یکی از اهداف ایجاد مرکز نگهداری از کوشکی و دلبر در پارک پردیسان فرزندآوری طبیعی آنهاست که زیر نظرشان مک کوین، مشاور خارجی این پروژه دنبال می‌شود. باید تاکید کرد ایجاد این مرکز در پارک پردیسان فقط با هدف تکثیر راه‌اندازی نشده چون قرار است مرکز بازپروری یوزهایی باشد که به دلایلی مانند اسارت از سوی انسان، حمله سگ‌های گله یا تصادف با خودرو، دیگر قادر به ادامه زندگی در زیستگاه طبیعی خود نیستند.
کد خبر: ۸۱۹۱۵۳
«کوشکی» و «دلبر» نماینده یوزها در پردیسان

هرچند احتمال موفقیت تکثیر در اسارت 30 درصد است، اما هنوز امکان بارور شدن برای کوشکی و دلبر وجود دارد و تا زمانی که این فرصت باقی است اولویت ما فرزندآوری طبیعی آنهاست. بعد از این مرحله می‌توان از روش‌های دیگری مانند آی‌وی‌اف استفاده کرد.

علاوه بر این تا زمانی که هنوز امکان زادآوری طبیعی وجود دارد نباید سراغ گزینه تکثیر در اسارت رفت، به همین دلیل زمانی با آن موافقت کردیم که سازمان حفاظت محیط زیست بودجه مستقلی برای آن در نظر گرفت. در واقع نگهداری برخی گونه‌های جانوری که می‌توانند در طبیعت زندگی کرده و زادآوری کنند در اسارت درست نیست، چون دست‌کم این خطر وجود دارد که توجه و حمایت از گونه‌هایی که در زیستگاه‌های طبیعی هستند برداشته شده و محدود شود به گونه‌هایی که در اسارت نگهداری می‌شوند.

معرفی دوباره به طبیعت گونه‌هایی که در اسارت تکثیر می‌شوند مشکل دیگری است، زیرا درباره علفخواران خیلی زود می‌توان آنهایی را که در اسارت متولد می‌شوند به طبیعت منتقل کرد، اما در مورد گوشتخواران این مساله متفاوت است چون آنها آموزش و مهارت‌هایی مانند شکار را از مادر خود می‌آموزند به همین دلیل دلبر و کوشکی نمی‌توانند خارج از اسارت به حیات خود ادامه دهند. افزون بر این هرچند تلاش‌هایی دراین رابطه در دنیا انجام شده، اما تاکنون پروژه موفقی برای معرفی دوباره گربه‌سانان به طبیعت اجرایی نشده است.

مشکل دیگری که کوشکی و دلبر می‌توانند در حل آن به ما کمک کنند این است که مردم و مسئولان تا مساله‌ای را با چشم خود نبینند آن را باور نکرده و برای کمک و مشارکت در حل آن پیشقدم نمی‌شوند، برای نمونه تا پیش از این برای جلب کمک از مسئولان و مردم تلاش زیادی انجام داده‌ایم که بی‌نتیجه بوده، اما اکنون بسیاری از مسئولان با دیدن کوشکی و دلبر در پردیسان به یوز‌ها کمک می‌کنند. بنابراین باید کوشکی و دلبر را نمایندگان دیگر یوزها دانست که این روزها در پردیسان زندگی کرده و حق و حقوق همنوعان خود را احیا می‌کنند. افزون براین نگهداری این دو یوز در پردیسان جنبه آموزشی نیز دارد چون قرار است در آینده امکان بازدید دانش‌آموزان از محل نگهداری آنها فراهم شود تا به این شکل کودکان بهتر با لزوم حمایت و توجه به گونه‌های در معرض خطر آشنا شوند. نباید فراموش کرد در قبال توجهی که محیط زیست به کوشکی و دلبر می‌کند آنها نیز به سازمان کمک می‌کنند به این شکل که نظر مهمانان محیط زیست با دیدن آنها بهتر به مشارکت جلب می‌شود.

هومن جوکار‌‌

‌‌ ‌مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها