احتمال واگیردار بودن آلزایمر

آلزایمر در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و سبک زندگی بدون فعالیت امروزی نیز در این امر بی‌تأثیر نبوده است. تحقیقات اخیر موضوع جدیدی را پیرامون بیماری آلزایمر مطرح می‌کند به طوری که برخی معتقدند آلزایمر ممکن است قابل انتقال از فردی به فرد دیگر باشد. محققان بررسی‌های خود را روی نوعی بیماری مهلک مغزی آزمایش کردند که به دلیل پروتئین‌های غیرطبیعی موسوم به پریون‌ها ایجاد می‌شود. این پروتئین‌ها با فرآیندهای دارویی خاصی که روی چشم‌ها و مغز انجام می‌شود، وارد بدن می‌شوند و در مغز تکثیر شده و ساختار پروتئین‌های معمولی را بر هم می‌زند. مطالعات قبلی حاکی از آن بود که این برهم زدن ساختاری پروتئین‌ها باعث ایجاد بیماری آلزایمر می‌شود.
کد خبر: ۸۳۷۹۱۲

محققان، هورمون رشد انسانی گرفته شده از اجساد مبتلا به آلزایمر را به 8 نفر از بیماران مبتلا به این بیماری مهلک مغزی تزریق کردند و دریافتند که در مغز 4 نفر از آنها لکه خاکستری و پلاک‌های مغزی ایجاد شد که از علائم شایع آلزایمر به شمار می‌رود. ولی هیچ جهش ژنتیکی در این میان مشاهده نشد. آنها دریافتند حتی با وجود نبود علائم آلزایمر در افراد، احتمال ابتلا به این اختلال در سال‌های بعد وجود دارد. به نوعی، هورمون رشد دریافتی در بیماران که در کودکی صورت گرفت و نیز پروتئین‌های پریون‌، زمینه‌ مناسبی را برای تشکیل پلاک‌های مغزی فراهم می‌کند.

پژوهشگران بعد از مطالعات گسترده به این نتیجه رسیدند که برخی بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر قابل انتقال از انسانی به انسان دیگر است و این بیماری‌های مغزی از طریق بافت پوششی مغز و نیز تزریق هورمون رشد از بیماران آلوده منتقل می‌شود. سیستم مراقبت بهداشتی آمریکا، تزریق هورمون رشد از انسان‌های آلوده را در سال 1985 متوقف کرده است. ولی محققان همچنان باید آزمایش‌های بیشتری روی احتمال وجود چنین انتقال بیماری‌ انجام دهند.

منبع: yahoo

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها