هر روز در صفحه حوادث اخباری را درباره شگرد و روشهای کلاهبرداران چاپ میکنیم تا شاید درس عبرتی باشد، اما متاسفانه اینگونه نیست و بیشتر افراد جامعه تصور میکنند که این حوادث فقط برای دیگران اتفاق میافتد و خودشان از این قاعده مستثنا هستند. این خوانندگان وقتی در دام کلاهبرداران گرفتار میشوند تازه میفهمند با تمام هوشیاری چه راحت فریب خورده و سرمایهشان را از دست دادهاند. نباید فراموش کرد که کلاهبرداران مجرمانی با «آیکیو»ی بالا هستند که برای فریب شما براحتی در نقش یک روانشناس خبره ظاهر میشوند و کاری میکنند تا وعدههای باورنکردنی را براحتی باور کنید و با سرعت بالا و با طمع به سمت دام او قدم بردارید.
«خرید خودرو شاسی بلند با 15 میلیون تومان» این وعده را اگر از یک فرد عادی بشنوید، هیچ وقت باور نمیکنید و راحت از کنار آن میگذرید، اما یک کلاهبردار خیلی راحت و با شگردهای زیرپوستی کاری میکند که آن را باور کرده و برای داشتن خودروی شاسی بلند این پول را به او پرداخت کنید. او در این مسیر تنها کاری که میکند، بیدار کردن حس طمع در شماست؛ حسی که چشم و گوش شما را روی واقعیت میپوشاند.
پس با این حساب میتوان تطمیع قربانیان را متداولترین روش کلاهبرداران برای رسیدن به مقصودشان دانست و تنها راه پیشگیری از آن قبول نکردن هر پیشنهاد وسوسهکنندهای قبل از تحقیق است و تا زمانی که حس طمع در ما بیدار باشد، عقلم خواب میرود و بازار کلاهبرداران داغ میماند.
هنوز هستند افرادی که طمع خرید اشیای عتیقه ارزان از روستاییان بیسواد، خرید خودروهای گرانقیمت با اقساط کم و گرفتن جایزه مسابقهای که هیچ وقت در آن شرکت نکردند، وسوسهشان میکند و در پایان کار نهتنها سودی به دست نیاوردهاند؛ بلکه نقرهداغ شدهاند.
محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد