گزارشی از پشت صحنه یک برنامه رادیویی

شب‌های تهران با رادیو

امروزه استفاده از وسایل ارتباطات جمعی از جمله رایانه، لپ‌تاپ، تبلت‌ و گوشی‌های همراه حتی برای کودکان هم امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر شده است، اما این‌که هر یک از این وسایل چه کارایی دارد و هنگام خرید باید به چه نکاتی توجه کرد یا برای ارتقای آگاهی‌های فنی و امنیتی و... چه نکاتی را باید دانست، در اختیار هر کسی نیست.
کد خبر: ۸۲۷۳۵۵
صدای جهان مجازی در رادیو

شبکه رادیویی تهران با تدارک ویژه برنامه‌ای مشاوره محور هر روز در حوزه‌های مختلف از پزشکی و حقوقی گرفته تا خرید وسایل و تجهیزات رایانه، تبلت و... به مخاطبان خود مشاوره می‌دهد.

یکی از برنامه‌های مشاوره‌ای که بسیار مورد استقبال گسترده شنوندگان قرار گرفته، برنامه مشاوره «دنیای مجازی» یا همان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

برنامه «جهان مجازی» پنجشنبه‌ها از ساعت 10 و 30 دقیقه مخاطبان رادیو تهران را برای خرید لپ‌تاپ، رایانه و گوشی همراه یا نرم‌افزارهای آن همراهی می‌کند.

روزی که ما برای تهیه گزارش با این گروه برنامه‌ساز همراه می‌شویم، دنیای مجازی با موضوع بازی‌های رایانه‌ای روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

آشنایی با فضای مجازی

همه گروه از برنامه‌سازان تا مهمان برنامه در استودیو دور هم جمع شده‌اند و درباره مباحثی که قرار است مطرح شود، بحث و تبادل نظر می‌کنند. مهدی رادفر، تهیه‌کننده برنامه با بیان جزئیات بیشتر می‌گوید: «برنامه جهان مجازی کاری از گروه تهران و رویدادهای شبکه رادیویی تهران است که پنجشنبه‌ها به مدت یک ساعت از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز پخش می‌شود. موضوع برنامه درخصوص تکنولوژی روز و فناوری‌های روز در حوزه اطلاعات و‌ IT است که هر هفته با حضور یک کارشناس متخصص پخش می‌شود. شنوندگان از فناوری‌های نوین در حوزه نرم افزار، شبکه و سخت‌افزار و مشاوره بهره‌مند می‌شوند‌.»

رادفر می‌افزاید: «کارشناسان حوزه‌های مرتبط در برنامه حضور می‌یابند و ضمن ارائه مشاوره و اطلاعات درباره موضوع برنامه توضیحاتی را ارائه می‌دهند. کدام گوشی یا تبلت را خریداری کنند، مناسبت‌ترین قیمت برای خرید آنها چیست، برای خرید سیستم‌های حرفه‌ای رایانه یا میکرو رایانه چه باید کرد، مشاوره و راهنمایی خدمات رایانه‌ای و مشاوره خرید سخت‌افزار رایانه از دیگر بحث‌هایی است که در این برنامه به آنها پرداخته می‌شود تا انتخاب بهترین دستگاه برای مخاطبان آسان شود.»

ارتقای آگاهی شنوندگان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

این برنامه سعی دارد آگاهی مخاطبان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله رایانه‌های خانگی، تبلت، گوشی‌های موبایل، لپ‌تاپ و اینترنت و... را ارتقا بخشد تا مخاطبان ضمن آگاهی بخشی از مسائل فنی و امنیتی دستگاه خود بتوانند از آنها استفاده درست و بهینه داشته باشند، به عبارتی علم آن را داشته باشند که بدانند چگونه می‌توان عمر باتری گوشی را افزایش داد یا نرم‌افزار خاصی را نصب کرد یا از همه کارایی‌های سیستم و گوشی بهره‌مند شد.

رادفر با پاسخ به این پرسش که چگونه این مباحث تخصصی مطرح می‌شود تا شنوندگان مطالب را بهتر درک کنند، می‌‌گوید: «این حوزه بشدت حاوی اصطلاحات خارجی، فنی و کارشناسی است، اما در برنامه جهان مجازی از کارشناسانی استفاده می‌شود که ضمن آشنایی با ساختار رسانه و زبان مردم، اصطلاحات را به طوری جا می‌اندازند که قابل درک باشد و شنوندگان در هر سطح سواد و آگاهی بتوانند مطالب را بفهمند.»

وی یادآوری می‌کند از موضوعاتی که در این برنامه به آن پرداخته شده می‌توان به موضوع امنیت اطلاعات در فضای مجازی، مؤلفه‌های خرید لپ‌تاپ، مؤلفه‌های خرید تلفن همراه، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای موبایل، راهنمای خرید رایانه‌های خانگی، امنیت اطلاعات در تلفن همراه، امنیت اطلاعات اینترنت و دسته‌بندی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد.

کسب و کارهای اینترنتی، مشاغل اینترنتی، راه‌اندازی سایت، وبلاگ، وبگردی درست و اصولی، دریافت و دانلود و شیوه‌های اصولی، مدیریت، کنترل حجم و ترافیک اینترنت از دیگر موضوع‌هایی است که در این برنامه دنبال می‌شود.

معرفی نرم‌افزارها

کیوان نقره‌کار، کارشناس مجری برنامه با اعلام موضوع برنامه می‌گوید: بازی‌های رایانه‌ای مانند هر پدیده‌ دیگر ساخت دست بشر است، علاوه‌بر جنبه‌های منفی، ویژگی‌های مثبت نیز دارند.

در ادامه نیز کارشناس مجری برنامه با مهدی سروری، کارشناس ارشد مهندسی رایانه درباره این‌که بازی‌ها باید بر چه اساسی انتخاب شوند و چه گروه سنی باید از آن استفاده کنند، صحبت می‌شود. بازی‌های ایرانی و خارجی، بار محتوایی و پیام بازی‌ها، کاربردها و... از دیگر موضوع‌هایی است که در این برنامه درباره آنها بحث و بررسی شد.

مهمان برنامه معتقد است بازی‌های رایانه‌ای نه‌تنها می‌توانند موجب کاهش اثرات منفی مشکلات ذهنی ‌شوند، بلکه حتی می‌توانند دردهای جسمی را هم کاهش دهند و خانواده‌ها باید با علم و آگاهی بر پیام و محتوای بازی‌های رایانه‌ای، این بازی‌ها را خریداری کنند تا ضمن سرگرمی کودکان، ذهن آنها خلاق شود.

در این برنامه علاوه‌بر گفت‌وگوی کارشناس مجری و مهمان برنامه، بخش معرفی نرم‌افزارها نیز پخش می‌شود. در این قسمت خانم مهندس جعفری، یک نرم‌افزار رایگان و کاربردی و البته ترجیحا ایرانی را معرفی و توصیه‌هایی برای نصب اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کند.

در بخش دیگر جدیدترین و مهم‌ترین اخبار روز حوزه IT و اطلاعات اطلاع‌رسانی می‌شود.

اطلاع‌رسانی و آموزش

در پایان با کیوان نقره‌کار، کارشناس مجری برنامه همصحبت می‌شوم. او از سال 83 کار در صداو‌سیما را آغاز کرده است و از سال 89 به‌عنوان کارشناس و کارشناس مجری با رادیو تهران همکاری دارد، وی کارشناس IT و فناوری اطلاعات صداوسیماست و در حال حاضر مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به عنوان مشاور فرهنگسازی توسعه تجارت الکترونیک کشور فعالیت دارد.

نقره‌کار درباره برنامه جهان مجازی می‌گوید: برنامه‌های IT محور گاهی ممکن است از نگاه اقتصادی و گاهی هم از لحاظ آسیب‌های اجتماعی تهیه شود، این برنامه هر دو حوزه را دربر‌می‌گیرد و بیشتر تلاش می‌کند که برای مردم راهنمایی برای خرید و استفاده درست از وسایل‌شان باشد. برنامه جهان مجازی بیشتر رویکرد اطلاع‌رسانی و آموزشی دارد و مباحث عمومی را مطرح می‌کند. انتخاب موضوع‌ها با توجه به کارکردهای عمومی و کاربردهای رایج است.

نقره‌کار معتقد است آنچه در این برنامه حائز اهمیت است این که موضوع‌های برنامه خیلی به‌روز هستند و متناسب با نیازها و شرایط خاص مخاطبان تهیه و پخش می‌شود. ما در این برنامه مباحثی را مطرح می‌کنیم که مردم به‌صورت روزانه با آنها سروکار دارند، به عبارتی می‌توان گفت که مباحث ما تخصصی نیست و رویکرد اصلی ما آموزشی و اطلاع‌رسانی است.

وی در پاسخ به این پرسش که جهان مجازی چه وجه تمایزی با دیگر برنامه‌های IT محور دارد، می‌گوید: مهم‌ترین شاخصه این برنامه این‌ است که به زبان ساده در رابطه با تکنولوژی‌های روز صحبت می‌کند. موضوع‌های برنامه خیلی به‌روز و بین مردم رایج هستند. مهمانانی به این برنامه دعوت می‌شوند که علاوه‌بر این که تخصص لازم را دارند، تجربه‌های رسانه‌ای متناسب با موضوع را هم نیز دارند.

جهان مجازی به زبان ساده

مهمان برنامه مهدی سروری، از سال 82 با راه‌اندازی شبکه آموزش همکاری خود را با صدا‌و‌سیما آغاز کرد. او در حال حاضر کارشناس‌مجری برنامه‌های رایانه‌ای و فناوری اطلاعات شبکه 3 در برنامه «به روز»، «دیجیتال امروز» است و پیش از این نیز کارشناس بخش دیجیتال برنامه «رایانه امروز» از شبکه آموزش، «صبح و دیجیتال» از شبکه 2 و «صفحه کلید» از شبکه جام‌جم بود.

وی معتقد است یکی از ویژگی‌های برنامه جهان مجازی انتخاب موضوعاتی است که علاوه‌بر سادگی، ناشناخته است، به عبارتی دیگر موضوع‌ها و مباحث پیش‌پا افتاده و کلیشه‌ای نیستند، کاربردی بودن و به روز بودن اطلاعات بسیار حائز اهمیت است. مثلا با اعلام نتایج کنکور موضوع برنامه معطوف به این حوزه شد یا زمانی که در جامعه احساس می‌شود، باید مباحث هشدار داده شود مانند کارت‌های عابر بانک، استفاده درست از شبکه اجتماعی و پیام‌رسان اجتماعی و... نیز در این برنامه مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در برنامه‌های گفت‌وگو‌محور برای این‌که مخاطب خسته نشود، چه تدابیری اندیشیده می‌شود، می‌گوید: سبک من اصلا خشک نیست، بیشتر حالت تعاملی و عامیانه دارد، مطالب به زبانی روان و ساده بیان می‌شود، من از اصطلاحاتی استفاده می‌کنم که مخاطب مطالب را درک کند و مباحث برای او خسته‌کننده نباشد و جذاب باشد.

سروری می‌افزاید: «در برنامه جهان مجازی اطلاعات و آمار به صورت گروهی بررسی می‌شود و موضوع‌ها و چگونگی ارائه مطالب و انتخاب موضوع‌ها به‌صورت پیشنهادی است، در این برنامه حتی از نظرات من که مهمان برنامه هستم نیز استفاده می‌شود تا مباحث برای مخاطبان شنیدنی و آموزنده باشد.»

ویژه‌برنامه‌های مشاوره شبکه رادیویی تهران از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 10 و 30 تا 11 و 30 دقیقه با عناوین و موضوع‌های مختلف مشاوره‌ای از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن می‌رود.

مریم کریمی - قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها