ابوطالب مظفری، شاعر افغان از زندگی و ادبیات می‌گوید

جستجوی هویت در مهاجرت

«خندوانه» شب گذشته پس از «ماه عسل» برای دومین‌بار در یک‌ماه گذشته، از اشک‌ها ولبخندهای مهاجران افغان پرده برداشت، حسرت‌های بر دل‌مانده و امیدهای باقی...
کد خبر: ۸۲۱۵۸۷
اشک و لبخند مهاجران افغان در «خندوانه»

در هشتمین شب از پنجمین ماه سال، در حالی 187 مین برنامه «خندوانه» از شبکه نسیم پخش شد که این برنامه به تمامی مردم افغانستان و مهاجران افغان حاضر در کشورمان تقدیم شد.

«تبسم» آغازین

شروع رسمی این برنامه از «خندوانه» را می‌توان شروعی متفاوت از سایر قسمت‌های این برنامه پرطرفدار دانست. جایی که عارف جعفری، خواننده پاپ افغان با ترانهٔ «تبسم» با آهنگ‌سازی خود و شعری از شاعر توانمند و قدیمی افغانستانی، قنبرعلی تابش، مطلع شادی را برای این ویژه‌برنامه از خنداونه رقم زد. گفتنی است که آلبوم «آن سوی سمرقند» با حمایت سعید بیابانکی به زودی از این هنرمند افغان روانه بازار می‌شود.

یادگاری «جناب‌خان»

اما حضور جناب‌خان در این قسمت از «خندوانه»، در کنار شیرین‌زبانی‌ها و بداهه‌گویی‌های نمکین همیشگی، یادگار و خاطره‌ای تأثرانگیز در همدردی با میهمانان ویژهٔ این برنامه به همراه آورده بود. عصایی که در همان اوایل اشغال خرمشهر، از «عمادخان» دوست و رفیق جناب‌خان موقع شهادت به یادگار مانده بود. جناب‌خان با اشاره به این خاطره، یادی هم از هموطنان مهاجر افغان و یادگاری‌های آنان کرد. شاید این اولین‌باری بود که بینندگان «خندوانه» بغض جدی جناب‌خان را می‌دیدند؛ گرچه، او خیلی زود با روحیهٔ شاد و ترانه‌های شیرین حاضرین و بینندگان را دوباره با خود همراه کرد.

«پاییز طلایی» در گرمای تابستان

پس از آن، گروه موسیقی «پاییز طلایی»، به رهبری سعید تاجیک، اولین ترانهٔ خود در این برنامه را به‌صورت زنده اجرا کردند تا نوبت به میهمان ویژه برنامه برسد.

مهمان ویژه: محمد سرور رجایی؛ شاعر و روزنامه‌نگار افغان

میهمان ویژهٔ این برنامه از «خندوانه»، محمد سرور رجایی، شاعر و روزنامه‌نگار افغان بود که از زمان اشغال افغانستان به‌وسیله ارتش اتحاد جماهیر شوروی سابق، در ایران به سر می‌برد و تاکنون با روزنامه‌ها و مجلات متعددی در ایران همکاری داشته است.

این شاعر و روزنامه‌نگار افغانستانی، روحیهٔ شاد و لب خندان افغان‌ها را دلیل مقاومت و سرزندگی آن‌ها با وجود سال‌ها مشقت ناشی از جنگ‌های خارجی و داخلی دانست و اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر آرامشی با ثبات برای کشور و مردم افغانستان فراهم شود.

یکی از نکات جالب این گفت‌وگو، نتایج تحقیقات پنج‌سالهٔ این روزنامه‌نگار بود که به شهدای افغانستانی شهیدشده در دفاع مقدس و نیز شهدای ایرانی در مقابله با اشغالگران شوری سابق در افعانستان اختصاص داشت. به گفتهٔ وی، نزدیک به سه هزار شهید و جانباز افغان در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده‌اند که برخی از آن‌ها در همین گلزار شهدای بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شده‌اند. وی در این‌باره به احمدرضا سعیدی، شهید ایرانی مدفون در شهر کابل افغانستان و همین‌طور، رجب‌علی غلامی، شهید افغانستانی مدفون در شهرستان بجستان ایران اشاره کرد که مورد احترام مردم این شهرها هستند.

پیوندهای فرهنگی ایران و افغانستان، نکتهٔ دیگری بود که در این گفت‌وگو به آن اشاره شد که می‌تواند بیش از گذشته مورد توجه دو طرف قرار گیرد و زمینهٔ همدلی‌های بیشتر شود. امروز بیش از سه میلیون نفر مهاجر افغان در ایران حضور دارند که در بخش‌های مختلف به فعالیت مشغولند.

محمدسرور رجایی همچنین در این برنامه از به قول خودش، «غذای من درآوری‌اش» گفت. «تخم مرغ و کچالو» که سیب زمینی سرخ کرده است وتخم مرغ. او همچنین در این برنامه شعری را که برای خندوانه سروده بود، خواند. رجایی همچنین از حسرت ماندگار کودکی گمشده خود و سایر کودکان افغان گفت.

درحاشیه «خندوانه» در شب افغان‌ها

در این قسمت از «خندوانه»، بخش‌های دیگری هم اجرا شد که از آن جمله می‌توان به مصاحبه با یک دانشجوی تاجیکستانی مقیم ایران، مصاحبه با اعضای تیم فوتبال افغانستان در ایران، مسابقه سوزن‌نخ‌کنی بین حاضرین، و اجرای ترانه‌های «خندوانه» با همراهی حاضرین اشاره کرد.

پایان‌بخش برنامه؛ آرزوی شادی و صلح جهان

پس از گفت‌وگو با میهمان ویژه و تقدیم لوح یادبود برنامه، گروه موسیقی «پاییز طلایی» دومین ترانهٔ خود را اجرا کرد تا به نوعی، آخرین بخش از این قسمت از برنامه «خندوانه» باشد. گرچه، با باز کردن کمربندها و آرزوی شادی برای مردم ایران و افغانستان، ترانهٔ دیگری و البته با تدوینی متفاوت و جذاب برای بینندگان پخش شد. ترانه‌ای افغانستانی که به رسم برنامهٔ «خندوانه» با صدای خواننده و همراهی حاضران پایانی به یادماندنی را برای آن رقم زد.

این اتفاق خوب توجه به مهاجرین در کشورمان و امکان حضور آن‌ها در رسانه ملی می‌تواند فرصتی مناسب برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر پیوندهای فرهنگی دوکشور ایجاد کند. (باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
۰
۰
خندوانه داره ازماه عسل تقلید میكنه سوژه ها یش تقلیدی از ماه عسل حضور مهمانان مهاجر افغانستانی یا فارس زبان یا یوز پلنگ ایرانی كه امسال در ماه عسل درباره اش برنامه بودبعدشم اگه خنذه های مصنوعی وعروسك جناب خان را از خندوانه حذف كنیم ماه عسل هم خنده داره هم شادی
اون برنامه كه خداداد عزیزی مهمانش بود نشون داد كه اسم این برنامه فقط خندوانه است ماه عسل هم اگه توش خنده های مصنوعی داشت یك كم مجریش لودگی ومسخره بازی در می آورد یك بازیگر عروسكی مثل جناب خان داشت خندوانه به گرد ماه عسل نمی رسید حتی خیلی هم بهتر از برنامه مسخره خندوانه است چون مهمانهای خندوانه یك اكثرامشت ما بهترتون هستند ولی مهمانهای ماه عسل اكثراهمون مردم عادی هستند كه از دردها وتلاشها وموفقیتهای زندگی اشون میگند این كمپین آب كه مجری خندوانه داره جز افتخارات خودش ثبت میكنه مگه همین مجری محترم خندوانه نبود كه بحران آب تو چالش آب یخ شركت كرد بعد نفر سه نفر دیگه هم به این چالش دعوت كرد یكی نیست بگه این مردم را چی فرض كردید با این برنامه های مشابه و ... !!!!!!!!!!!!
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
همون خداداد عزیز كه عرض میكنید خودش یه افغانستانیه. همه مشهدیایه چشم بادومی هزاره‌های افغانستان هستند كه سالهای خیلی دور مهاجرت كردن. به كوته فكری بعضیا باید تأسف خورد
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
۰
۰
ما مردم .....خودمون مقصریم كه این افغانیها هنوز توكشورمون هستند وبیرون نمی رند. طفلكها!!! خیلی اذیت میشن راه باز جاده دراز
.از در بزنی از پنحره میان ایران.
دیشب اصلا برنامه ایرانی نبود
اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
متأسفانه اینكه میگی راه باز جاده دراز نیست. باید بگم كه درو باز میذارن برای ورود غیرقانونی. چون نیاز به نیروی كار دارین. از طرفی هم راه رو باز نذاشتین بلكه بستین. الان كه كشورهای اروپایی با آغوش باز مهاجرین افغانی رو می‌پذیرن ....
نرم افزار موبایل
-
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
۰
۰
برنامه دیشب بد نبود
نرم افزار موبایل
-
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
۰
۰
مهدی اصفهان : از اینكه پیامم ناتمام آمد معذرت میخاهم . بنده سئوالی به ذهنم میرسد چطور افاغنه سركنسولگری وكارمندان بیگناه عزیز ما را به خاك وخون میكشند آنوقت متأسفانه سیمای ما با برنامه ... خندوانه خنده بر لبان این جانیان خطرناك مینشاند ودل ما را ریش میكند ؟
امیر
United States
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
۰
۰
آقای مهدی عزیز:
اونا كه تو اففانستان اون جنایت رو كردن از قماش وهابی سعودی و طالبان پاكستانی بودن كه هنوز هم قدرت پیدا كنند این بلا رو سر همین ملت خودشون میارن كه آوردن . والا حداقل اینای كه تو ایران هستن بیشترشون تو ایران بدنیا امدن و بزرگ شدن و نسبت به زادگاهشون مثل من شما علاقه دارن و تعصب 90 % هم كشور اول خودشون ایران میدونن و در اینده خواهی دید كه چه جوری از هم وطناشون دفاع میكنن. كینه ای نباش مسلمان باش.
موفق باشی
امیر
United States
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۹
۰
۰
با سلام نظر بنده كه كاملا با معیار های شما هم خوان بود پس چرا درج نمیشود
متشكرم : امیر
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۰
۰
۰
برای بار دوم كامنت میگذارم .چون واقعن علامت سوال شدم .یعنی اینها ایرانی هستند كه سنگ افغانیهارو به سینه میزنند .تا حالا صفحه حوادث روزنامه ها رو خوندن ؟؟؟نمیدونم چی بگم یه لحظه فكر كنید ایرانی با افغانی یكی هستن؟؟؟یه دونه از جنایت افغانیها توسط ایراینهای خارج از كشور انجام شده ؟؟خدا به برخی از هموطنان ما دوتا چشم باز وفكر عنایت كنه.
ساینا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۲
۰
۰
من منكر اتفاقات بدی كه افتاده نیستم ولی بحث افغانی و ایرانی بحث یه خط كشیدنه. شما فرض كن چند كیلومتر اونورتر به دنیا می یومدی می شدی افغانستانی یا عراقی. این ها قراردادهای اجتماعین و همه انسانیم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها