نماینده استان کرمان:

به تخلفات سازمان نظام مهندسی کرمان رسیدگی می‌کنیم

این روزها به دنبال سیل اخیر و تخریب گسترده آن در کشور، در حالی پای سازمان نظام مهندسی کشور به دلیل تخلفات صورت گرفته در ساخت و سازهای غیراصولی به میان آمده است که از استان کرمان خبر می‌رسد، تحقیق و تفحص از اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی این استان ـ که به دلیل تخلفات گسترده و اقدامات غیرقانونی حدود سه هفته پیش منحل شد ـ بزودی آغاز می‌شود.
کد خبر: ۸۲۱۰۸۹
به تخلفات سازمان نظام مهندسی کرمان رسیدگی می‌کنیم

روز دوشنبه گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگان استان کرمان و معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در مجلس برگزار شد و موضوع تحقیق و تفحص از هیات مدیره نظام مهندسی کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

در این زمینه با محمدرضا پورابراهیمی، نماینده استان کرمان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جریان پیش آمده در نظام مهندسی این استان از ابتدا تاکنون گفت‌وگو کرده‌ایم.

نتایج جلسه اخیر شما در مجلس چه بوده است؟

این جلسه که با حضور تمام نمایندگان استان کرمان و معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، درباره موضوعات و مشکلات راه و شهرسازی کرمان و تخلفات نظام مهندسی این استان بود که قرار شد تحقیق و تفحص از هیات متخلف این سازمان و تمام اقدامات غیرقانونی که تاکنون از طریق آنها در کرمان انجام شده و با امنیت مردم ارتباط تنگاتنگ دارد، صورت گیرد. کمیسیون عمران مجلس نیز پیشنهاد داد اقدامات سازمان نظام مهندسی کشور در طول یک بازه ده ساله مورد ارزیابی قرار گیرد تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف به آن رسیدگی شود.

نظام مهندسی استان کرمان چه تخلفی انجام داده است؟

اواخر سال گذشته، تعدادی از اعضای نظام مهندسی کرمان به دفتر من مراجعه کردند و گفتند، نحوه صدور مجوزها و نحوه واگذاری مسئولیت‌های این نهاد در هاله‌ای از ابهام است. با پیگیری ماجرا مشخص شد هیات مدیره به جای آن که به صورت واحد و منسجم تصمیم‌گیری و عمل کند، به دو گروه تقسیم شده و هر گروه رویه خاص خود را در پیش گرفته که این مساله باعث شده بود، ضوابط بخوبی اجرا نشود و در زیرمجموعه‌های آن تخلفات زیادی صورت گیرد.

اقدام شما در پی اطلاع از این وضعیت چه بود؟

از مدیر راه و شهرسازی استان کرمان خواستیم، توضیحاتی در این زمینه ارائه دهد که البته ایشان هم در جریان موضوع قرار داشت و آن را تائید کرد و گفت، موضوع را به صورت مکتوب به اطلاع وزیر راه و شهرسازی رسانده است. متعاقب آن بنده هم بهمن سال گذشته نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی نوشتم و در آن به اختلاف اعضای هیات مدیره و مشکلات و تخلفات پیش آمده به دلیل این شرایط اشاره کردم.

به دنبال آن، جلسه‌ای با هر دو گروه هیات مدیره برگزار کردیم تا پیامدهای منفی و خطرناک اختلاف آنان را به ایشان گوشزد کنیم که در این نشست متوجه شدیم، یک گروه تاکنون بسیار غیرقانونی عمل کرده و تخلفات زیادی داشته که وقتی خواستار توقف این روند شدیم، برایمان شاخ و شانه کشیدند که ما قانونی هستیم و کسی نمی‌تواند کاری انجام دهد و مانع کار ما شود. بنابراین ما هم خواستار ورود وزیر راه و شهرسازی به ماجرا و رسیدگی به این موضوع شدیم.

تخلفات و اقدامات غیرقانونی این گروه شامل چه مواردی بود؟

این گروه تمام اقدامات خود را به طور غیرقانونی و بدون در جریان گذاشتن گروه دیگر پیش برده و هر کدام جعل و تخلفی کرده بودند. به طور مثال، تمام مسئولیت‌های موجود در نظام مهندسی را به عده‌ای خاص و آشنا و فامیل خود واگذار کرده بودند، به طوری که برخی مسئولیت‌ها به افرادی سپرده شده بود که هیچ گونه تخصصی در زمینه مذکور نداشتند. فردی که مسئول تائید نهایی مجوزهای صادر شده نظام مهندسی بود، مدرک تحصیلی‌اش جعلی بود که این را وقتی از دانشگاه باهنر کرمان استعلام گرفتیم و پاسخ شنیدیم چنین فردی در این دانشگاه تحصیل نکرده، متوجه شدیم. البته این تنها مورد نبود و مسئولیت‌های متعددی به طور غیرقانونی به افرادی که صلاحیتی در این زمینه نداشتند، واگذار شده بود. هرچند واضح است که وقتی راس یک هرم غیرقانونی، متخلف و جاعل باشد، زیرمجموعه‌های آن هم غیرقانونی و متخلف خواهند بود. این امر وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم فعالیت این سازمان به طور مستقیم با امنیت و آرامش مردم سروکار دارد و هر نوع صدور مجوز غیرقانونی برای ساخت و ساز که از سوی افراد بدون صلاحیت صورت گرفته باشد، می‌تواند به تخریب زودهنگام یک سازه و وقوع یک فاجعه انسانی منجر شود. این در حالی است که بیش از 13 هزار عضو متخصص سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمان به این هیات مدیره اعتماد کردند و امور خود را به آنان سپردند.

پس از اطلاع، چه اقدامی برای پایان دادن به روند آن صورت گرفت؟

حدود سه هفته پیش به درخواست ما و از سوی وزیر راه و شهرسازی، نظام مهندسی کرمان منحل شد و هیاتی جدید متشکل از برخی متخصصان استان کرمان و تهران تا برگزاری انتخابات بعدی، عهده‌‌دار این مسئولیت شد. علاوه بر این، تحقیق و تفحص از گروه متخلف را درباره تمام اقدامات غیرقانونی آنان و مجوزهای ساخت و سازی که در این چند سال اخیر صادر کرده بودند، خواستار شدیم تا ببینیم ساخت و سازهای زیر نظر آنها در چه شرایطی صورت گرفته که این امر در دستور کار مدیرکل شهرسازی استان کرمان و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

آیا علاوه بر انحلال نظام قبلی، برخوردی نیز با اعضای متخلف هیات مدیره صورت خواهد گرفت؟

با توجه به تخلفات صورت گرفته می‌توان گفت، تمام فعالیت گروه مذکور در کل دوره کاری آنها غیرقانونی بوده و قابل پیگیری است و باید طبق قانون و آیین‌نامه انضباطی سازمان نظام مهندسی با آنان برخورد شود و پرسش ما هم از وزیر این بود که چرا با وجود نظارت شما، یک مجموعه در این مدت به طور غیرقانونی به کار خود ادامه داد و اکنون چه برخوردی با آنان صورت خواهد گرفت.

فاطمه مرادزاده - ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محفوظ
Germany
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
۰
۰
سلام. جناب آقای پورابراهیمی. امیدوارم كه ورود شما به این داستان جناحی و یكطرفه نباشد. خودتان بهتر می دانید گروهی كه متخلفین اصلی در سازمان طی 15 سال اخیر بوده اند (......) پس از ایجاد بی نظمی در جلسات هیئت مدیره و غیبت غیر مجاز عملا طبق قانون بركنار شدند و هیئت مدیره جدیدی شكل گرفت. همین دوستان(15 ساله كار !) از طریق .... نسبت به انحلال هئیت مدیره جدید اقدام كردند و تخلفات گسترده گروه قبلی پوشیده شد. شخص مدیركل ....استان در این مورد بسیار مقصر است. همچنین ارتباطات گسترده مهندس ...... (..... سازمان) با آقای .....(..... نظام مهندسی كشور) و هیئت مركزی كشوری برای همین دوستان در كرمان محرز است. .......

نیازمندی ها