جام جم نوا: اپرای سلطنتی مسقط در کشور عمان در روزهای پنج شنبه هفدهم و شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان دو گروه موسیقی ایرانی "رستاک" و "همنوازان حصار" بود.
کد خبر: ۸۱۹۶۵۲
گروه رستاک در اپراخانه سلطنتی عمان چه می کرد؟

گروه "رستاک" در عصر پنج شنبه هفدهم اردیبهشت مثل همیشه به اجرای آهنگ های محلی پرداخت. این گروه جوان برای اجرای مسقط چند قطعه ی جدید به همراه آورده بود که تاکنون در آلبوم های ایشان شنیده نشده بودند. از کارهای جدید این گروه می توان به "اورامان (کردی)"، "الله (بلوچی)"، "وسونک (شیرازی)" و یک قطعه ی عربی نام برد. اجرا با آهنگ لری "بارون" شروع شد. اپرای سلطنتی مسقط با داشتن سالنی مدرن و پیشرفته و ظرفیت حدود هزار نفر از امکانات صحنه ای و همین طور سالن پیشرفته ای برخوردار است و از زمان شروع به فعالیت در سال ۱۳۹۰ خورشیدی این اولین بار بود که یک گروه تمام ایرانی در این اپراخانه به اجرای برنامه می پرداخت. از بزرگترین و شهیرترین اپراهای جهان که در این سالن پر شکوه به اجرای برنامه پرداخته اند می توان به اپرای "توراندخت" اثر "فرانکو زفیره لی"، "فندق شکن"، "دن کیشوت"، "دریاچه ی قو"... نام برد. همین طور گروه های موسیقی از ارکسترهای معروف جهان از اروپا گرفته تا آمریکا و آسیای دور برنامه های خود را به معرض تماشای علاقمندان قرار داده اند.

فضای سنگین و کلاسیک اپراخانه در ابتدای کار رستاک این نگرانی را در دل من به عنوان تماشاگر ایرانی که به خوبی با کارهای این گروه آشنایی دارم انداخته بود که آیا ارتباط لازم با قطعات مختلف برقرار خواهد شد یا خیر؟ قطعه ی "بارون" با قدرت و بدون نقص اجرا شد در طول اجرا تماشاگران در سکوت به آن گوش می کردند و در پایان نیز نوازندگان را مورد تشویق خود قرار دادند اما این گروه نیاز به درگیر شدن تماشاگر دارد و مثلا با ارکستر "فیلارمونیک وین" تفاوت دارد که تماشاگران ساکت گوش کنند و در حالی که خیلی کلاسیک تشویق کرده و کراوات خود را مرتب می کنند از صندلی برخاسته و سالن را ترک کنند. پس در قطعه های بعدی "یاسر نوازنده گرجی" نوازنده ی ماهر سازهای بادی "نی"، "سورنا"، "نی انبان"، "بالابان"... از تماشاگران خواست که با کار همراهی کنند و حاضرین در سالن به خصوص ایرانیان انگار آماده بودند و چنان وجد و سروری در حین اجرای قطعات به راه انداختند که بیا و بنگر!

رستاک برای اجرای مسقط چهار برنامه ی کردی آورده بود که جز قطعه ی "سوزله" بقیه ی آنها جدید بودند و البته بعد از اجرا سوالاتی هم برای تماشاگران ایرانی به وجود آمده بود که چرا چهار قطعه ی کردی اجرا شد اما از دیگر نواحی ایران مانند آذربایجان و مازندران قطعه ای اجرا نشد.(خبرآنلاین)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها