جیمز ویلسون که علاوه بر بانکداری، به تجارت مواد غذایی بخصوص ذرت و گندم نیز مشغول بود، با استفاده از این رسانه قصد بیان مشکلات کارهای تجاری و البته بهبود فضای کسب و کار را داشت. از اینرو، اهداف و سیاست خبری اکونومیست را براساس تجارت خود یعنی محصولات کشاورزی بنیانگذاری کرد.
از همان ابتدا بررسی میزان اجارهبهای مزارع، هزینه کارگران، گزارشهای اقتصادی درباره قیمت محصولات کشاورزی، سیاست دولتهای مختلف در امر تجارت محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و در نهایت نحوه تعیین قیمت یا نوسانات قیمتی این محصولات مدنظر اکونومیست بود تا جایی که این مجله به عنوان مرجع در دست سرمایهداران و کارآفرینان قرار گرفت.
با این حال، ویلسون برای جلب نظر سیاستمداران، البته آنهایی که در تعیین قوانین مربوط به تجارت آزاد نقش داشتند، ابتکار عمل جالبی را در اکونومیست پایهگذاری کرد. به این ترتیب که همواره سعی در تهیه سرمقالههای سیاسی ـ اقتصادی داشت و با این رویکرد توانست در میان سیاستمداران نیز نفوذ قابل ملاحظهای داشته باشد، چون معتقد بود سیاستمداران همان صاحبان سرمایه هستند و باید این قشر را در رسانهها مدنظر داشت تا چرخ اقتصاد به حرکت درآید. از اینرو مخاطبان کمکم شاهد جهتدار شدن مطالب اکونومیست شدند، به صورتی که امروز یکی از ویژگیهای این مجله، تحلیل سیاسی ـ اقتصادی رویدادهای منطقهای و بینالمللی است.
جالب است که از همان ابتدا ویلسون به دنبال منطقهای شدن نشریه خود نبود، اما با همهگیر شدن خطوط راهآهن در انگلستان، اکونومیست راهش را به کل کشور گشود و پس از آن در سال 1942 توانست اولین دفتر خارج از انگلستان را در ایالات متحده افتتاح کند. هرچند ایدههای وی برای بینالمللی شدن توانسته بود با امکانات آن دوره، اکونومیست را در مناطق مختلفی به دست علاقهمندان برساند، اما رویای بنیانگذار این نشریه سیاسی ـ اقتصادی در سال 2012 با راهاندازی دفتر چین به عنوان اقتصادی نوظهور در جهان به واقعیت پیوست.
نزدیک به 2 قرن تجربه
با توجه به قدمت این نشریه درخواهیم یافت به طور کلی اکونومیست در نخستین سده عمر خویش چندین دوره رکود جهانی نظام کاپیتالیستی را تجربه کرده است که مهمترین آنها عبارتند از ورشکستگی شرکتهای راهآهن در سال١٨٧٣؛ وحشت عمومی ناشی از ورشکستگی بانکها در سال ١٩٠٧، سقوط بورس والاستریت در سال ١٩٢٩ و کاهش تاریخی ارزش پوند استرلینگ در سال ١٩٣١.
سده دوم عمر اکونومیست هم با پایان گرفتن نظام پولی برتون وودز؛ اوج گرفتن بهای نفت و بحرانهای منطقهای که همزمان با کند شدن رشد اقتصادی در سراسر جهان بود، مهر تائیدی بر جایگاه رسانهای آن زد. با توجه به قدمت انتشار اکونومیست دور از ذهن نیست اگر تصور کنیم تحولات سیاسی ـ اقتصادی دوران انتشار این نشریه آن را به یکی از آبدیدهترین نشریات اقتصادی یا همان گرگ باراندیده در سطح جهان تبدیل کرده باشد که همین موضوع میتواند در صحت پیشبینیها و تحلیلهای اقتصادی آن عاملی تاثیرگذار باشد. این در حالی است که اکونومیست امروز بیش از 5/1 میلیون نسخه خود را به طور هفتگی در سراسر جهان به فروش میرساند. براساس آخرین اخبار، این مجله پس از فایننشال تایمز در صف دوم فروش قرار گرفته است.
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد