بزن دررو

اقلام ثلاثه

تا به امروز همه با بی‌رحمی و ناجوانمردی تمام به هوای آلوده تاخته‌اند و هیچ آدم منصفی پیدا نشده تا مزایای این هوای آلوده و مطبوع را به اطلاع دوستداران آلودگی هوا برساند.
کد خبر: ۸۲۱۸۳۸
هوای کثیف خوشمزه‌تره!

هوای آلوده ذرات معلق در خود دارد. این را همه خوب می‌دانند و از وجود این ذرات نگرانند. من به عرض شما می‌رسانم که این ذرات معلق کمبودهای فلزی و کربنی خون شما را تامین می‌کند. مثلا می‌دانید در سال چقدر سرب رایگان دریافت می‌کنید؟ می‌دانید مظنه سرب در بازار الان چقدر است؟

مثلا گوگرد از ذرات دیگر معلق در هواست. می‌دانید گوگرد خالص الان در بازارهای جهانی با این وضعیت دلار مثقالی چند است؟ از ذرات دیگر موجود در هوا می‌توان از سیلیس، کربن، کلسیم و پتاسیم نام برد. خوب این ‌یک کمپلکس مواد معدنی است دیگر.

چقدر ماست و دوغ بخوریم تا کلسیم بدنمان تامین شود؟ یک باور غلط هم وجود دارد که می‌گویند آلودگی هوا اشتهای آدمیزاد را کور می‌کند. بابا کور نمی‌کند. شما بیشتر از یک انسان معمولی همین‌طور مفت و مجانی از هوا تغذیه می‌کنید به‌اندازه یک ساندویچ کالباس بزرگ یا یک دیزی مشتی دارید از هوا غذا می‌خورید.

می‌گویند آلودگی هوا باعث مرگ‌ومیر می‌شود. این هم یک شایعه دیگر است. هر کس به مرگ طبیعی بمیرد می‌گویند در اثر آلودگی هوا مرده. خوب بود توی جنگل، شیر یا پلنگ می‌خوردتان و با زجر و بدبختی می‌مردید؟! می‌گویند تنفس در این هوا سخت است.

هیچ هم سخت نیست. ریه شما سوسول است. ریه می‌شناسم رنگش شده مثل زغال ولی مثل هواکش تونل توحید نفس می‌کشد. این ریه را اگر در کوهپایه‌های دماوند رها کنید از گرسنگی و کمبود هوا می‌میرد. می‌گویند هوا بوی آلودگی می‌دهد. آلودگی مگر بو دارد؟ این بوی خوشبختی است. هوا بوی گل و علف بدهد خوب است.

گل و علف و صحرا فقط توی عکس و تلویزیون قشنگ هستند. اگر بروید در دل طبیعت بعد از چند تا نفس عمیق می‌گویید خوب که چی؟ نفس هم کشیدیم حالا که چی؟ بهتر است برگردیم سر هوای آلوده خودمان. اصلا از قدیم گفته‌اند هیچ هوایی، هوای آلوده خود آدم نمی‌شود.

علیرضا لبش - جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها