یوز کوشکی در تردید برای رسیدن به دلبر

کوشکی، یوز نری که در شرایط نیمه اسارت در فنسی به طول 11 هزار هکتار در منطقه حفاظت شده میاندشت استان خراسان شمالی به سر می‌برد، ممکن است به دلبر خود نرسد، زیرا مسئولان محیط‌زیست برای زندگی کوشکی در کنار یوزماده که در توران استان سمنان است و دلبر نام دارد، به تصمیم قطعی نرسیدند و هنوز مطمئن نیستند آیا یوزها به پردیسان برده شوند یا در میاندشت در کنار همدیگر زندگی کنند؛ دو یوزی که شرایط زندگی در طبیعت را از والدین خود یاد نگرفتند و جزو آمار یوزها به حساب نمی‌آیند.
کد خبر: ۷۱۳۹۵۱

مرتضی اسلامی، رئیس انجمن یوز پلنگ ایرانی درباره وضع یوز کوشکی به خبرنگار ما گفت: مسئولان محیط‌زیست تاکنون برای وضع این دو یوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند و تصمیم‌گیری برای تکثیر آنها تا حد زیادی مشکل شده است، از این‌رو، قرار است کار گروهی در این خصوص تشکیل شود تا شرایط و امکانات موجود برای زاد و ولد این دو به‌دور از هرگونه خطری بررسی شود.

وی افزود: منطقه حفاظت شده میاندشت زیستگاه اصلی یوز ایرانی است که اکنون یوزپلنگ نر با نام کوشکی در شرایط نیمه اسارت درآن به سر می‌برد و دارای منابع آبی محدود است و کم آبی بشدت حیوانات این منطقه را تهدید می‌کند.

وی تردد شترها را به دلیل پوشش گیاهی مناسب در این منطقه که حجم زیادی از آب آبشخورها را مصرف می‌کنند تهدیدی جدی برای حیات وحش این منطقه دانست.

اسلامی برای رفع این مشکل به نصب حصارهای فلزی به طول چهار متر در محل آبشخورها اشاره کرد و گفت: این حصارها نصب شده است به‌طوری که شترها نتوانند از آب این آبشخورها تغذیه کنند و منابع آبی دیگر حیوانات را در معرض تهدید قرار ندهند، اما دیگر حیوانات براحتی می‌توانند از آن عبور کنند.

وی میاندشت را از لحاظ زیستی برای یوزپلنگ بسیار حائزاهمیت دانست و افزود: پوشش گیاهی این منطقه محل مناسبی برای مخفی شدن و استراحت یوزپلنگ در روز است و به همین علت انجمن یوزپلنگ ایرانی از ده سال گذشته در قسمت امن این منطقه در پارک ضامن آهو اقدامات حفاظتی و پژوهشی زیادی را انجام داده که از جمله آن نصب دوربین‌های طلایی برای برآورد جمعیت یوز، آموزش چوپانان و دامداران برای شناخت یوز و صدمه وارد نکردن به آن است.

منطقه حفاظت شده میاندشت با 85 هزار هکتار در شرق شهرستان جاجرم در استان خراسان شمالی واقع شده و جزو بهترین و امن‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی است.این منطقه از سال 1352 تحت حفاظت قرار گرفته و با دارا بودن 350 راس آهو در کنار یوزپلنگ یکی از بهترین زیستگاه‌های این جانور برای زیست و افزایش جمعیت به‌شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها