشگران آثار مختلفی را توسط پژوهشکده‌ها یا ناشران خصوصی منتشر کرده‌اند.» به گفته او، اگر چه این کتاب‌ها در کتابخانه‌های کشور موجود است، اما امکان تشکیل کتابخانه‌های تخصصی از سوی پژوهشکده‌های تاریخی و مذهبی فراهم است. او با بیان این که چند کتابخانه تخصصی توسط پژوهشکده‌های تخصصی در شهرهای مختلف به ویژه در شهر قم به ارائه منابع مرتبط با واقعه عاشورا اختصاص دارد، می‌گوید: «امکان دیگری که در این زمینه وجود دارد، این است که بخشی را به این موضوع اختصاص داد.»

غم‌پرور:

از آنجا که شهر قم مرکز فعالیت‌های پژوهشی مذهبی به‌شمار می‌آید قصد داریم یک کتابخانه تخصصی در این شهر برپا کنیم

او با بیان این که در کتابخانه‌های استانی بخشی به مطالعات آن استان اختصاص داده می‌شود، عنوان می‌کند: برای مثال در استان فارس، طبیعتا بخشی از کتابخانه‌های این استان مرتبط با مشاهیر این استان از جمله مباحث حافظ‌شناسی و سعدی‌شناسی است. به گمان معاون توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی، در زمینه اعتقادات و باورهای مذهبی نیز این امکان وجود دارد، برای مثال قسمتی از کتابخانه‌های عمومی را می‌توان به آثار مرتبط با واقعه عاشورا اختصاص داد تا مراجعانی که می‌خواهند به صورت تخصصی در این زمینه مطالعه و پژوهش کنند به این بخش‌ها مراجعه داشته باشند.

او با اشاره به این که در کتابخانه‌های وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی، با توجه به فرا رسیدن برخی مناسبت‌ها مانند محرم و صفر، بخشی به آثار مرتبط اختصاص داده می‌شود، بیان می‌کند: «در ایام محرم نیز برای سهولت مراجعان، کتاب‌های مرتبط با واقعه عاشورا و ادبیات آیینی در یک سالن خاص یا بخش خاص قرار می‌گیرد تا این آثار در معرض دید مراجعان قرار گیرد.»

کتابخانه تخصصی حسینیه اعظم زنجان

حسینیه اعظم زنجان از چند نظر زبانزد عام و خاص است؛ در ایام محرم تعداد زیادی قربانی تقدیم این حسینیه می‌شود تا نذر عزاداران حسینی شود. خود زنجانی‌ها ادعا می‌کنند پس از مراسم عید قربان در منا، این حسینیه بیشترین احشام را قربانی می‌کنند، اما این حسینیه امکانی را برای علاقه‌مندان به فرهنگ عاشورایی و حسینی فراهم کرده که شاید کمتر کسی از آن مطلع باشد. هیأت امنای این حسینیه از سال 89 تأسیس پژوهشگاهی را در سر می‌پروراندند که مزین به نام امام حسین(ع) باشد و امکانات متعددی را برای پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه عاشورا فراهم کند. به این منظور آنها تأسیس یک کتابخانه تخصصی را در دستور کار قرار دادند.

جواد غم‌پرور رئیس هیأت امنای مسجد حسینیه اعظم زنجان درباره این کتابخانه می‌گوید: ابتدا قرار بود این کتابخانه را در شهر قم تأسیس کنیم، اما از آنجا که به دلیل مشکلاتی نتوانستیم جای مناسبی برای آن پیدا کنیم، فعلا بخشی از کتابخانه حسینیه را به آن اختصاص دادیم تا شش هزار جلد کتاب مرتبط با واقعه عاشورا و امام حسین(ع) به صورت امانی در این کتابخانه نگهداری شود.»

به گفته او، اکنون این کتابخانه به صورت موقت در زنجان دایر است تا زمانی‌که محل مناسبی برای آن در شهر قم پیدا کنیم.

او در پاسخ به این که چرا پژوهشگاه و کتابخانه امام حسین(ع) را در خود شهر زنجان احداث نمی‌کنید، می‌گوید: «از آنجا که شهر قم مرکز فعالیت‌های پژوهشی مذهبی به شمار می‌آید، قصد داریم این مرکز را در این شهر برپا کنیم تا محلی برای پژوهشگران و عشاق امام حسین(ع) باشد. برنامه ما این است که با احداث این پژوهشگاه حداقل سالی پنج اثر پژوهشی در زمینه واقعه عاشورا و امام حسین(ع) ارائه کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها